عوامل افزایش‌دهنده خطر ابتلا به سرطان معده

عوامل افزایش‌دهنده خطر ابتلا به سرطان معده

متاسفانه عوارض سرطان معده در مراحل پیشرفته بروز و نجات جان بیمار را سخت می‌كند، اما شناخت عواملی كه خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهند، می‌تواند بسیار كمك‌كننده باشد كه آنها را بر‌می‌شماریم:
عفونت هلیكوباكترپیلوری:
هلیكوباكترپیلوری نوعی باكتری است كه معمولا لایه مخاطی درونی معده را عفونی می‌كند. عفونت هلیكوباكترپیلوری التهاب و زخم معده را به‌دنبال دارد و احتمال ابتلا به سرطان معده را نیز افزایش می‌دهد.
التهاب طولانی‌مدت (مزمن) معده:
از جمله رفلاكس معده‌ (بازگشت اسید به مری)، زخم معده و پولیپ معده.
استعمال دخانیات:
 مصرف‌كنندگان دخانیات بیش از دیگران در معرض این خطر قرار دارند و هر چه میزان مصرف بیشتر باشد، احتمال خطر نیز بالاتر است.
سابقه خانوادگی:
خویشاوندان نزدیك (والدین، برادران، خواهران یا فرزندان) فرد مبتلا به سرطان معده نیز بیشتر مستعد دچار شدن به این بیماری هستند.
رژیم غذایی نامناسب، فعالیت جسمی اندك یا چاقی: براساس پژوهش‌های انجام شده، زیاده‌روی در مصرف غذاهای دودی، شور یا ترش خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می‌دهد. فعالیت جسمی اندكی نیز از جمله علت سرطان معده به‌شمار می‌آید. به‌علاوه اشخاص چاق نیز بیش از دیگران مستعد ابتلا به سرطان در قسمت فوقانی معده هستند.
روش‌های تشخیص سرطان معده
اگر پزشك به بیماری شما شك كند، شما را به متخصص ارجاع می‌دهد تا آزمون‌های تكمیلی صورت گیرد. روش‌های تشخیص سرطان معده می‌تواند شامل مواردی باشد كه در زیر به آنها اشاره می‌كنیم:
آندوسكوپی:  آندوسكوپ (درون‌بین) لوله‌ای بسیار باریك، انعطاف‌پذیر و مجهز به دوربینی كوچك است. پزشك آندوسكوپ را از راه دهان وارد مری می‌كند و سپس آن را به سمت معده و بخش ابتدایی روده كوچك هدایت کرده و متخصص به كمك دوربین بسیار كوچكی از طریق مانیتور داخل معده فرد را مشاهده می‌كند. چنانچه متخصص مشكوك به ابتلای فرد به سرطان باشد، امكان دارد بخشی از بافت را بردارد كه به این كار بافت‌برداری یا نمونه‌برداری می‌گویند.
ارزیابی میزان پیشرفت و انتشار سرطان:  در صورت تأیید تشخیص ابتلا به سرطان، آزمایش‌های دیگری مانند رادیولوژی رنگی باریم میل، سی.تی.اسكن، سونوگرافی معده یا لاپاروسكوپی برای ارزیابی میزان پیشرفت سرطان معده انجام می‌شود.
 آیا می‌توان مانع از سرطان معده شد؟
علت دقیق سرطان معده مشخص نیست؛ بنابراین هیچ راه عملی برای پیشگیری از سرطان معده وجود ندارد. گرچه راه‌هایی وجود دارد كه احتمال ابتلا به این بیماری را كاهش می‌دهد. این راه‌ها عبارتند از:
مصرف میوه‌ها و سبزیجات؛ افرادی كه از این مواد غذایی بیشتر استفاده كنند، كمتر به سرطان معده مبتلا می‌شوند. كاهش مصرف غذاهای پرنمك و دودی شده.
اگر سیگاری هستید یا از مشروبات الكلی استفاده می‌كنید، آن را ترك كنید و اگر سیگار نمی‌كشید هم هرگز به سمت آن نروید.
اگر شرایط خاصی دارید كه می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان معده را در شما افزایش دهد، در هر دوره‌ای برای كنترل وضعیت خود به پزشك مراجعه كنید.