قربانی در آکادمی  ترانه در دادسرا

مروری بر رویدادهای هنر و ادبیات در هفته‌ای که گذشت

قربانی در آکادمی ترانه در دادسرا

رویداد هفته: جایزه ویستا
جان‌گرفتن «ایده‌»های هنری در ایران
جایزه ویستا سومین دوره‌اش را سپری کرد و باز هم توجه‌ها را به مهم ترین عنصر خلق آفرینش اثر هنری جلب می‌کرد: ایده... . این در حالی است که برخی تئوریسین‌ها، همه اثر هنر معاصر را در «ایده» آن می‌دانند. این را بگذارید کنار غفلت تاریخی ایرانیان نسبت به ایده؛ می‌گویند ایرانی‌ها سرشار از استعداد و ایده‌های بکر هستند که معمولا قابلیت اجرا نمی‌یابند و ابتر می‌مانند.
جایزه ویستا در عین حال شرکت‌کنندگان خود را مجبور می‌کند در قالب یک پروپوزال ایده خود را تعریف و تبیین کنند. اهمیت این نکته از این روست که سال‌هاست هنرمندان ایرانی برای شرکت در مسابقه‌ها و بی‌ینال‌های بین‌المللی باید از خود پروپوزال ارائه کنند و خبرهای متعددی می‌رسد مبنی بر این‌که با وجود بکربودن ایده‌های‌شان به خاطر نابلدی در طراحی و نگارش یک پروپوزال حرفه‌ای حذف می‌شوند. آن‌طور که دکتر پریسا پهلوان، مدیر گالری ویستا گفته دوره سوم این رویداد، جوانانه‌ترین دوره ویستا بوده و شمار خیره‌کننده‌ای از هنرمندان شهرستانی ایده‌های خود را به دبیرخانه ارسال کرده‌اند. بیش باد.




احضار هفته: ترانه علیدوستی
باز دادگاه با ترانه
 واپسین ساعات سه‌شنبه‌شب خبر آمد ترانه علیدوستی به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است. در این خبر یك‌خطی، اتهام این بازیگر تبلیغ علیه نظام عنوان شده بود. تصور اولیه با توجه به این اتهام این بود كه این احضار به خاطر مواضع اخیر او و واكنش‌هایش به وقایع دو سه ‌هفته گذشته در توییتر باشد، اما محمد فراهانی كه سردبیر خبرگزاری میزان است، توییت كرد: «حضور ترانه علیدوستی در مرجع قضایی ارتباطی به موضوعات اخیر ندارد؛ مربوط به پرونده‌ای است كه سال 96 با شكایت پلیس از علیدوستی به جریان افتاد». از آنجا كه خبرگزاری میزان، ارگان رسانه‌ای قوه قضاییه است می‌شد به حرف‌های سردبیرش درباره ماجرایی قضایی اعتماد كرد و آن را صرفا مطرح‌ كردن یك شائبه در نظر نگرفت.
ما حدس می‌زنیم ماجرای شكایت نیروی انتظامی از ترانه علیدوستی، به ویدئویی مربوط باشد كه او دو سال پیش از یك درگیری خیابانی منتشر كرد بین نیروهای پلیس با فردی كه بعدها مشخص شد در این درگیری از سلاح سرد استفاده كرده است. علیدوستی كه به حقیقت ماجرا پی برده بود آن ویدئو را از صفحه شخصی‌اش حذف كرد.
حالا آن‌طور كه فارس نوشته خانم بازیگر، با قرار كفالت آزاد شده و پرونده‌اش در شعبه 9 بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه در جریان است.
پس از شكایتی كه علیدوستی و مانی حقیقی چند سال پیش علیه نشریه «یالثارات» ترتیب دادند و از آن راه پایشان به دادگاه باز شد، حالا باز هم گذرش به مراجع قضایی افتاده منتها این بار به عنوان متهم.




