آرامش نسبی در سرزمین سروها

تشکیل کابینه جدید لبنان به ریاست «حسان دیاب» نوید بخش روزهای بهتر است

آرامش نسبی در سرزمین سروها

سرانجام پس از مدت‌ها کشمکش داخلی و سیاسی در لبنان، که محصول عینی مداخله واشنگتن و متحدان آن در امور داخلی بیروت است، کابینه جدید این کشور عربی به ریاست «حسان دیاب» تشکیل شد. بدون شک، تشکیل کابینه از سوی دیاب و استقرار دولت جدید در بیروت، خبر بسیاری بدی برای بانیان ایجاد ناامنی و آشوب در لبنان محسوب می‌شود. واشنگتن، تل‌آویو، پاریس و ریاض حساب ویژه‌ای بر روی استمرار بحران‌های سیاسی و متعاقباً، تعمیم آن به بحران‌های امنیتی در لبنان باز کرده بودند. حتی آن‌ها طرفداران جریان غربگرا در لبنان را نیز در طرابلس و دیگر مناطق و شهرها نیز برای استمرار بحران آفرینی در این کشور تجهیز کرده بودند.

با این حال رصد هوشمندانه اوضاع از سوی حزب ا... لبنان و دیگر جریان‌های طرفدار مقاومت، مانع از تکمیل این بازی خطرناک از سوی مخالفان غربی، صهیونیستی و عربی استقرار آرامش و ثبات در لبنان شد. آنچه مسلم است این که متعاقب آغاز به کار فعالیت دولت حسان دیاب، گروه‌های مقاومت  مانند همیشه و حتی با قدرتی مضاعف، هرگونه اقدام، کنش و توطئه‌ای را که بخواهد بار دیگر سرزمین سروها را ناآرام کند رصد کرده و پاسخ محکم و هوشمندانه‌ای به آن خواهند داد. حزب‌ا... لبنان و برخی دیگر از گروه‌های مقاومت، علاوه بر نقش آفرینی فعال در شکل‌دهی کابینه، رایزنی و حتی واسطه‌گری با دیگر گروه‌های لبنانی را در دستور کار قرار داده و  مسیر تشکیل دولت «حسان دیاب» را هموار کردند. این خود یک پیروزی سیاسی دیگر برای جریان مقاومت محسوب می‌شود. جریانی که خصوصاً از ابتدای هزاره سوم (سال 2000) و پس از بیرون راندن اشغالگران صهیونیستی از جنوب لبنان و فراتر از آن، تحمیل شکست نظامی بسیار سخت بر پیکر تل آویو در جریان جنگ 33 روزه سال 2006، به یک نقطه ثقل و حتی نقطه اتکا در سرزمین سروها تبدیل شده است.
 ترکیب دولت جدید لبنان
بدون شک تشکیل دولت لبنان، نقطه عطفی در معادلات سیاسی و اجرایی این کشور، آن هم پس از ماه‌ها سردرگمی و آشوب محسوب می‌شود. اگرچه در ابتدا قرار بود تا این کابینه دارای 18 وزیر باشد، اما در نهایت با رایزنی‌های صورت گرفته میان سیاستمداران ارشد لبنانی و حسان دیاب، مقرر شد تا 20 وزیر در این کابینه حضور پیدا کنند.
برای نخستین بار در تاریخ سیاسی لبنان، شش وزیر زن در این کابینه حضور دارند. به عبارت دیگر، 30 درصد کابینه دیاب را زنان تشکیل می‌دهند.
 مروری بر ترکیب کابینه حسان دیاب
مروری بر اسامی وزرای دولت جدید لبنان، نشان دهنده حضور دولتی متخصص در رأس معادلات سیاسی و اجرایی بیروت است. همچنین این ترکیب، برگرفته از نتایج انتخابات پارلمانی سال 2018 میلادی در لبنان است، انتخاباتی که در آن جریان هشت مارس و حامیان مقاومت، پیروزی مهم و تعیین کننده‌ای را در بیروت و دیگر نقاط این کشور به دست آوردند.
در انتخابات سراسری سال 2018 و باوجود صرف هزینه‌های هنگفت از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها (به سود جریان مخالف مقاومت) حزب ا... لبنان و متحدانش در مجموع کرسی‌های بیشتری را در سراسر این کشور به دست آوردند. این در حالی‌است که حزب متبوع سعد الحریری یک سوم کرسی‌هایش را در این انتخابات از دست داد.  متحدان حزب ا... لبنان که حامی محور مقاومت هستند، با به‌دست آوردن کرسی های بیشتر در پارلمان، توانسته‌اند نقش مهمی در تشکیل دولت در بیروت
ایفا کنند.
 3  ویژگی دولت جدید لبنان
علاوه بر حضور پررنگ زنان در کابینه حسان دیاب، دولت جدید ویژگی‌های دیگری دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد. یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها، نقش پررنگ «جبران باسیل» وزیر خارجه سابق لبنان و رئیس حزب «التیار الوطنی الحر» سهم زیادی از کرسی‌های وزارتی را به خود اختصاص داده است. نکته دیگر، به مبنا قرار گرفتن نتایج انتخابات سال 2018 در شکل دهی دوباره کابینه مربوط می‌شود. این موضوع به‌معنای احترام نخست وزیر جدید لبنان به آخرین آرای انتخابات پارلمانی در این کشور است.
سومین ویژگی دولت حسان دیاب نیز حضور افراد متخصص در این دولت است موضوعی که اکثر تحلیلگران لبنانی نسبت به آن اذعان دارند.
 حضور کابینه جدید در کاخ بعبدا
دیروز و متعاقب تشکیل رسمی کابینه از سوی حسان دیاب، اولین جلسه کابینه جدید لبنان به ریاست «میشل عون» در کاخ بعبدا برگزار شد.  هدف از این جلسه تشکیل کمیته‌ای جهت آماده کردن بیانیه وزارتی بود. پس از آماده شدن بیانیه وزارتی که در واقع نقشه راه دولت لبنان محسوب می‌شود پارلمان تشکیل جلسه می‌دهد تا نمایندگان نظر خود درباره اعطای رأی اعتماد به دولت جدید را بیان کنند. میشل عون در این جلسه خطاب به اعضای دولت حسان دیاب اعلام کرد: باید اعتماد لبنانی‌ها را جلب کنید و برای تحقق اهداف چه در زمینه مطالبات حیاتی و چه در زمینه وضعیت اقتصادی بکوشید. باید اعتماد جامعه بین‌الملل به سازمان‌های لبنان دوباره جلب و در راستای اطمینان دادن به مردم لبنان کار شود. همچنین در این جلسه، کمیته‌ای برای تهیه بیانیه وزارتی به ریاست نخست‌وزیر «حسان دیاب» و عضویت معاون نخست‌وزیر، وزرای دارایی، خارجه، اقتصاد، محیط زیست، توسعه اداری، رسانه، ورزش و جوانان، ارتباطات، صنعت و امور اجتماعی تشکیل شد.


