نسخه Pdf

مهاجران

مروری بر فهرست كارگردان‌های جشنواره فجر امسال که سوابق تلویزیونی دارند

مهاجران

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با 28 فیلم، 28 كارگردان را در رقابت با یكدیگر قرار داده است. كارگردان‌هایی كه بسیاری از آنها نام آشنا بوده و برخی دیگر برای اولین بار پا به عرصه ساخت فیلم سینمایی داستانی بلند گذاشته‌اند به امید آن‌كه فیلم‌های‌شان در نگاه نو دیده شود و بار دیگر بتوانند به تجربیات فیلمسازی خود اضافه كنند. اما در این میان كارگردان‌هایی نیز هستند كه نام آنها علاوه بر پرده نقره‌ای در تیتراژ سریال‌های تلویزیونی نیز دیده شده است. كارگردان‌هایی كه تجربه سریال‌سازی نیز داشته و حالا توانایی فیلمسازی خود را محك می‌زنند. اتفاقا برخی از آنها نیز توانسته‌اند به‌خوبی قابلیت‌های‌شان را به نمایش گذاشته و چند بار ساخت فیلم سینمایی را تجربه كنند كه به دلیل آن‌كه ساخت سریال‌های تلویزیونی را در كارنامه دارند تا حدودی با ذائقه عامه مردم آشناتر بوده و برای همین هم ساخته‌هایشان به دل مخاطبان و تماشاگران نیز خوش می‌آید. در نتیجه این كارگردان‌ها برای ساخت فیلم سینمایی انگیزه بیشتری پیدا كرده و تماشاگران هم به دلیل دیدن نامی آشنا روی پرده سینما انگیزه بیشتری خواهند داشت تا فیلم چنین كارگردانی را كه تجربه ساخت سریال‌‌های تلویزیونی داشته است در سینما نیز تماشا كنند.

برزو نیك‌نژاد
«دردسرهای عظیم 1 و 2» و «پنچری» كارگردانی و «دودكش»، «پایتخت 1» و... از جمله سریال‌های برزونیك‌نژاد به عنوان کارگران و دستیار کارگردان است كه نشان داده كه سریال‌ساز موفقی است.
نیك‌نژاد جزو كارگردان‌‌هایی است كه تلاش می‌كند در بخش‌های مختلف كارگردانی حرفی برای گفتن داشته باشد. برای همین هم از او بجز ساخت سریال‌های مختلف، فیلم‌های سینمایی متنوعی دیده‌ایم كه عنوان كارگردان را در این ساخته‌ها یدك می‌كشد. «ناخواسته»، «زاپاس» و «لونه زنبور» از جمله این ساخته‌ها هستند.
امسال هم نیك‌نژاد فیلم «دو زیست» را بر پرده سینما دارد. فیلم طنزی كه تا حدودی توانسته رضایت منتقدان را به سمت خود جلب كند. باید‌دیددوزیست تا چه حد می‌تواند نظر داوران جشنواره را به سمت خود جلب كند.

پیمان قاسم‌خانی
پیمان قاسم‌خانی را بسیاری نه به عنوان كارگردان و نه به عنوان بازیگر؛ بلكه به عنوان نویسنده فیلمنامه‌های سریال‌های مهران مدیری می‌شناسند. نویسنده طنازی كه توانسته است هنر خود را نه تنها در سریال‌های مهران مدیری بلكه در فیلم‌های سینمایی دیگر هم به خوبی به رخ بكشد. به طوری كه در برخی از ساخته‌های مهران مدیری كه خبری از قلم قاسمخانی نبود، می‌توانستیم به خوبی این ضعف را متوجه شده و حتی بسیاری از نبود قاسمخانی به عنوان پاشنه آشیل سریال‌سازی‌های مدیری یاد می‌كردند. محبوبیت قاسم‌خانی، اما فقط در فیلمنامه‌نویسی چه در سریال‌های مهران مدیری و چه در سریال‌هایی مانند «پژمان»، «دزد و پلیس»، «ساختمان پزشكان»، «مسافران» و... و چه در فیلم‌های سینمایی مانند «طبقه حساس»، «ورود آقایان ممنوع»، «سن پترزبورگ»، «نقاب»، «مارمولك» و... باقی نماند تا جایی كه كارگردانی‌اش هم حرف زیادی برای گفتن دارد. به طوری كه «خوب، بد، جلف» در سی و پنجمین جشنواره فجر توانست سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود كند و بیش از 16‌میلیارد تومان هم در گیشه فروش برود. امسال هم پیمان قاسم‌خانی با «خوب، بد، جلف 2» پا به جشنواره فیلم فجر گذاشته است. هر چند منتقدان و تماشاگران بر این عقیده‌اند كه ساخته اول «خوب، بد، جلف» بهتر بوده با این حال همچنان می‌تواند قاسم‌خانی سودای سیمرغ را در سر بپروراند.

بهروز شعیبی
شاید بسیاری بهروز شعیبی را بیشتر از آن‌كه به عنوان كارگردان بشناسند به عنوان بازیگر در خاطرشان حك كرده باشند. بازی در سریال‌هایی همچون «گم‌گشته»، «تنهایی لیلا»، «گیله‌وا» و بازی در فیلم‌های سینمایی مانند «طلا و مس»، «سیانور»، «مهمان داریم»، «گزارش یك جشن» و... شعیبی را بازیگری شناخته شده كرده است؛ اما ساخت فیلم‌های سینمایی و كارگردانی‌های قوی‌ای كه انجام داده است موجب شده او به عنوان یك كارگردان مطرح در سینما نیز شناخته شود. كارگردانی كه توانست سیمرغ بهترین كارگردانی در نگاه نو را با ساخت فیلم سینمایی «دهلیز» از آن خود كند و برای فیلم سینمایی «داركوب» نیز نامزد سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی شود.
اما با این وجود بهروز شعیبی تجربه ساخت سریال‌های گوناگونی را نیز در كارنامه دارد. از ساخت سریال «گلشیفته» در شبكه خانگی تا سریال 
«پرده‌نشین» كه در سال 93 از شبكه یك سیما پخش شد و اتفاقا مخاطب‌های بسیاری را پای سریال خود نشاند تا نشان دهد علاوه بر كارگردانی فیلم سینمایی و بازیگری می‌تواند از پس ساخت سریال‌های چند قسمتی نیز به خوبی برآید.
فیلم سینمایی «روز بلوا» آخرین ساخته شعیبی در حال حاضر در حال رقابت با فیلم‌های دیگری است كه در سودای سیمرغ به سر می‌برند.
این چهارمین ساخته بلند بهروز شعیبی است كه در كارنامه هنری خود ثبت كرده. فیلمی كه موضوعات روز اجتماعی و اقتصادی را نشانه رفته و انتظار می‌رود برای برخی از بخش‌های داوری بتواند نامزدی‌هایی را دریافت و شاید سیمرغی را هم با خود به خانه ببرد.

ضمیمه کلیک
تیتر خبرها