«در جستجوی فریده» در رقابت اسكار مستند

«در جستجوی فریده» در رقابت اسكار مستند


مستند «در جستجوی فریده» به كارگردانی آزاده موسوی و كوروش عطایی به عنوان یكی از آثار واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین مستند نود و و دومین دوره جوایز سینمایی اسكار معرفی شد؛ در حالی‌كه این فیلم در بخش غیرانگلیسی‌زبان اسكار هم رقابت می‌كند.
آن‌طور كه ایسنا گزارش داده، آكادمی علوم و هنرهای سینمایی اسكار فهرست ۱۵۹ اثر مستند واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین مستند اسكار ۲۰۲۰ را اعلام كرد و مستند ایرانی در جستجوی فریده به كارگردانی آزاده موسوی و كوروش عطایی نیز یكی از آثاری است كه می‌تواند در این شاخه به رقابت بپردازد.
آكادمی اسكار همچنین اعلام كرد، برخی از این ۱۵۹ اثر مستند هنوز شرایط لازم اكران سینمایی را احراز نكرده‌اند و براساس قوانین اسكار باید تا پایان سال حداقل هفت روز اكران عمومی در لس‌آنجلس و نیویورك داشته باشند.  در جستجوی فریده پیشتر نیز به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی (خارجی) جوایز سینمایی اسكار انتخاب شده بود. در جستجوی فریده روایتگر قصه زندگی زنی به نام فریده است كه ۴۰ سال پیش در حرم امام‌رضا(ع) رها می‌شود.

 او ادامه داد: من اطلاعات زیادی درباره سینمای ایران داشتم، به همین دلیل كنجكاو بودم به ایران بیایم و از نزدیك این كشور را ببینم. با دیدن موزه سینمای ایران متوجه شدم تصوری كه از ایران و سینمای ایران داشتم كاملا درست بوده است.
جیووانی بوفالینی، فیلمساز ایتالیایی نیز گفت: جوایز و یادگاری‌های فیلمسازان در موزه سینما فرهنگ ایران را به‌خوبی به نمایش گذاشته و نكته قابل توجه این است كه شباهت‌های زیادی بین موزه ایران و تورین وجود دارد و امروز با دیدن موزه سینمای ایران یاد موزه خودمان افتادم.
سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم كوتاه تهران تا ۲۴ آبان در پردیس ملت ادامه دارد.