نسخه Pdf

رفقــای خوب

نسبت سینما و تلویزیون و هنرمندان این دو چگونه است؟

رفقــای خوب

آغاز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر این روزها، مردمِ فیلم دوست را بیشتر از هر زمان دیگری به جنب و جوش انداخته تا بتوانند فیلم‌های راه یافته به جشنواره را قبل از اكران عمومی در سینماها به تماشا بنشینند. فیلم‌هایی با بازیگران نام‌آشنا كه هر كدام شهرت‌شان را مدیون حضور در فیلم و سریال‌های گوناگونند.

آزاده باقری

اگر بخواهیم به این موضوع منطقی نگاه كنیم؛ سینما به دلیل مخاطب‌های محدودی كه دارد و موضوع فروش گیشه، بازیگرانش كمتر در میان عامه مردم شناخته شده هستند اما بازیگران حاضر در تلویزیون به دلیل آن‌كه رسانه عام‌تری است و اكثر مردم در خانه‌های خود این جعبه جادو را دارند، احتمال دارد از شهرت بالاتری برخوردار باشند.
برای همین هم معمولا بازیگرهایی كه ابتدا در تلویزیون به عنوان ستاره شناخته شده‌اند؛ وقتی به بازی در فیلم سینمایی دعوت می‌شوند آن فیلم برای فروش بُرد بیشتری دارد.
 چون بازیگری كه از قبل در بین مردم مطرح و شناخته شده را روی پرده سینما می‌آورد. بنابراین بسیاری از كارگردان‌ها و تهیه‌كنندگان سینمایی یكی از راهكارهای موفقیت فیلم‌شان را در این می‌بینند كه برای جذب مخاطب و فروش بیشتر سراغ بازیگرهایی بروند كه در تلویزیون برای مخاطب عام شناخته شده‌اند.
 بازیگرانی كه پرده نقره‌ای آنها را ستاره كرد
اما این موضوع در تمام دوره‌ها روندی یكسان نداشته؛ بلكه در دوره‌ای كه بیشتر مربوط به دهه 70 و اوایل دهه 80 می‌شود بازیگرهایی ستاره شدند كه تنها در مقابل دوربین فیلم‌های سینمایی قرار گرفته و با پرده نقره‌ای معروف شدند.
از این بازیگرها هم سینما كم به خود ندیده است. از هدیه تهرانی، ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، الناز شاكردوست، بهرام رادان، محمدرضا گلزار و جمشید هاشم‌پور گرفته تا نوید محمدزاده، امیر جدیدی، ساعد سهیلی، بابك كریمی، هادی حجازی‌فر و... كه توانسته‌اند با بازی‌های قوی و البته چهره‌های متفاوت‌شان در میان عامه مردم حرفی برای گفتن داشته باشند.
 به طوری كه بسیاری از مخاطبان سینما در صورتی حاضر به خرید بلیت و رفتن به سینما می‌شدند كه 
سردر سینماها را چنین چهره‌هایی گرفته باشد.
 جعبه جادویی كه بازیگران را ستاره كرد 
با وجود این، هستند بازیگرهای بسیاری كه با خوش درخشیدن در یك سریال تلویزیونی توانستند در میان مردم گل كنند و از آن به بعد بود كه پیشنهادهای سینمایی آنها بسیار زیاد شد. پژمان جمشیدی، مصطفی زمانی، آتیلا پسیانی، حامد كمیلی، سحر قریشی، رضا عطاران، شیلا خداداد، هدایت هاشمی، سعید آقاخانی، پرویز پرستویی، هوتن شكیبا، الناز شاكردوست، هومن سیدی، یكتا ناصر، شهاب حسینی، فرهاد اصلانی، اكبر عبدی، فاطمه معتمدآریا، صابر ابر، پارسا پیروزفر، امین حیایی، ساره بیات، حمید گودرزی، بهرام افشاری، امیر جعفری، باران كوثری، سحر دولتشاهی، میلاد کی‌مرام، حمید فرخ‌نژاد، محسن تنابنده و... مشتی نمونه خروار هستند كه بسیاری از آنها با بازی در سریال‌های تلویزیونی توانستند خود را مطرح و توانایی‌هایشان را به نمایش بگذارند تا كارگردان‌های سینمایی را مجاب به جذب خود در سینما كنند.
به طوری كه برخی از آنها پس از آن‌كه به‌قول معروف جای پای خود را در سینما محكم كردند دیگر عطای تلویزیون را به لقایش بخشیده و كمتر پیش‌آمد بازیگرهایی كه شهرت‌شان در تلویزیون بوده بار دیگر به سمت تلویزیون چرخش داشته باشند. با این حال نمی‌توان منكر این موضوع شد كه این افراد شهرت خود را مرهون حضور در تلویزیون بوده‌اند. صابر ابر، مصطفی زمانی، پژمان جمشیدی، فرهاد اصلانی، یكتا ناصر، مریلا زارعی، شبنم قلی‌خانی، میلاد كی‌مرام، بهاره افشاری و... نیز نمونه‌ای از این بازیگران هستند.
 رفت‌وآمد میان تلویزیون و سینما
تا چند سال پیش شاید بازیگر صرفا سینمایی و بازیگر صرفا تلویزیونی مطرح بود. به طوری كه می‌توانستیم این مرزبندی را در میان بازیگران و نوع انتخابی كه دارند حس كرد تا جایی كه اگر بازیگری از این مرز عبور می‌كرد مخاطب را به تعجب وامی‌داشت كه چطور شده بازیگری كه به عنوان مثال تنها در سینما بازی می‌كرده در مقابل دوربین تلویزیون قرار گرفته است و به‌عكس.
این در حالی است كه به تازگی دیگر خبری از این مرزبندی‌ها نبوده و می‎بینیم در دهه 90 بازیگران در تلویزیون و سینما در رفت و آمد هستند. به عنوان مثال حضور محمدرضا گلزار در یك مسابقه تلویزیونی نشان داد كه دیگر وجود چنین خط‌قرمزهایی آنقدر مطرح نیست و بازیگری كه هرگز در صدا و سیما نبوده حالا اجرای یك برنامه را به‌عهده دارد كه در جذب مخاطب بسیار اثرگذار بوده است.

