نمایشگاه 60 سال همکاری ایران و ایتالیا در موزه ملی

نمایشگاه 60 سال همکاری ایران و ایتالیا در موزه ملی


نمایشگاه 60 سال همکاری ایران و ایتالیا تا 10 آذر در حوزه میراث فرهنگی و آثار تاریخی دایر شد. این نمایشگاه 52 موضوع همکاری میراث فرهنگی را همراه با 60 اثر مشترک کاوش‌های ایرانی - ایتالیایی در موزه ملی ایران به نمایش می گذارد.
جوزپه پِرونه، سفیر ایتالیا در افتتاحیه این نمایشگاه گفت: امروز شصتمین سال باستان‌شناسی محققان ایرانی و ایتالیایی را جشن می‌گیریم و این همکاری در آینده نیز ادامه خواهد داشت.  
وی یادآور شد: همکاری ما با ایران در حوزه باستان‌شناسی و حفظ و مرمت میراث باستانی در سال 1959 آغاز شد و از آن سال تاکنون این همکاری به صورت مستمر ادامه دارد. این همکاری ها به‌ویژه در استان های اصفهان و سیستان و بلوچستان بیشتر بوده و در این نمایشگاه می‌توانیم بخشی از اکتشافات مشترک را به صورت مستقیم ببینیم.
روح‌ا... شیرازی، رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی هم با اشاره به آغاز همکاری‌های باستانی دو کشور از سیستان و بلوچستان گفت از دستاوردهای کاوش‌های مذکور، شهر سوخته و همین‌طور دهانه غلامان مربوط به دوره هخامنشیان و همچنین تُل‌آجری بوده است. در محوطه چلو نیز اطلاعات ذی‌قیمتی به دست آمده که تمدن خراسان بزرگ را نمایش می‌دهد.  در ادامه محمد کارگر، رئیس موزه‌های کشور گفت: با همکاری ایتالیا طراحی موزه ایران باستان که دو سال طول کشیده بود، در حال اجراست و تلاش می‌شود همان پروژه با کمی تغییرات و هماهنگی بیشتر اجرایی شود و موزه ایران باستان مورد بازسازی قرار بگیرد.  به گفته وی، در آن دوره ایتالیا در موزه ایران‌باستان هزینه کرده و امید است که این کمک و همکاری همچنان ادامه داشته  باشد. / جام جم دیلی