چی بود چی شد هفته ؛ پوران درخشنده
بدهی‌ات پرداخت شد خانم درخشنده؟

گفت‌وگوی جام‌جم با پوران درخشنده؛ 28 دی 1379
سال‌ها پیش مصاحبه‌هایی در جام‌جم منتشر می‌شد تحت عنوان «بوق اشغال» كه علی‌مظاهری همكار معروف به كمینه زحمتش را بسیار كشیده بود. حالا هم مظاهری به روزنامه جام‌جم برگشته، هم ما سری زده‌ایم به روزنامه 19 سال پیش در همین روزها. مظاهری با پوران درخشنده، گفت‌وگو كرده و سوالی از او پرسیده بود كه پاسخ این سوال و اتفاقات بعدی در این 19 سال، زیگزاك جذابی از كار درآمده است:
سوال علی مظاهری: اگر صد میلیون داشتید؟
جواب پوران درخشنده: بدهی‌ام را به بنیاد فارابی می‌دادم كه این‌قدر در عذابم نگذارند.
سال1392: پوران درخشنده فیلم سینمایی هیس دخترها فریاد نمی‌زنند را به تهیه‌كنندگی بنیاد سینمایی فارابی ساخت.
سال1394: بنیاد فارابی ضمن تقدیر از درخشنده، كتاب بانویی از زاگرس را درباره سینمای پوران درخشنده منتشر كرد.
سال 1396: بنیاد سینمایی فارابی فیلم زیر سقف دودی ساخته پوران درخشنده را تحریم كرد.
سال 1398: پوران درخشنده به عنوان رئیس مركز توسعه سینمای كودك و نوجوان با مدیران فارابی نشستی داشت پر از همدلی و همراهی به صرف چای و شیرینی.



چهره هفته ؛ علیرضا قربانی
واقعی‌ترین رویای قربانی
 بدون تردید شهاب حسینی هم می‌تواند چهره هفته باشد اما این هفته علیرضا قربانی به چهره هفته بدل شده چون جایزه آكادمیا 2019 را از آن خود كرده است. او این جایزه را برای خوانندگی در قطعه «رویا» به آهنگسازی احسان مطوری دریافت كرده كه با نام لاتین «ال‌سوینیو» از آلبوم صداها و پل‌ها منتشر شده و از بین۱۵۰۰ قطعه در همین سبك و در تمام بخش‌های دیگر از جمله آهنگسازی، تنظیم و آواز به عنوان بهترین اثر بخش موسیقی جهانی جایزه آكادمیا شناخته شده است. قطعه «رؤیا» قبلا در جایزه جهانی موسیقی نیز موفق به كسب عنوان شده بود.



تصویر هفته
 در چشم كودكان بلوچ
این تصویر اولین بار در صفحه شخصی عكاس و برای مدت كوتاهی به نمایش درآمد اما كاربران فضای مجازی آن را به قدری دست به دست كردند و درباره‌اش نوشتند كه تبدیل شد به تصویر هفته.
عكس را بابك جوادزاده عكاس جوان روزنامه شهروند گرفته است. سایر عكس‌های او در سایت شهروند‌آنلاین منتشر شد اما این یكی را در صفحه خودش منتشر كرد و زیرش نوشت: سخت‌ترین كار دنیا، نگاه كردن در چشم كودكان بلوچ است.
جوادزاده كه متولد 1366 است و به طور حرفه‌ای از شش سال پیش در مطبوعات عكاسی می‌كند، به ما گفته كه به نظر خودش این عكس بیشتر به خاطر توضیحی كه برایش نوشته مورد توجه قرار گرفته اما تردیدی نیست كه وضوح و محوی سوژه‌ها در این عكس آن را متفاوت كرده و در صدر توجهات قرار داده است.
این عكس شنبه همین هفته در سفر رئیس‌جمهور به سیستان و بلوچستان و دقیقا از همان‌جایی گرفته شده كه همه عكاسان ایستاده بودند و تصویر درست هم‌سطح با جایی كه رئیس‌جمهور ایستاده، قاب گرفته شده اما زاویه‌اش با زاویه دوربین دیگر عكاسان فرق دارد و به سمت كودكانی چرخیده كه هیجان‌زده هستند و در حال بازی.
كاری كه جوادزاده كرده، توجه به بخشی از رویداد لحظه بوده كه به دلیل تمركز بر حضور رئیس‌جمهور از نظر عكاسان دور مانده یا دست‌كم به وضوح دیده نشده اما او به عنوان یك عكاس خبری، تصمیم می‌گیرد، وضوحش را از روی سوژه اصلی بردارد و نگاه ما را به سمت دیگری معطوف كند و دقیقا به همین دلیل ساده عكس او به عكس هفته بدل شده كه هر كدام ما می‌توانیم درباره‌اش یك توضیح بنویسیم. شما درباره این عكس چه شرحی دارید؟



