جیم کری به سرعت باد می‌دود

«سونیك جوجه‌تیغی» موفقیت متفاوتی را برای كری رقم زد

جیم کری به سرعت باد می‌دود

تماشاگران سینما، جیم كری را همه‌جوره روی پرده سینما دیده‌اند و او نقش‌های مختلف و متفاوتی را جلوی دوربین بازی كرده است. اما «سونیك جوجه‌تیغی»، اتفاق تازه‌ای در كارنامه سینمایی اوست. این كمدی اكشن ماجراجویانه كه تازه در سینماهای جهان اكران عمومی شده، اثری است كه استفاده جدیدی از بازی و چهره كری استفاده كرده است. نكته جالب‌تر این كه كری به جای شخصیت منفی داستان نشسته است و نه شخصیت مثبت و قهرمان آن! سونیك جوجه‌تیغی حال و هوایی ابرقهرمانانه و كمیك‌استریپی دارد. داستان فیلم البته برگرفته از یك بازی ویدئویی معروف و پرطرفدار است. این روزها هم كه تولید نسخه‌های سینمایی بازی‌های موفق ویدئویی، باب شده و بسیاری از شركت‌های كوچك و بزرگ فیلمسازی به دنبال تولید فیلم‌هایی از این دست هستند؛ بازی ویدئویی سونیك جوجه‌تیغی، از سوی شركت كامپیوتری سگا پخش شده و حكم یك مجموعه بازی دنباله‌دار را دارد. پس اگر خبر رسید كه قسمت‌های بعدی فیلم سینمایی سونیك جوجه‌تیغی هم در راه است، كسی نباید تعجب كند.

كارگردانی سونیك جوجه‌تیغی را جف فاولر انجام داده است. این نخستین تجربه سینمایی او در مقام كارگردان است. بن‌شواترز صدای خود را به شخصیت سونیك قرض داده و جیم كری دكتر رابوتنیك  داستان است. بازیگران دیگری چون جیمز مارسدن، تیكا سومپتر، ناتاشا راوثول و نیل مك دوناگ هم دیگر بازیگران مهم این كمدی اكشن هستند.
به نوشته ورایتی، استقبال خوب تماشاگران سینما در نقاط مختلف جهان از فیلم، راه را برای تولید قسمت‌های بعدی آن هموارتر كرده است. در داستان فیلم، سونیك با تام واچوفسكی
(با بازی مارسدن) كلانتر شهر كوچك خود همراه می‌شود تا اثری از حلقه گمشده قدیمی‌اش پیدا كند. به‌زودی سونیك متوجه می‌شود حلقه گمشده نزد دكتر رابوتنیك بدجنس است. گرچه رابوتنیك دانشمندی خلاق است، اما سونیك هم توانایی‌های فراطبیعی خود را دارد. او می‌تواند به سرعت باد بدود و این نكته، كمك می‌كند تا از پس مقابله با رابوتنیك برآید.رسانه‌ها به این موضوع اشاره می‌كنند، كه قبل از این در دهه 90 میلادی قرار بود نسخه سینمایی سونیك جوجه‌تیغی ساخته شود. اما ظاهرا تمام فیلمنامه‌هایی كه در این رابطه ارائه می‌شود، چنگی به دل نمی‌زنند و مورد توجه تهیه‌كنندگان فیلم قرار نمی‌گیرند. همین نكته، تولید فیلم را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.
دست‌به‌دست شدن‌ها
امتیاز تولید نسخه سینمایی چند بار دست‌به دست می‌شود، تا این كه در سال 2013 شركت سونی موفق به خریداری امتیاز تولید نسخه سینمایی فیلم می‌شود. همان زمان مدیران سونی اعلام می‌كنند به دنبال تولید یك مجموعه فیلم دنباله‌دار از این بازی ویدئویی هستند. اما نزدیكان به شركت سونی به آنها پیشنهاد می‌كنند در ابتدای امر فقط یك قسمت از آن بازی را تولید و منتظر نوع واكنش تماشاگران
نسبت به آن بمانند.
از آنجا كه بازی ویدئویی مربوط به شركت ژاپنی مارزا پلانت بود، طرف ژاپنی هم در ساخت فیلم سینمایی مشاركت می‌كند. ظاهرا تهیه‌كنندگان این بازی ویدئویی نگران آن بودند كه مبادا نسخه سینمایی وفادار به بازی آن نباشد. سونی اواسط سال 2017 قرارداد همكاری با جف فاولر را به عنوان كارگردان فیلم امضا می‌كند. اما كمی بعد به دلایلی كه معلوم نیست، سونی انصرافش را از تولید فیلم اعلام می‌كند! كمپانی پارامونت بلافاصله وارد كارزار شده و امتیاز تولید نسخه سینمایی سونیك جوجه‌تیغی را خریداری می‌كند. این اتفاق سال 2017 می‌افتد.
عقب‌نشینی تاکتیکی
كار ساخت فیلم اكتبر 2018 شروع می‌شود. جالب این كه تمام كارهای ساخت و تولید فیلم در كشور كانادا صورت می‌گیرد. در حالی كه اوایل نوامبر سال 2018 به عنوان زمان اكران عمومی فیلم اعلام می‌شود، واكنش منفی مردم به تیزر تبلیغاتی آن باعث عقب‌نشینی تهیه‌كنندگانش می‌شود. پارامونتی‌ها همزمان با تعویق زمان نمایش عمومی سونیك جوجه‌تیغی، آن را مورد بازبینی قرار داده و تغییراتی در آن ایجاد می‌كنند. بخش عمده تغییرات مربوط به شخصیت سونیك بود.
نمایش عمومی این كمدی اكشن با نقدهای مثبت و دلگرم‌كننده منتقدان سینمایی همراه بود. تماشاگران هم استقبال خوبی از آن كردند. فروش جهانی سونیك جوجه‌تیغی در 10روز اول اكران عمومی حدود 205 میلیون دلار بوده، كه 106 میلیون آن اختصاص به گیشه نمایش سینماهای آمریكای شمالی دارد. با این رقم فروش، سونیك جوجه‌تیغی تا امروز اولین فیلم سینمایی است كه با نگاهی به یك بازی ویدئویی ساخته شده و بالاترین افتتاحیه را در جدول گیشه نمایش داشته است. تحلیلگران اقتصادی سینما پیش‌بینی فروش كلی بالای 300 میلیون دلاری برای فیلم در سطح جهانی می‌كنند. پارامونت برای تولید این انیمیشن كامپیوتری خود، هزینه‌ای 81‌میلیون دلاری كرده است.
فیلم بهتر
جیم كری در ارتباط با كار تازه‌اش چنین می‌گوید: «سونیك جوجه‌تیغی را فیلم بهتری می‌دانم، زیرا داستانش را بسیار روان تعریف می‌كند. خوشحالم كه به جای شخصیت متفاوتی بازی كرده‌ام و از كلیشه‌ها دور شده‌ام. این موضوع كمك می‌كند تا چیز تازه‌ای خلق كنم و وارد یك وادی تازه شوم. نكته مهم این است كه بیش از یك نسل با بازی ویدئویی سونیك بزرگ شده و خاطرات زیادی از آن دارند. سعی كارگردان و همه عوامل فیلم این بود كه متوجه این موضوع باشیم و به نوعی، آن كار شایسته‌ای را ارائه دهیم كه حق مطلب را درباره داستان بازی ویدئویی ادا كند.