اسد: البغدادی زیر نظر خود آمریكا بود

اسد: البغدادی زیر نظر خود آمریكا بود


بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه با خبرگزاری راشا تودی، جنگ در این كشور را یك «جنگ جهانی سوم كوچك» توصیف كرد كه بدون سلاح و به صورت نیابتی انجام شده كه یكی از عوامل آن نفت بوده است. بشار اسد در پاسخ به این سوال كه چرا به غارت نفت كشورش پاسخی محكم نمی‌دهد، تاكید كرد: طبیعتا ما و همه شهروندان سوری خشمگین هستیم و این یك غارت است، اما نه ساختاری وجود دارد و نه قانونی بین‌المللی تا با این غارتگری واشنگتن مقابله كرد.
وی ادامه داد: غارت نفت سوریه موضوع تازه‌ای نیست و منحصر به زمان جنگ نبوده است. آمریكایی‌ها همیشه به روش‌های مختلف تلاش می‌كنند كشورهای دیگر را غارت كنند و نه تنها نفت و ثروت‌های سرزمین‌ها را، بلكه حقوق سیاسی و دیگر حقوق ملت‌ها را به یغما می‌برند. این نقش تاریخی آمریكا دست‌كم بعد از جنگ جهانی دوم است، بنابراین موضوعی عجیب و جدا از سیاست‌های پیشین آمریكا نیست، اما هر زمان شكل‌های مختلفی به خود می‌گیرد.
رئیس‌جمهور سوریه در بخش دیگری از این مصاحبه، درباه عناصر تروریستی موسوم به «كلاه‌سفیدها»، تأكید كرد كه عناصر حاضر در این گروه، در واقع یكی از عناصر وابسته به گروه تروریستی القاعده بودند. اسد ضمن انتقاد از یاوه‌سرایی غرب برای متهم جلوه‌ دادن ارتش سوریه در كشتار افراد غیرنظامی، خاطرنشان كرد: غالب ملت سوریه، حامی دولت خود هستند. به همین دلیل ما با وجود این تجاوز، از 9 سال پیش، همچنان در اینجا
حضور داریم.
اسد تاكید كرد: گروه تروریستی داعش در سال ۲۰۱۴ شروع به سرقت نفت سوریه كرد و در این راه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور تركیه و همدستانش و آمریكایی‌ها با این گروه همراه بودند؛ بنابراین كاری كه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا كرد تنها اعلام حقیقت بود و حتی زمانی كه برخی از كردها شروع به سرقت نفت سوریه كردند، آمریكایی‌ها شریك آنها بودند.
اسد در پاسخ به سوالی درباره ابوبكر البغدادی و ارتباطش با آمریكا گفت: او در زندان خودشان [آمریكایی‌ها] و زیرنظر خودشان بود. آمریكایی خودشان او را آزاد كردند. در نتیجه اگر نقش جدیدی به او محول نمی‌كردند، آزادش نمی‌كردند. ناگهان البغدادی خودش را خلیفه مسلمانان جهان نامید. آمریكایی‌ها او را برای ایفای این نقش آماده كردند. ما این قصه اخیر آمریكایی‌ها را هم كه درباره قتل البغدادی گفتند، باور نمی‌كنیم. ممكن است كشته شده باشد اما نه این‌طور كه آمریكایی‌ها گفتند.