مرزها جابه‌جا شد!

مرز پناهگاه حیات‌وحش میانكاله از محدوده پناهگاه حیات‌وحش خارج شده است

مرزها جابه‌جا شد!

مدیركل حفاظت محیط‌زیست گلستان اعلام كرده است به‌منظور حل مناقشه‌ای كه بین سازمان محیط‌زیست و مجریان طرح طبیعت‌گردی آشوراده در خصوص احداث جاده دسترسی از بندرتركمن به پهنه آبی خلیج گرگان وجود داشت، مجوز احداث كانال آبی با عرض ۱۵ متر و عمق دو متر در این محل، صادر شد.
این در حالی است كه در آخرین روزهای اسفندماه سال گذشته خبر رسید در سكوت كامل خبری پیمانكار طرح گردشگری آشوراده بدون مجوز محیط‌زیستی جاده را در ساحل خلیج گرگان به سمت جزیره آشوراده بی‌توجه به مرز پناهگاه حیات وحش میانكاله احداث و ساحل این خلیج را به دونیم تقسیم كرده است.
این اقدام مخرب و غیر محیط‌زیستی در سكوت سازمان حفاظت محیط‌زیست با واكنش فعالان محیط‌زیست مواجه و توسط فعالان این عرصه، به طرح شكایت جدیدی برعلیه پیمانكار پروژه منجر شد.
بعد از اعتراض محیط‌زیستی‌ها اقدامات مسؤولان قضایی در گلستان و اداره‌كل محیط‌زیست استان مازندران هرچند دیر اما باعث توقف جاده‌كشی شد. البته دیگر پیمانكار كار خود را به اتمام رسانده و خلیج گرگان به دونیم شده بود. اما اكنون خبر می‌رسد در اقدامی تعجب‌آور برای حل مشكلات طرح گردشگری در جزیره آشوراده و درواقع اقدامات تخریبی ضد محیط‌زیستی، مرزهای پناهگاه حیات وحش میانكاله جا‌به‌جا شده است. در حقیقت پیمانكار قرار نیست خود را با ملاحظات محیط‌زیستی منطبق كند، بلكه این سازمان محیط‌زیست است كه الزامات محیط‌زیستی را بنا به سلیقه پیمانكار تغییر می‌دهد.
فراموش نكنید كه تالاب بین‌المللی و پناهگاه حیات وحش میانكاله طبق مصوبه شماره ۱۲ مورخ 12/8/1348 شورای‌عالی سازمان شكاربانی و نظارت بر صید وقت به عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شده است. متعاقب آن و به دلیل اهمیت اكولوژیك منطقه براساس مصوبه ۷۸ مورخ 21/5/1354 شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست مندرج در روزنامه رسمی شماره ۸۹۲۱ مورخ 28/5/1354 با وسعت 933/66 هكتار به عنوان پناهگاه حیات وحش میانكاله ارتقا یافته است.
پناهگاه حیات‌وحش میانكاله شامل شبه‌جزیره میانكاله، خلیج گرگان و جزیره آشوراده است؛ ضمن این‌كه خلیج گرگان به دلیل تنوع كم‌نظیر اكوسیستم‌هایی كه دربرگیرنده ۹ تیپ از ۴۲ تیپ تالاب شناخته شده جهان است و دارای معیارهای حائزاهمیت كنوانسیون تالاب‌های بین‌‌المللی در سال ۱۳۵۴، در زمره اولین دسته از تالاب‌هایی بوده كه در فهرست كنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.
مدیركل اداره محیط‌زیست استان مازندران كه مدیریت یكپارچه پناهگاه حیات‌وحش میانكاله كه آشوراده هم جزئی از آن است برعهده اداره متبوعش است، پیشتر با ایجاد اسكله به دلیل عدم انجام مطالعات محیط‌زیستی مخالفت كرده بود.
اكنون‌ كنعانی، مدیركل اداره محیط‌زیست استان گلستان اظهار كرده، طی هفته گذشته با حضور كارشناسان سازمان محیط‌زیست كشور، مرز حیات‌وحش میانكاله مشخص و بخشی از اراضی ساحلی در محدوده بندرتركمن از محدوده پناهگاه حیات‌وحش میانكاله خارج شد و از این پس مدیریت محیط‌زیستی آن با گلستان است.
حال آقایان با كدام مجوز اقدام به كم كردن مرزهای این پناهگاه كرده‌اند؟ بسیار تعجب‌برانگیز است. حیرت‌آورتر اقدام به انتقال مدیریت بخشی از پناهگاه از مازندران به گلستان است، كاری كه اساسا در اختیار هیات وزیران است نه كارشناسان سازمان. به این ترتیب اكنون به جای این‌كه پیمانكار طرح، خسارتی را كه با احداث جاده ساحلی و دو نیمه كردن اكوسیستم ساحل خلیج گرگان باعث شده جبران كند، نه‌تنها جاده ضدمحیط‌زیستی‌اش مجوز گرفته، بلكه مجوز ایجاد اسكله جدید و حفر كانالی با عمق دو متر و عرض 15متر و طولی نامشخص را اخذ كرده است. ا‌ین درحالی است كه از ابتدا نیز قرار نبود ماشین‌آلات سنگین به جزیره منتقل شود.