باخت سنگین آقای داماد

طراح معامله قرن، خیلی زود به شکست آن و بی‌نتیجه‌بودن نشست اقتصادی منامه، اعتراف کرد

باخت سنگین آقای داماد

جارد كوشنر، داماد ترامپ ومشاور ارشد كاخ سفید اعتراف كرد نشست اقتصادی منامه كه اخیرا در بحرین برگزار شده بود، نتوانست اهداف خود را محقق كرده و در این زمینه شكست خورده است. وی هرچند علت شكست این نشست را عدم همكاری دولت خودگردان فلسطین معرفی كرد، اما از همان ابتدای طرح موسوم به معامله قرن بسیاری آن را ساده‌لوحانه و توخالی توصیف كرده و خواستار مقابله با آن شدند. با این حال آمریكا با فشارهای خود بر دولت‌های همسو با عربستان سعودی تلاش كرد اجلاسی اقتصادی را در منامه برگزار كرده و طرف‌های خارجی را به سرمایه‌گذاری در مناطق فلسطینی ترغیب كند.

به گزارش فارس، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت، جارد كوشنر در گفت‌وگو با این رسانه به صورت تلویحی به شكست نشست منامه اعتراف كرده و در این گفت‌وگو اعلام كرده است: جمع بسیاری از بازرگانان و نمایندگان شركت‌های جهانی و افراد دیگر می‌خواستند (در این نشست) حضور پیدا كنند، اما ما از آنها دعوت نكردیم، طرح اقتصادی می‌توانست محقق شود اما این امر، بدون همراهی رهبری فلسطین (تشكیلات خودگردان) اتفاق نمی‌افتد. مشاور رئیس‌جمهور آمریكا همچنین تأكید كرد 28 میلیارد از 50 میلیارد دلاری كه قرار است به معامله قرن اختصاص داده شود در كرانه باختری و نوار غزه سرمایه‌گذاری می‌شود، اما این سرمایه‌گذاری‌ها صورت نخواهد گرفت مگر زمانی كه تشكیلات خودگردان روش خود را تغییر دهد. وی سپس مدعی شد، در نشست بحرین نمایندگانی از كشورهای آفریقایی حضور داشتند و گفتند اگر فلسطینی‌ها تمایلی به این سرمایه‌گذاری ندارند آنها (آفریقایی‌ها) از سرمایه‌گذاری‌های این‌چنینی استقبال می‌كنند.
 صخره واقعیت
جارد كوشنر كسی بود كه پیش از برگزاری نشست منامه در باره حضور یا عدم حضور مقامات تشكیلات خودگردان فلسطین گفته بود: تحریم نشست اقتصادی منامه از سوی تشكیلات خودگردان فلسطین اهمیتی ندارد و مهم مشاركت تعدادی از كشورهای منطقه است، اما اکنون او بعد از برخورد با صخره واقعیت‌ها عدم حضور مقامات دولت خودگردان را عامل اصلی شكست طرح پوشالی خود می‌داند. محمود عباس، رئیس تشكیلات خودگردان بارها گفته بود طرح موسوم به معامله قرن موفق نخواهد شد. او یك بار با عصبانیت گفته بود طرح معامله قرن باید به جهنم برود.
نشست منامه (چهارم و پنجم تیر) درحالی با فشارهای آمریكا برگزار شد كه تمام گروه‌های فلسطینی به صورت اجماع با آن مخالفت كرده و خواستار عدم شركت سایر طرف‌ها نیز در آن شده بودند. در همان زمان بسیاری از كشورهای اسلامی جهان نیز برگزاری نشست منامه در راستای تحقق معامله قرن را اقدامی مردود عنوان كردند. بسیاری از شخصیت‌های بین‌المللی نیز با برگزاری این نشست و طرح معامله قرن مخالفت كردند. تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیس طرح موسوم به معامله قرن را یك حماقت توصیف كرد و كریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول در همان كنفرانس با اشاره به وضعیت بد اقتصادی مناطق فلسطینی هشدار داد: «این وضعیت تنها زمانی بهبود خواهد یافت كه رهبران فلسطینی سیاست‌های اقتصادی خود را اصلاح كنند، اسرائیل محاصره مناطق فلسطینی را پایان دهد و جامعه جهانی به كمك ساكنان این مناطق بشتابد.»
