كشور در آستانه خاموشی  قرار دارد

كشور در آستانه خاموشی قرار دارد


 معاون تأمین و توزیع شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با هشدار این‌كه به علت سرمای هوا و بالا رفتن مصرف گاز خانگی، كشور در آستانه خاموشی قرار دارد، از هموطنان درخواست كرد انرژی كمتری مصرف كنند، چراكه در دی‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل مصرف گاز خانگی ٢۵٠ میلیون لیتر افزایش داشته است.
به گزارش ایرنا، اكبر اكبری افزود: از ابتدای امسال تا دی‌ماه ۵۲ میلیارد مترمكعب گاز طبیعی
و ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع در كشور مصرف شده است، یعنی ۶۴ میلیارد مترمكعب درمجموع نفت و گاز و گاز طبیعی به مصرف رسیده است.
وی اظهار كرد: با سرد شدن هوا مصرف گاز در بخش خانگی افزایش یافته و در شرایط فعلی كاهش آن ممكن نیست برای همین تمام ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها رو به اتمام است.
به گفته اكبری، با وجود این‌كه ایران جزو كشورهای در حال توسعه است اما از لحاظ آلایندگی جزو ده كشور اول دنیا قرار دارد كه حل این مساله باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد.
وی ادامه داد: دی‌ماه امسال روزانه ۲۵۰ میلیون لیتر سوخت مایع در بخش نیروگاه‌ها و حمل و نقل كشور مصرف شد كه اگر گاز طبیعی را به آن اضافه كنیم می‌بینیم حدود ۵۰۰ میلیون مترمكعب گاز در بخش خانگی مصرف شده است.
اكبری تاكید كرد: این ارقام نشان می‌دهد منابع انرژی به صورت بی‌رویه در كشور مصرف می‌شود و از طرف دیگر زمانی كه سیستم مصرف مانند تجهیزات و خودروها ناقص باشد به انتشار آلودگی در هوا منجر خواهد شد كه اگر فكری به حال این روند افزایشی نشود به مصرف تمام منابع خواهد انجامید.
معاون تأمین و توزیع شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اكنون باید بیشتر نیروگاه‌های ما تجدیدپذیر می‌بودند، معتقدیم با وجود مشكلات اقتصادی اما می‌توانیم با استفاده از فناوری‌ها و توان داخل این مشكل را تا حد زیادی برطرف كنیم، باید فكری به حال مصرف انرژی در كشور كنیم، چون منبع آلاینده‌های زیست‌محیطی و هوا هستند.
وی گفت: روزانه ۸۰ میلیون لیتر توزیع تولید بنزین پاك و ۶۰ میلیون لیتر نفت و گاز پاك داریم و نهایت تلاش خود را برای انتقال سوخت پاك تولیدشده به جایگاه‌های عرضه سوخت می‌كنیم، اكنون در ١۶٠ جایگاه مواصلاتی سوخت با استاندارد یورو ۴ توزیع می‌شود و در ۴٣٠ جایگاه در كلان‌شهرها بنزین یورو ۴ و ١۶۶ جایگاه كلان‌شهرها نفت و گاز یورو ۴ نیز در حال توزیع است.