11 نکته درباره گل شاخه بریده نرگس

11 نکته درباره گل شاخه بریده نرگس


 زمان برداشت گل نرگس درگلخانه‌ها معمولا در زمان کج شدن ساقه گل‌دهنده است که به مرحله گردن غازی معروف است.
گل‌هایی که دیرتر از مرحله گردن غازی برداشت می‌شوند، عمر پس از برداشت کمتری داشته و در شرایط پس از برداشت زیبایی و جلوه کمتری دارند.
 بعد از انتقال گل‌ها به گلفروشی‌ها برای ماندگاری بیشتر بهتر است به این دو عامل که در افزایش پس از برداشت گل‌ها موثرند توجه کنید:
الف- دمای هوا: گل‌ها بعد از رسیدن به گلفروشی‌ها بهتر است در دمای
25 درجه سانتی‌گراد قرار گیرند.
ب- دمای آب: برای دو تا چهار ساعت در آب گرم(32 تا 34 درجه سانتی‌گراد) نگهداری شود.
 گل‌ها باید به صورت ایستاده نگهداری شده و از خم شدن ساقه آنها جلوگیری شود.
 آنچه تعیین‌کننده برداشت گل است میزان باز شدنش است. در نرگس به محض ظهور رنگ بر روی جوانه گل، محصول قابل برداشت است.
 گل‌هایی که در آب یا محلول مواد نگهدارنده، نگهداری می‌شوند، نسبت به آنهایی که در شرایط خشک نگهداری می‌شوند، کیفیت بهتری دارند.
 بعد از خرید از گلفروشی برای تازه نگهداشتن گل در منزل، آن را زیر شیر آب بگیرید و با یک چاقوی تیز، دو سانتی‌متر پایین ساقه را به صورت مورب قطع کنید. این کار باعث می‌شود راه آوندها باز شود و گل‌ها بتوانند دوباره آب جذب کرده و شاداب بمانند.
استفاده از مواد نگهدارنده می‌تواند باعث افزایش طول عمر پس از برداشت گل و کیفیت نگهداری نرگس‌های شاخه بریده تا بیش از سه روز شود. مثلا می‌توان به آب گلدان، بسته به حجم آب یک یا چند حبه قند و یکی دو قطره محلول سفیدکننده اضافه کرد. البته استفاده از عصاره و اسانس گیاهان دارویی هم می‌تواند موثر باشد. درباره مقدار و نوع گیاهان حتما
با کارشناسان ذی ربط مشورت
کنید.
 گل نرگس را می‌توان در دمای صفر تا 1- درجه سانتی‌گراد به مدت ده روز و در دمای 4-3 درجه سانتی‌گراد به مدت هشت روز بدون این‌که کیفیت آن کاهش یابد، نگهداری کرد.
 بهتر است گل شاخه بریده نرگس را در کنار دیگر گل‌ها مثل رز، میخک، لاله، فریزیا نگهداری نکرد، چون از انتهای ساقه تازه بریده شده آن شیره‌ای سمی ترشح می‌شود که حاوی مواد مضر بوده و در جذب آب اختلال ایجاد می‌کند. برای جلوگیری از این مشکل می‌توان پس ازبرش ساقه‌ها برای ۱۲ ساعت آنها را در یک گلدان مجزا قرار داده و بعد با گل‌های دیگر در یک گلدان قرار دهید.
 در حالت تجاری تولیدکنندگان گل شاخه بریده نرگس را در اتمسفر دارای صددرصد نیتروژن بدون این که اثری سوء بر کیفیت گل داشته باشد، انبار می‌کنند.