برخورد پلیس با کاسبان کرونا

برخورد پلیس با کاسبان کرونا

برخورد نیروی انتظامی با محتکران کالاهای بهداشتی و هشدار به شایعه پراکنان در فضای مجازی از مهمترین اقدامات پلیس و دستگاه قضایی با کاسبان کرونا بود.به گزارش جام‌جم،  24 نفر از شایعه‌پراكنان در فضای مجازی در ارتباط با ویروس كرونا شناسایی و بازداشت شدند.
سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتای ناجا به جام‌جم گفت:   رویه پلیس فتا در برخورد با متخلفان بارگذاری هر گونه شایعه و اخبار كذب در فضای مجازی در مرحله اول بیان تذكر و ارشاد مبنی بر حذف مطالب و عدم‌تكرار است كه در این خصوص ۲۴ نفر بازداشت و ۱۱۸ نفر شناسایی و ضمن احضار به این پلیس، مورد تذكر و ارشاد قرار گرفتند كه این افراد با اظهار ندامت و با اذعان به نبود آگاهی از قوانین دست به این كار زدند.
این در حالی است كه جواد جاویدنیا، سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی كل كشور نیز گفت: نشر اكاذیب و تحریك مردم در فضای مجازی در ارتباط با كرونا جرم است و در این رابطه رصدها را با جدیت دنبال كرده و پرونده‌های قضایی نیز برای مجرمان تشكیل شده و با متخلفان آن برخورد قضایی قاطعانه خواهدشد.
جاویدنیا ادامه داد: اساس مشكلات در این عرصه، شبكه‌های اجتماعی خارجی است كه نه نظارتی بر آنها می‌شود و نه می‌توان با آنها برخورد كرد، به طور مثال صفحه اینستاگرام در اقدام اخیر خود صفحاتی كه امیدبخش هستند و در رابطه با ویروس كرونا به مردم امید می‌دهند را حذف كرده است. به نظر می‌رسد فقدان ساماندهی در شبكه‌های اجتماعی خارجی را داریم و هر قدر به جلو می‌رویم با گروه‌های خارجی شایعه‌پراكن مواجه می‌شویم كه با شیوه‌های هنری و روان‌شناسانه كلیپ‌هایی تهیه می‌كنند و انتشار می‌دهند كه متأسفانه در دسترس ما نیستند.
همچنین سهراب بهرامی، جانشین پلیس امنیت اقتصادی به ایرنا گفت: 5/3 میلیون ماسك طی ٣۶ ساعت گذشته با همكاری سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تهران بزرگ كشف و در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و دانشگاه‌های علوم پزشكی تهران، ایران و شهید بهشتی قرار گرفت تا در اسرع وقت در بازار توزیع شود. به دلیل تسریع در توزیع كالاهای مكشوفه، بلافاصله در محل كشف اقلام،‌ دستور توزیع صادر و به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی تحویل می‌شود. محتكران و متهمان اقلام ضروری بهداشتی دستگیر شده و تحقیقات از آنها ادامه دارد.