مشكل كمبود واگن در راه است

مشكل كمبود واگن در راه است


 در بودجه هر سال، مبلغی برای بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل تخصیص داده می‌شود و امسال هم رئیس‌جمهور مبلغ دو میلیارد یورو را به این كار اختصاص داده است.
این مبلغ برای قطارهای شهری‌ كل كشور در نظر گرفته شده كه یك میلیارد یورو آن به تجهیز ناوگان مترویی تهران اختصاص دارد. البته این دو میلیارد یورو به دلیل این‌كه سهمیه فاینانس است تا به امروز به سه دلیل محقق نشده است.
اولین دلیل این‌كه بانك مركزی مسدودی ارزی برای دو میلیارد یورو در نظر نگرفته و این موضوع شامل یك میلیارد یورو اعتبار ناوگان مترویی تهران هم می‌شود.
دوم این‌كه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهور باید ماده 62 قانون محاسبات عمومی كشور را اعمال و بازپرداخت این فاینانس را به‌عهده بگیرد تا این مبلغ جزو بدهی‌های مترو تهران و شهرداری قرار نگیرد. در واقع این مبلغی است كه دولت به مترو تهران كمك می‌كند و باید بازپرداخت آن را هم به‌عهده بگیرد.
سوم این‌كه باید اعتباری برای پیش پرداخت در این زمینه تامین شود و اگر قرار باشد برای یك میلیارد یورو خط اعتباری گشوده شود
15 درصد آن باید به عنوان هزینه پیش پرداخت ابتدا تامین شود و حدود 2 تا 3 درصد هم باید هزینه گشایش اعتبارات شود، در نتیجه حدود 18 درصد از این بودجه باید در ابتدا تخصیص داده شود. اگر برای این سه گام آقای جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری به همراه آن لطف اولیه راه‌حلی در نظر بگیرد اختصاص فاینانس دو میلیارد یورویی می‌تواند در تجهیز ناوگان مترویی تهران موثر باشد.

هم‌اكنون در متروی تهران 1300 واگن وجود دارد كه 20 هزار تا یك میلیون كیلومتر حركت كرده‌اند، اما این واگن‌ها معمولا عمر مفید بالای 30 سال دارند، در نتیجه واگن فرسوده در مدار حمل و نقل متروی تهران وجود ندارد، البته هر واگن بعد از طی مسافتی احیا می‌شود و دوباره می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
در حال حاضر متروی تهران تجهیزات متحرك لازم را ندارد و اگر ایستگاه جدید به بهره‌برداری برسد و تعداد سفرها افزایش یابد، دچار مشكل واگن خواهیم شد. در حال حاضر هم از خطوط قبلی یعنی خط یك، دو، سه و چهار برای ایستگاه‌های مورد بهره‌برداری در خط شش و هفت واگن گرفته و به این خطوط تزریق شده است.