نسخه Pdf

عبور از پخش زنده به نفع کیفیت

ماجرای پخش تولیدی «نقد سینما» و «هفت» به جای پخش زنده در شب‌های جشنواره

عبور از پخش زنده به نفع کیفیت

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در حال سپری می‌شود كه صدا و سیما نیز در همین راستا تلاش كرده تا هر شب به بررسی و تحلیل فیلم‌هایی كه این روزها در سینما پخش می‌شوند بپردازد. از جمله شناخته شده‌ترین و مطرح‌ترین برنامه‌هایی كه به تحلیل و بررسی فیلم‌های روی پرده سینما در این چند سال اخیر می‌پردازد برنامه‌های «هفت» از شبكه سه و «نقد سینما» از شبكه پنج سیماست. برنامه‌هایی كه البته تا قبل از شروع جشنواره سی و هشتم به صورت زنده پخش می‌شده؛ اما پس از شروع جشنواره این برنامه‌ها به صورت تولیدی روی آنتن رفتند. اتفاقی كه حواشی و علامت سؤال‌های بسیاری را به همراه داشت. چون این برنامه‌ها كه تا قبل از شروع جشنواره به صورت زنده پخش می‌شدند و زنده پخش شدن آنها در این شب‌ها از هر زمان دیگری مهم‌تر بود دارند به صورت تولیدی و ضبطی پخش می‌شوند.

تا قبل از خوردن تركش تولیدی پخش شدن این دو برنامه مخصوص سینمایی كه همیشه پخش زنده داشت چند برنامه دیگر مانند «جهان آرا»، «عصرانه» و «ثریا» نیز از از پخش زنده خارج و به تولیدی شدن سوق پیدا كردند كه در زمان خود واكنش‌هایی را نیز به همراه داشت. 
با این وجود سازندگان این دو برنامه بر این باور هستند كه تولیدی پخش شدن‌شان در روزهای جشنواره كه اوج كار سینماگران و كارشناسان و منتقدان سینمایی است می‌تواند یك مزیت باشد كه كمك كند تا كارشناسان و منتقدان متنوع‌تری را در برنامه آورده و با مدیریت بهتری ساعاتی كه روی آنتن هستند را بگذرانند. 
 دو روی سكه پخش ضبطی برنامه تلویزیونی 
مسؤولان صدا و سیما هم كاهش برنامه‌های زنده را با هدف بالا بردن غنای محتوایی برنامه‌ها بیان كرده و تاكید دارند چنین كاری باعث بالا رفتن كیفیت ساخته‌‌ها خواهد شد. 
اما این برداشت یك روی سكه است و برخی می‌گویند روی دیگر سكه این باور را تقویت می‌كند که اوضاع حساس و پیچیده کشور ملاحظاتی را در پخش زنده به وجود آورده. مخصوصا  حاشیه برخی از برنامه‌های زنده تلویزیونی كه از شبكه‌های مختلف پخش شد به این حساسیت دامن زد.
 از طرف دیگر مخالفت‌هایی كه برخی از چهره‌های سینمایی در زمینه حضور داشتن یا نداشتن در جشنواره مطرح كردند نیز موجب شد تا ابراز نظرهایی كه مقابل دوربین انجام می‌گیرد نگرانی‌هایی ایجاد كند. این در حالی است كه در پخش برنامه‌های تولیدی چنین نگرانی‌هایی وجود 
نخواهد داشت.
 نحوه پخش «هفت» و «نقد سینما» 
از آغاز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برنامه هفت هر شب ساعت 24 با اجرای محمدحسین لطیفی پخش و پژمان كریمی و محمدرضا مقدسیان به عنوان مجری میز رسانه و كارشناس میز مستند روی آنتن می‌روند. ضمن این‌كه مسعود فراستی نیز به عنوان منتقد همیشگی پشت میز نقد می‌نشیند و به اجرا می‌پردازد. 
نقد سینما نیز در این شب‌ها به جای آن كه ساعت 22 پخش شود به دلیل ترافیك كنداكتور پخش شبكه 5 به ساعت دیگری موكول شده و این برنامه نیز از ساعت 12:30 دقیقه پخش و تا 3 بامداد ادامه 
خواهد داشت. 
تهیه‌كننده این برنامه در توضیح تولیدی پخش‌شدن آن معتقد است در راستای بالا بردن كیفیت كار بوده و امكان حضور كارشناسان متنوع‌تر را بیشتر كرده و برای همین هم برنامه دیدنی‌تر خواهد شد.
در برنامه «نقد فیلم» این روزها به طور معمول سه فیلم سینمایی مورد بررسی قرار می‌گیرد و گفت‌و‌گوهایی پشت میز نقد انجام گرفته كه به آن میز اصلی می‌گویند كه در كنار این میز اصلی نقد دو میز فرعی نیز وجود دارد. نقد فیلم مستند و كوتاه یكی از این میزها را شامل می‌شود و میز دوم فرعی نیز مربوط به دانشجویان است كه در دانشگاه‌های علوم انسانی معتبر كشور مشغول به تحصیل هستند. این دو میز دست به دست هم می‌دهند تا تحلیل‌ها و زاویه نگاه‌ها به سمت زاویه علمی و آكادمیك هم پیش برود و به این صورت شاهد یك برنامه كاملا تخصصی در زمینه نقد فیلم‌های جشنواره خواهیم بود.

آیا هفت و نقد سینما 
بار دیگر زنده خواهند شد؟ 
البته هر دو برنامه بر این نكته تاكید دارند كه بین ضبط و پخش آنها بیش از چند ساعت فاصله نبوده و ویژگی مثبتی كه در این زمینه وجود دارد این است كارشناسانی كه این روزها‌ی‌شان از روزهای معمول شلوغ‌تر است را بهتر و متنوع‌تر می‌توان دعوت و از نظر آنها استفاده كرد و در نهایت نتیجه آن می‌تواند روی مدیریت بهتر كنداكتور اثرگذار باشد.
اما در آخر یك علامت سؤال بزرگ بر جا می‌ماند كه آیا پس از پایان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر همچنان این دو برنامه پرمخاطب و جدی سینمایی به صورت ضبط شده به كار خود ادامه خواهند داد یا این‌كه به روال گذشته خود بازگشته و بار دیگر پخش زنده‌شان را شاهد 
خواهیم بود؟ 
هر چند سازندگان هر دو برنامه نشان داده‌اند كه به پخش ضبطی تمایل دارند اما نمی‌توان جذابیت‌‌هایی كه پخش زنده یك برنامه دارد را نادیده گرفت. چون تجربه نیز ثابت كرده است كه تماشاگران با برنامه‌هایی كه پخش زنده دارند ارتباط بهتری برقرار كرده‌اند و برای‌شان این برنامه‌ها باورپذیرتر است. هر چند كفه ترازوی برنامه‌های زنده این روزهای صدا و سیما در حال سبك شدن و اضافه شدن به كفه ترازوی برنامه‌های تولیدی است... 

ضمیمه چار دیواری