وضعیت پیچیده دموكرات‌ها در آمریكا

وضعیت پیچیده دموكرات‌ها در آمریكا


از هفته‌ها پیش تنها از دو نامزد مطرح دموكرات علیه ترامپ نام برده می‌شد یعنی جو بایدن و برنی سندرز. اما اكنون وضعیت پیچیده‌تر شده است. بایدن و سندرز یكی به عنوان معاون اول اوباما و دیگری رقیب اصلی هیلاری كلینتون در انتخابات گذشته، تفاوت چندانی با یكدیگر ندارند و اولی به لیبرالی چپگرا و عملگرا و دومی به سوسیالیستی انقلابی مشهور است، اما این كه بتوان دو مرد 76 و 77 ساله را در یك سال آینده به‌عنوان آلترناتیو ترامپ 73 ساله ساكن كاخ سفید مطرح كرد، چندان جذابیتی ندارد.
به هر حال بایدن و سندرز در مناظره روزهای اخیر بازنده شدند و دو زن یعنی كاملا هریس سناتور ایالت كالیفرنیا و الیزابت وارن سناتور بانفوذ ماساچوست توانستند نقاط ضعف بایدن و سندرز را آشكار ساخته و اختلاف در جناح چپ دموكرات‌ها را عمیق‌تر كنند.
اما حتی ظهور چنین چهره‌های تازه نفسی در جناح دموكرات تا مدت‌ها نمی‌تواند برای دونالد ترامپ خطری جدی محسوب شود. بر اساس نظرسنجی‌ها هنوز هم او از حمایت تقریبا 40‌درصدی برخوردار است و با همین میزان از حمایت هم می‌تواند مانند انتخابات گذشته آرای الكترا را به‌دست آورده و همچنان در كاخ سفید بماند.
ترامپ برای جذب رای‌دهندگان بیشتر به خودش زحمت نمی‌دهد و نطق كسالت آورش در جریان رژه روز استقلال نیز حكایت از همین واقعیت داشت. او تنها می‌خواهد همین پایگاه فعلی‌اش را حفظ كند. به همین خاطر در روز استقلال فی البداهه نطق كرد و دروغ گفت و در میان مردم و مخاطبانش گسستگی و نفاق ایجاد كرد و متاسفانه در 364 روز آینده نیز به همین ترتیب می‌تواند ادامه دهد.
با این حال، مخالفان سیاسی او یعنی دموكرات‌ها همچنان سرگرم انتخابات مقدماتی و درون حزبی خود هستند و مدت‌ها طول می‌كشد تا رقیب اصلی آنها معلوم گردد. به درازا كشیدن رقابت‌های درون حزبی دموكرات‌ها اگرچه امری معمول به نظر می‌رسد، اما می‌تواند بسیار خطرساز باشد و به‌ این ترتیب همه چیز به نفع ترامپ رقم بخورد.
اكثر مخالفان ترامپ با بی‌بند و باری‌های شخصی وی و تبعیض علیه اقلیت‌ها و توزیع ناعادلانه ثروت میان  فقرا و اغنیا مشكل دارند، اما در همین حال جو بایدن رقیب ترامپ سخنانی می‌گوید كه حكایت از باورهای نژادپرستانه دارد.
همزمان جناح چپ دموكرات‌ها در تبلیغات خود بیش از پیش رادیكال می‌شوند و از همدیگر پیشی می‌گیرند. البته تقریبا همه ده نامزد اصلی دموكرات هوادار سیستم بیمه‌های دوران اوباما بوده و با اخراج مهاجران غیرقانونی و افزایش بی‌سابقه هزینه‌های دانشگاهی و كنارگذاشتن برنامه میلیارد دلاری حفظ محیط‌زیست از سوی ترامپ مخالف هستند. شاید این مسائل از دید یك اروپایی چندان مهم نباشد، اما مساله مالیات در آمریكا به‌شدت حساسیت‌برانگیز است و ترامپ هم با وعده كاهش مالیات‌ها و كشیدن دیوار در امتداد مرز مكزیك توانست آرای بسیاری از مردم كشورش را جلب كند.
از سوی دیگر، به همان میزان كه مساله بیمه‌های اجتماعی برای رای‌دهندگان جذاب است، طرح تشكیل نیروی پلیس خصوصی و امثالهم از سوی نامزدهای دموكرات، اكثریت مردمی را كه بابت برنامه‌های ترامپ به‌شدت تحت فشار قرار دارند، ناامید می‌كند.
البته مشكل اساسی دموكرات‌ها در این میان تفاوت مطالبات مردم و رای‌دهندگان است. پیروزی دموكرات‌ها در كالیفرنیا و هاوایی و ورمونت امری كاملا ممكن به نظر می‌رسد و افزون بر این آنها به‌راحتی می‌توانند آرای اوهایو، پنسیلوانیا و میشیگان را نیز از آن خود كنند. اما نباید فراموش كرد كه خواسته‌های اقشار مختلف مردم این ایالت‌ها كاملا با یكدیگر متفاوت است. بسیاری از رای‌دهندگان غیرثابت خواهان یافتن شغل در كارخانه‌ها و بورس تحصیلی هستند و صد البته با اخراج مهاجران نه‌تنها مشكلی نداشته، بلكه آن را تایید می‌كنند. در نگاه اول شاید سر‌دادن شعارهایی مانند ایجاد شغل و تضمین ادامه كار و تامین هزینه‌های تحصیلی بتواند در جذب آرای این اقشار كارساز باشد، اما بی‌توجهی به اموری مانند مهاجران غیرقانونی در نهایت می‌تواند به شكست دموكرات‌ها در همین ایالت‌ها منجر شود.
منبع: فرانكفورتر روندشاو