نسخه Pdf

تلاش مذبوحانه

تلاش مذبوحانه

سیدسپهر جمعه‌زاده

آیا می‌دانید توقف تولید برخی اتومبیل‌های ایمن و شریف؛ تا چه حد بر سرانه مطالعه كشور تأثیر گذاشته است؟ یا این‌كه طرح پاكسازی آلودگی هوا و كشف داروی سرطان چه اندازه باعث ركود مطالعه شده است؟ از رابطه فعالیت قاچاقیان و حتی سیل و زلزله با سرانه مطالعه كشور آگاهید؟
باور ندارید؟ 
هم اكنون باوردار می‌شوید!
دقت كنید. در فرمول محاسبه سرانه مطالعه باید میزان مطالعه افراد یك جامعه در یك مدت زمان را با هم جمع نمود و بر تعداد افراد آن جامعه تقسیم كرد. پس در این فرمول دو عامل اصلی داریم، یكی میزان مطالعه مردم و دومی جمعیت. 
باید این را بپذیریم كه ما (حالا ما كه هستیم بماند) تمام تلاش خود را برای افزایش عامل اول كه همان میزان مطالعه باشد انجام دادیم. اما گزارش‌ها حاكی از آن است كه بعد از مدت‌ها تلاش و خرج میلیون‌ها تومان پول مفت رایج مملكت؛ تنها 001/0 درصد میزان مطالعه نسبت به سال گذشته افزایش یافت كه تحقیقات بعدی نشان داد آن مورد هم ناشی از خطای سیستم بود!
ما حداقل در طول یك سال بیش از دو تن پوستر برای مسابقات مختلف كتابخوانی تولید كردیم كه گرچه منجر به خرید كتاب و شركت در مسابقه نشد، اما لااقل در تأمین كاغذ مورد نیاز برای شست و شوی شیشه‌ها در ایام نزدیك عید كمك به‌سزایی كرد.
جوایز خوبی هم برای مسابقات در نظر گرفتیم كه بهترینشان استفاده رایگان یك سال پوشك بود كه پیرزنی 83 ساله از اقصی نقاط كشور در مسابقه شركت كرد ولی متأسفانه در حال حاضر اطلاعات دقیقی از وضعیت ایشان در دسترس نیست.
طبق ارزیابی‌های ما سرانه مطالعه كنونی كشور نیز ناشی از این موارد است:
۱. مطالعه قبوض صادره از بانك جهت آگاهی از اعلام موجودی كارت .
۲. خواندن زیر نویس شبكه خبر برای اطلاع از تعطیل شدن احتمالی مدارس (كه این مورد اخیرا رشد چشمگیری داشته است)
۳. خوانش بندها و قوانین عقدنامه ازدواج زوجین جهت آگاهی از جزئیات اقدام مباركشان!
4. خواندن نوشته‌های روی در سرویس‌های بهداشتی میان‌شهری.
لاجرم همه آن تلاش‌ها بی فایده ماند و چون راهی برای افزایش عامل اول نیافتیم، چاره را در كم كردن عامل دوم یعنی جمعیت جستیم.
هرچه جمعیت كل كمتر باشد این سرانه افزایش می‌یابد. سازمان ما (حالا ما كه هستیم بماند) از این به بعد در مكان‌های عمومی هر كسی كه دستش كتاب یا چیزی شبیه به آن نباشد با تیر می‌زند. ضمنا ما تمام قد از خودروهای ایمن!، آلودگی هوا، زلزله و سیل و همین‌طور تمام قاتلان زنجیره‌ای و قاچاقچیان عزیز كه خدومانه در جهت افزایش سرانه مطالعه كمك حالمان هستند، حمایت می‌كنیم.