 تاكید بر مقاومت به جای معامله
در این میان گروه‌های طرفدار مقاومت نه تنها معامله قرن را محكوم كرده و آن را توطئه‌ای جدید برای فروش سرزمین‌های فلسطینی عنوان كردند بلكه خواستار تقویت مقاومت مسلحانه در برابر چنین توطئه‌هایی شدند. زیاد نخاله رهبر جهاد اسلامی فلسطین یكی از كسانی بود كه به صراحت اعلام كرد مقاومت مسلحانه پاسخ روشنی در برابر معامله قرن خواهد بود. جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نیز با محكوم كردن نشست منامه و طرح معامله قرن از رهبران كشورهای اسلامی خواست در این كنفرانس شركت نكنند.
جنبش حماس تاكید كرد مقاومت و ملت فلسطین هرگز اجازه پیشبرد و اجرای هرگونه توطئه برای حذف مسأله فلسطین را نخواهند داد. طی دو روز گذشته نیز نمایندگان بسیاری از كشورهای مختلف در نشستی در بیروت تحت عنوان متحد علیه معامله قرن گرد هم آمده و اعلام كردند باید جبهه‌ای عربی و اسلامی در مخالفت با این طرح تشكیل داد. داوود شهاب، سخنگوی جهاد اسلامی در این نشست اعلام كرد: ما نیازمند جبهه‌ای عربی و اسلامی و مخالف با معامله قرن هستیم. ماهر الطاهر، مسؤول روابط سیاسی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین هم گفت: ما ضربه‌ای به معامله قرن وارد كردیم، اما توطئه همچنان ادامه دارد و به تبع آن باید به مقاومت ادامه داد. عزام الاحمد و بسام الصالحی، نمایندگان سازمان آزادیبخش فلسطین ساف نیز در این نشست تاكید كردند باید برنامه‌ای واضح برای مقابله با طرح آمریكا ارائه كرد.
 طبل توخالی
وزارت خارجه آمریكا با انتشار گزارشی 40‌صفحه‌ای از طرح اقتصادی معامله قرن پرده برداشت و در آن اعلام كرد قرار است 50‌میلیارد دلار در سرزمین‌های فلسطینی سرمایه‌گذاری شود. طبق این طرح مقرر شده است ۱۷۹ پروژه زیربنایی و تجاری تاسیس گردد و به موجب آن ۲۸ میلیارد دلار در كرانه باختری و نوار غزه و ۱/۹ میلیارد، ۴/۷ میلیارد و ۳/۶ میلیارد دلار به ترتیب برای فلسطینیان ساكن مصر، اردن و لبنان سرمایه‌گذاری شود. آمریكا خود در این طرح‌ها سهم اندكی خواهد داشت و مقرر شده كشورهای عرب حوزه خلیج فارس هزینه‌های اجرای این طرح را متقبل شوند. به عبارتی ساده تر آمریكا قصد داشت با پول اعراب سرزمین‌های فلسطینی را بخرد و درنهایت در جرگه دولت صهیونیستی در آورد. ولی مقاومت گسترده فلسطینی‌ها و ملت‌های بیدار اسلامی مانع تحقق چنین توطئه‌ای شد و سرانجام دست‌اندركاران و طراحان اصلی این توطئه را بر آن داشت تا شكست آن را اعتراف كنند. این اعتراف به منزله سند مهمی برای پیروزی مقاومت فلسطینی‌ها و ملت‌های مسلمان در برابر تازه‌ترین توطئه‌های آمریكایی در منطقه غرب آسیا ثبت تاریخی خواهد شد.