​​​​​​​مرزهایی كه كمرنگ شده‌اند
در حال حاضر سریال‌هایی در حال ساخت و پخش است كه در آن بازیگران سینمایی كه چند سالی در تلویزیون حضور نداشتند دیده می‌شوند. سعید آقاخانی، محسن تنابنده، احمد مهران‌فر، ریما رامین‌فر، مهران احمدی، بهرام افشاری، مسعود كرامتی، خاطره اسدی، مهدی ‌هاشمی، پوریا پورسرخ، لیلا بلوكات، مسعود رایگان، بهنام تشكر، رویا تیموریان، هادی حجازی‌فر، الهام كردا، هدایت هاشمی، ملیكا شریفی‌نیا، افسانه چهره‌آزاد، پژمان جمشیدی، گوهر خیراندیش، ژاله صامتی، حمید گودرزی، شهره لرستانی، محمودپاك‌نیت، فرخ نعمتی و... بازیگرانی هستند كه در حال حاضر یا سریال‌هایشان در حال پخش است یا در حال ساخت كه به‌زودی آنها را در قاب تلویزیون خواهید دید. حتی دیده شده كه برخی از كارگردان‌های تلویزیون برای جذب مخاطب‌ سراغ بازیگران سینمایی 
هم رفته‌اند.
به نظر می‌رسد دیگر این مرزبندی‌ها برداشته شده مگر در مواردی كه شاهد یك‌سری خط قرمز هستیم كه شاید به تعداد انگشتان دست هم نرسد. به همین منظور نیز در حال حاضر بازیگران بدون توجه به این مرزبندی و با توجه به نوع پیشنهاد و كیفیت فیلم و البته پیشنهاد رقمی كه بابت دستمزد بازیگری دریافت می‌كنند دست به انتخاب می‌زنند و شاید این موضوع شروع فصلی تازه برای پایان چنین مرزبندی‌هایی باشد.
ضمیمه چار دیواری
تیتر خبرها