صبر ایران رو به اتمام است

مقامات کشورمان نسبت به ادامه توقیف محموله نفتی ایران به انگلیس هشدار دادند

صبر ایران رو به اتمام است

چند روز از راهزنی دریایی انگلیس و توقیف محموله نفتی ایران در تنگه جبل‌الطارق می‌گذرد و با وجود پیگیری‌های انجام شده هنوز لندن حاضر به آزادسازی این نفتكش روس كه حامل دو میلیون بشكه نفت ایران است، نشده است. انگلیسی‌ها با ادعای این‌كه محموله نفتی ایران عازم سوریه بوده، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه را دلیل توقیف این نفتكش عنوان كرده‌اند؛ ادعایی كه با هیچ چیز دیگری همخوانی ندارد. چرا كه اولا ایران اعلام كرده مقصد این نفتكش، سوریه نبوده و ثانیا مسیر حركت آن در آب‌های بین‌المللی بوده است. نكته سوم این‌كه اسپانیا اعلام كرده، انگلیس به درخواست آمریكا این نفتكش را توقیف كرده است.

به دنبال توقیف محموله نفتی كشورمان، وزارت خارجه از مسیرهای حقوقی و دیپلماتیك در حال پیگیری موضوع است. سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه در این زمینه گفته بود: برای تامین منافع خودمان همه مسیرها را امتحان خواهیم كرد و از هیچ امكانی برای استیفای حقوق خود نخواهیم گذشت، ولی امیدواریم از طریق رایزنی‌های دیپلماتیك و در صورت نیاز اقدامات حقوقی قضیه نفتكش به‌زودی حل و فصل شود.
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه دیروز درباره پیگیری‌های انجام شده برای آزادی محموله نفتی ایران گفت: در این زمینه اقدامات جدی در حوزه دیپلماتیك و حقوقی انجام داده‌ایم و از دولت انگلیس می‌خواهیم هر چه زودتر به این توقیف غیرقانونی پایان دهد. موسوی گفت: ما این راهزنی دریایی را كه موجب افزایش تنش‌ها می‌شود، نمی‌پذیریم و هشدارهای لازم را هم به آنها داده‌ایم.
وی افزود: مقصد سفر نفتكش را در حال حاضر ندارم، ولی ادعاها مبنی بر این‌كه مقصد، سوریه بوده اشتباه است، چون این كشتی یك سوپر تانكر بوده و هیچ‌یك از بنادر سوریه ظرفیت جای دادن چنین نفتكشی را ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به حضور دیروز سفیر انگلیس در وزارت خارجه، این حضور را به منظور پیگیری موضوع نفتكش توقیف شده اعلام كرد و افزود: حضور سفیر انگلیس در وزارت خارجه احضار نبوده و دلیل آن پیگیری وزارت خارجه در موضوع نفتكش توقیف شده در تنگه جبل‌الطارق و در چارچوب دیدارهای برنامه‌ریزی‌شده بوده است.
این سومین بار طی یك هفته گذشته است كه سفیر انگلستان در وزارت خارجه حضور می‌یابد كه دو بار از این موارد به دلیل احضار بوده است.
موسوی درباره نفتكش ایرانی متوقف شده در عربستان نیز گفت: این نفتكش مشكل فنی داشته است و ما پیگیر كارهای فنی و حقوقی آن هستیم و امیدواریم هر چه زودتر این نفتكش به مسیر خودش ادامه دهد.
اما با وجود پیگیری‌های انجام‌شده همچنان نفتكش ایرانی در عربستان و محموله نفتی كشورمان در جبل‌الطارق، با مشكل روبه‌رو هستند و همین مساله واكنش مقامات كشورمان را به همراه داشته است.




