«انگل» به كمك زیرزمین‌نشین‌ها رفت

«انگل» به كمك زیرزمین‌نشین‌ها رفت

 فیلم سینمایی «انگل» پدیده امسال جشنواره‌های جهانی بود، فیلمی كره‌ای كه زندگی یك خانواده فقیر و زیرزمین نشین را روایت می‌كند. پس از درخشش جهانی فیلم حالا دولت كره جنوبی تصمیم گرفته از ۱۵۰۰ خانواری كه ساكن آپارتمان‌های نیمه‌زیرزمینی هستند، حمایت كند.
انگل یا «پارازیت» ساخته بونگ جون هو با موفقیت خود به اولین فیلم كره‌ای بدل شد كه نخل طلای كن را برد و نخستین فیلم غیرانگلیسی‌زبان شد كه جایزه اسكار بهترین فیلم را نیز از آن خود كرد.
آن‌طور كه مهر نوشته است، ۷۸ درصد خانوارهای ساكن آپارتمان‌های نیمه‌زیرزمینی از طبقه‌ای می‌آیند كه زیر خط فقر زندگی می‌كنند. درآمد این خانواده‌ها ۶۰ درصد كمتر از درآمد متوسط جامعه است. پیش از آن‌كه انگل به ركورد فروش ۵۰ میلیون دلاری در آمریكا برسد، در كره جنوبی نیز فروشی قابل توجه را ثبت كرده بود. این فیلم با رسیدن به رقم عظیم فروش ۷۲ میلیون دلاری در داخل كره ۴۳ درصد از فروش ۱۶۴ میلیون دلاری در بازارهای جهانی را كسب كرد. این فیلم تا به امروز ۲۰۴ میلیون دلار در سراسر دنیا فروش داشته است.
با موفقیت این فیلم جنبشی برای ساخته شدن موزه‌ای به نام بونگ جون، سازنده فیلم شكل گرفته كه قرار است در شهر «دیگو» زادگاه وی تاسیس شود. قرار است خیابان‌هایی نیز به نام این كارگردان شود.