تپه باستانی «پیسا» پارک می‌شود 

خبر خوش

تپه باستانی «پیسا» پارک می‌شود 


همیشه این دلخوری وجود دارد که چرا بسیاری از محوطه ها و تپه های باستانی، کاوش شده یا نشده به امان خدا رها می شوند و نه تنها محافظتی از آنها نمی شود، بلکه هیچ بهره‌برداری گردشگری مفیدی هم از آنها صورت نمی گیرد. اما ظاهرا در آینده نزدیک شاهد یک اتفاق خوش در همین زمینه در همدان هستیم؛ اتفاقی که فعلا خبرش آمده و منتظریم به بوته عمل برسد. 
خبر مذکور می گوید قرار است تپه باستانی پیسا در شهر همدان به یک پارک بزرگ فرامنطقه‌ای شامل مجموعه باستانی، گردشگری و تفریحی تبدیل شود که البته رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان گفته فعلا طرح تبدیل این محوطه به پارک به تصویب شورای اسلامی همدان رسیده است. 
محوطه تپه باستانی پیسا در کنار بلوار آیت‌ا... نجفی و جاده استراتژیک غار علیصدر در مساحت حدود ۸۶ هکتار قرار دارد.
محدوده تپه پیسا به دلیل همجواری با سکونتگاه‌های غیررسمی از پتانسیل قابل توجه برای ساخت‌وسازهای غیرقانونی و غیرمجاز و ایجاد یک سایت ناهمگون با بافت شهری و فضای کالبدی کهن‌شهر همدان برخوردار است و ابراهیم مولوی می گوید: بر این اساس در راستای جلوگیری از این اتفاق نامیمون، طراحان شهرداری همدان با استفاده از تجربیات استادان دانشگاه بوعلی‌سینا به طراحی این پارک در چند فاز اجرایی اقدام کردند.
تپه پیسا طبق یافته‌های علمی باستان‌شناسی از زیستگاه‌های اصلی و مهم دوران و عصر مفرغ بوده که نقش بسیار مهمی در مدنیت و شهرنشینی و پایتختی قوم ماد در هگمتانه داشته است. /جام‌جم‌دیلی