تبعات حقوقی راهزنی دریایی انگلیس
 خیرا... پروین/ استاد حقوق دانشگاه
با توجه به توقیف محموله نفتی ایران از سوی انگلیس باید راهكارهای حقوقی در این باره جست. مقررات حاكم بر دریانوری یكی از موضوعاتی است كه باید به آن توجه كرد. در این مقررات مشخص شده چه كشورهایی و در چه محدوده آب‌های اقلیمی و سرزمینی و آب‌های آزاد می‌توانند عمل كنند. معمولا براساس این مقررات، كشورها حق عبور و مرور از این آب‌ها را دارند؛ بنابراین هیچ دولت و حاكمیتی حق تعرض به كشتی‌هایی را كه دارای پرچم هستند و از این آب‌ها عبور می‌كنند، ندارد؛ اما اگر دولتی خلاف این امر عمل كند، مطمئنا دولت زیان‌دیده یا دولتی كه مورد تعرض واقع شده می‌تواند براساس مقررات حاكم بر دریانوردی اقدام و به مراجع بین‌المللی شكایت كند و خواستار رفع توقیف و پرداخت زیان و خسارت وارده به كشتی یا محموله متعلق به خود شود. واقعیت این است اقدام دولت انگلیس در این زمینه یك راهزنی است. در مورد كشتی مورد نظر كه حامل نفت بوده و در آب‌های سرزمینی تردد كرده به هیچ وجه دولت انگلیس حق توقیف این كشتی را نداشته است. منتهی بحثی كه آنها مطرح می‌كنند این است كه این كشتی حامل نفت برای سوریه بوده و سوریه هم مورد تحریم اتحادیه اروپاست. حتی اگر این فرض درست هم باشد باز هم به انگلیس ارتباطی پیدا نمی‌كند. ایران كه جزو اتحادیه اروپا نیست. پس ایران باید هر چه سریع‌تر اقدام دیپلماسی و قضایی را در این خصوص انجام دهد و به دادگاه دادگستری بین‌المللی و سایر مراجع قضایی مرتبط با موضوع دریانوردی، كنوانسیون‌های موجود و شورای امنیت سازمان ملل شكایت كند.
همچنین ایران باید هر چه زودتر خواستار رفع توقیف كشتی شود و خسارت وارده به آن را مطالبه كند تا مراجع بین‌المللی دولت انگلیس را وادار به رفع توقیف كنند. به هر صورت این كشتی حامل كالایی بوده كه هر چه بیشتر مانع عبور آن شوند آن كالا دیرتر به مقصد می‌رسد.
از سویی دیگر هنوز معلوم نیست دولت انگلیس كشتی و كالای آن را رفع توقیف می‌كنند و حتی ممكن است آن را مصادره كنند. در صورت مصادره، قطعا ثمنی دارد و آن ثمن باید توسط دولتی كه كشتی و محموله آن را توقیف كرده است، پرداخت شود. همچنین در صورت توقیف بیش از اندازه چون كالا دیرتر به مقصد می‌رسد باید دولت انگلیس دیركرد آن را بپردازد.




انگلیس منتظر عواقب كار خود باشد
آیت‌ا... سیدابراهیم رئیسی دیروز در جلسه مسؤولان عالی قضایی با اشاره به اقدام نیروی دریایی انگلستان به نیابت از آمریكا در توقیف نفتكش ایرانی در جبل‌الطارق، این امر را نقض همه قوانین و مقررات بین‌المللی دانست و خاطرنشان كرد: چطور زمانی كه گروه تروریستی داعش، نفت سوریه و عراق را ظالمانه تصاحب كرده بود و در همین آبراه‌ها به راحتی حضور می‌یافت و جلوی چشم همین كشورها نفت قاچاق را به صورت غیرقانونی انتقال می‌داد، صدایی از این كشورها شنیده نشد، اما امروز كه نفتكش جمهوری اسلامی در یك اقدام قانونی و با رعایت همه قوانین بین‌المللی، در جبل‌الطارق تردد می‌كند، از سوی انگلستان توقیف می‌شود؟
رئیس قوه قضاییه گفت: به نظر می‌رسد انگلیسی‌ها و اروپایی‌ها به خوبی از دسترسی‌ها و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی با‌خبر هستند و بر این اساس به نفع خودشان است كه هر چه زودتر نسبت به رفع توقیف این نفتكش اقدام كنند وگرنه باید منتظر عواقب این كار باشند.


ظریف: اقدام انگلیس، دزدی دریایی است
وزیر خارجه كشورمان در توییتر نوشت: ایران نه یك عضو اتحادیه اروپا بوده و نه تابع هیچ‌گونه ممنوعیت نفتی اتحادیه اروپا است. تا جایی كه می‌دانم، اتحادیه اروپا ضد فراسرزمین‌گرایی بوده است.
محمدجواد ظریف افزوده است: توقیف غیرقانونی نفت‌كش حامل نفت ایران توسط انگلیس به نیابت از گروه ب، دزدی دریایی است، به همین سادگی. این باعث ایجاد الگویی خطرناك می‌شود و باید اكنون متوقف شود.


وزیر دفاع: دزدی دریایی انگلیس
تحمل نخواهد شد

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم الحاق شناورهای كلاس حیدر به ناوگان دریایی مرزبانی در بندرعباس، اقدام نادرست انگلیس را شبیه دزدی دریایی دانست و گفت: ما اقدامات زیادی علیه دزدان دریایی انجام داده‌ایم و این نوع دزدی دریایی نیز تحمل نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، امیر سرتیپ امیر حاتمی اقدام تهدیدآمیز دولت انگلیس در توقیف محموله نفتی ایران را مغایر تعهدات كشورهای اروپایی در برجام دانست.