هفته آخر دی، اول بهمن
دو مهمان در صفحه «تعطیلانه» این هفته داریم؛ میزبانی  ما از این دو بزرگوار اما به مقولات هنری ارتباطی ندارد؛ یکی شهاب حسینی که امروز صرفا زحمت حمل تابلوی عکسی از علیرضا قربانی را برامان کشیده و دیگری ترانه علیدوستی که نه به خاطر بازی‌هایش، بلکه به خاطر احضارش به دادسرا مهمان صفحه ما شده است. عجب حکایتی دارند این دو دلداده «شهرزاد» در تعطیلانه ما. باقی را هم که خودتان می‌خوانید.









جمعه؛ 27 دی
پهلوان و سه‌سالگی ویستا
سالن شهناز خانه هنرمندان میزبان اختتامیه سومین جایزه هنر معاصر ویستا بود؛ جایزه‌ای كه به طور مشترك به كلثوم صالحی و حمیدرضا آزاد رسید. آن‌طور كه پریسا پهلوان، مدیر گالری ویستا و مدیر جایزه هنر معاصر ویستا گفت امسال سومین جایزه ویستا با هفتمین سالگرد گالری ویستا همزمان شد. آن‌طور كه خانم مدیر گفته فراخوان چهارمین دوره جایزه ویستا به‌زودی اعلام خواهد شد. راستی اگر می‌خواهید آثار نمایشگاه سومین جایزه ویستا را ببینید امروز و فردا را وقت دارید كه خودتان را به گالری ویستا برسانید.

دوشنبه؛ 30 دی
2020 سال فرهاد حسن‌زاده؟
فرهاد حسن‌زاده دیگر پای ثابت نامزدهای دریافت جایزه «هانس كریستین اندرسن» به عنوان مهم‌ترین جایزه ادبیات و كودك و نوجوان، شده و این هفته هم خبر آمد كه او این بار به فهرست نامزدهای نهایی سال ۲۰۲۰ این جایزه راه یافته است.

سه‌شنبه؛ 1 بهمن
ترانه علیدوستی در دادسرا
ترانه علیدوستی به اتهام تبلیغ علیه نظام به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.

چهار‌شنبه؛ 2 بهمن
مولانا و ویرجینیا ولف
خبرگزاری ایسنا ترجمه گفت‌وگوی تازه نیویورك‌تایمز با الیف شافاك نویسنده تركیه‌ای را منتشر كرد. خالق رمان «ملت عشق» گفته «اورلاندو»ی ویرجینیا وولف و «‌مثنوی معنوی» مولانا كتاب‌های تاثیرگذار زندگی‌اش بوده‌اند.

پنجشنبه؛ 3 بهمن
خیریه ری‌را برای سیل‌زده‌ها
علاوه‌بر همه مردم ایران و جهان، سقوط هواپیمای ایرانی، یك داغدار آشنا بین اهالی ادبیات داشت؛ حامد اسماعیلیون كه دخترش ری‌را و همسرش پریسا اقبالیان را در این پرواز از دست داد. حالا خبر رسیده كه امروز از ساعت ۱۵ تا ۱۷ قرار است مراسم بزرگداشتی برای همسر و فرزند اسماعیلیون در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شود. در این مراسم تعدادی كتاب نیز به فروش می‌رسد كه عواید حاصل از آن از جانب ری‌را به كودكان سیل‌زده‌ سیستان و بلوچستان اهدا خواهد شد.