اعضای دولت جدید لبنان
  حسان دیاب، نخست‌وزیر
  خانم زینه عکر، معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع (وابسته به میشل عون )
  ناصیف حتی، وزیر خارجه (وابسته به جبران باسیل)
  رؤول نعمه، وزیر اقتصاد (وابسته به نبیه بری)
  غازی وزنی، وزیر دارایی (وابسته به نبیه بری)
  حمد حسن، وزیر بهداشت (نزدیک به حزب‌ا... )
  خانم منال عبدالصمد، وزیر اطلاع‌رسانی (مستقل و مورد حمایت طلال ارسلان )
  محمد فهمی، وزیر کشور (وابسته به نخست وزیر )
  عماد حب‌ا...  ، وزیر صنعت (نزدیک به حزب‌ا... )
  میشال نجار، وزیر خدمات‌ عمومی و حمل‌ونقل (وابسته به حزب  المرده)
  خانم لمیا یمین، وزیر کار (وابسته به حزب  المرده)
  ریمون غجر، وزیر انرژی و آب (نزدیک به جبران  باسیل)
  رمزی مشرفیه، وزیر گردشگری و امور اجتماعی (وابسته به  طلال ارسلان)
  خانم فارتی اوهانیان، وزیر جوانان و ورزش (وابسته به حزب طاشناق)
  طارق المجذوب، وزیر آموزش و پرورش (وابسته به نخست وزیر )
  دمیانوس قطار، وزیر محیط زیست و امور توسعه اداری (وابسته به نخست وزیر)
  عباس مرتضی، وزیر کشاورزی  (وابسته به  نبیه بری)
  خانم غاده شریم، وزیر امور لبنانی‌های خارج‌نشین (وابسته به  میشل عون)
  طلال حواط، وزیر ارتباطات (وابسته به جریان اللقا التشاوری)
  خانم ماری کلود نجم، وزیر دادگستری (وابسته به  میشل عون)