گام سوم محكم‌تر، قاطع‌تر و مبهوت‌كننده خواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه:

گام سوم محكم‌تر، قاطع‌تر و مبهوت‌كننده خواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به آغاز گام دوم كاهش تعهدات ایران در برجام گفت: اگر كشورهای باقیمانده در برجام به ویژه اروپا به تعهدات خود عمل نكنند، بعد از مهلت 60 روزه، گام سوم را كه محكم‌تر، قاطع‌تر و كمی نیز مبهوت‌كننده خواهد بود، برمی‌داریم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما سیدعباس موسوی در نشست خبری با بیان این‌كه هنوز بررسی‌ها درباره گام سوم ادامه دارد، گفت: گام بعدی هم در چارچوب حقوقی است كه بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام به ما داده، مگر این‌كه برخی كشورها بخواهند اقدامات عجیب و غریبی انجام دهند كه در آن صورت ما منتظر گام سوم نخواهیم بود و گام نهایی را بر می‌داریم.
وی افزود: ایران سناریوهای مختلف را طراحی كرده است و اعلام كرده‌ایم هر وقت و هر زمان كه اقدامات دیپلماتیك و اقتصادی به منافع و خواسته‌های ایران نزدیك باشد اقدامات ما قابل بازگشت است و این گام‌ها به تناسب خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه هشدار داد: طرف مقابل بداند ۶۰روزه دیگری در كار نخواهد بود.
موسوی با اشاره به پیشنهاد رئیس‌جمهور فرانسه به رئیس‌جمهور كشورمان برای حضور آمریكا در مذاكرات گفت:‌ قرار نیست ما تعهد جدیدی را قبول كنیم و مذاكره جدیدی درخصوص برجام در برنامه نیست. اگر مذاكره‌ای صورت می‌گیرد در خصوص اجرای برجام و تعهدات طرف مقابل است و بازگشت آمریكا به تعهداتش یك گام مثبت تلقی می‌شود.وی افزود: فرش قرمز برای آمریكایی‌ها پهن نمی‌كنیم. آنها هم می‌توانند در گوشه‌ای بنشینند و نظاره‌گر مذاكرات باشند.موسوی در پاسخ به سوالی درباره روابط با چین و روسیه در قالب برجام گفت: ایران به هیچ كشوری امید نبسته است، چه دوستان ما مثل روسیه و چین و چه كشورهای اروپایی و آنچه برای ما مهم است عمل به وعده‌های برجامی اعضای باقیمانده است.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: بنابراین نه ما دل به كشوری بستیم و نه اجازه می‌دهیم كارت بازی كسی شویم. وی تاكید كرد: ما بر اساس منافع ملی تصمیمات مستقل خود را اتخاذ خواهد كرد.
گزینه‌های گام سوم
بهروز كمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم اعلام كرد: صبح دیروز سطح غنای تولید اورانیوم به 5/4درصد رسید.
وی گفت: این میزان غنا به‌طور كامل برای پاسخ به نیاز كشور در تأمین سوخت نیروگاه‌های قدرت كافی است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین اظهار كرد: میزان دقیق غنای سوخت را آژانس بعد از آنالیز نمونه‌های برداشته شده اعلام خواهد كرد.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره گزینه‌های مطرح برای اجرا در گام سوم کاهش تعهدات برجامی گفت: سلیقه‌های مختلفی در این باره هست که کدام یک از گزینه‌ها را اجرا کنیم، اما مهم آن است که در انتخاب گزینه‌ها لجباری نمی‌کنیم بلکه با آرامش، حساب شده و متناسب با نیاز‌های کشور اقدام می‌کنیم که یکی از این گزینه‌ها می‌تواند افزایش تعداد سانتریفیوژ‌ها باشد.
کمالوندی نصب دوباره سانتریفیوژ‌های «IR2» یا «IR2M» و افزایش تعداد سانتریفیوژ‌های فعال در آبشار‌های غنی سازی را از دیگر گزینه‌های مطرح در گام سوم کاهش تعهدات برجامی برشمرد.
وی از غنی‌سازی ۲۰ درصد و بالاتر نیز به عنوان گزینه‌های مطرح برای گام سوم یاد کرد و گفت: البته هر یک از این موارد در جای خودش اجرا می‌شود و قرار نیست اکنون که نیاز کشور به این موارد نیست صرفا به این دلیل که طرف مقابل را بیشتر می‌ترساند به سراغ آنها برویم.