آنتی ویروس رادیویی

گفت‌وگو با مدیر رادیو سلامت درباره برنامه‌هایشان برای این روزهای ویروسی

آنتی ویروس رادیویی

كلاف سردرگم ویروس كرونا همچنان در همه جای دنیا به چشم می‌خورد، اما هیچ‌كس نمی‌داند بالاخره این ویروس بدتركیب قرار است تا چه زمانی مهمان باشد، به همین دلیل می‌توان گفت این ویروس شبیه یك كاموای در هم پیچیده شده و جمعیت بسیار زیادی از دنیا را نگران و وحشت‌زده كرده است . مسلماً رسانه در این مواقع نقش بسیار مهمی را ایفا می‌كند و از همه مهم‌تر رسانه ملی كمر همت بسته تا بتواند به بهترین شكل در این حوزه اطلاع‌رسانی كند، آموزش به مردم بدهد و هم این كه آرامش را در جامعه برقرار كند. از آنجا كه همیشه رادیو به عنوان رسانه بحران در میدان حضور داشته، به همین دلیل رادیو سلامت نه تنها كنداكتور بخش عمده برنامه‌هایش را به این موضوع اختصاص داده است، بلكه نوآوری هم داشته و قبل از آن كه این ویروس بدتركیب راهی ایران شود از اول بهمن با برنامه زنگ كرونا به جنگ این ویروس رفته است. همچنین صد آیتم كوتاه با این موضوع برای پخش از شبكه‌های سراسری و استانی آماده پخش كرده است. در این باره با دكتر صدیقه اعتماد سعید، مدیر رادیو سلامت به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

نواختن زنگ كرونا در رادیو سلامت
شاید ما بارها واژه آینده‌پژوهی را شنیده بودیم، اما كمتر به شكل عملی آن را تجربه كرده باشیم. در مباحث علمی، آینده‌پژوهی نقش موثری دارد. دقیقا چند روز بعد از سال نو میلادی بود كه خبر ویروس كرونا در كشور چین اعلام شد. با وجود این‌كه هنوز كرونا وارد ایران نشده بود، برنامه‌ای در رادیو سلامت طراحی شد با نام زنگ كرونا و از اول بهمن روانه آنتن رادیو سلامت شد. دكتر صدیقه اعتماد سعید در پاسخ به این سؤال كه چطور شد قبل از ورود كرونا به ایران شروع به اطلاع‌رسانی و پیشگیری كردید به جام‌جم می‌گوید: در واقع ما آینده‌پژوهی كردیم كه این ویروس احتمال دارد وارد ایران شود، به همین دلیل از اول بهمن ماه برنامه زنگ كرونا را طراحی كردیم كه روانه آنتن شد.
 این برنامه ساعت هفت و نیم صبح با محوریت پیشگیری از این ویروس پخش شد. در بحث سیاستگذاری رسانه‌ای، سه حوزه اطلاع‌رسانی، آموزش و آرامش بخشی مورد توجه قرار گرفت. با توجه به هجمه‌ای كه فضای مجازی و غیر‌مرتبط با این موضوع ایجاد كرده، ما تلاش كردیم كه اطلاعات درست را در اختیار مردم بگذاریم. از سوم اسفند كنداكتور رادیو سلامت تغییر كرد و 80 درصد برنامه با محوریت افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی و آرامبخشی با موضوع كرونا اختصاص داده شده و همچنان ادامه دارد.




تهیه فتوكلیپ‌ها برای فضای مجازی
رسانه ملی در حوزه فضای مجازی و رادیو نماها هم فعال بوده و حدود 70 اسلاید برای رادیو نماها آماده كرده و در اختیار رادیوهای سراسری و استانی قرار داده است. فتوكلیپ‌هایی هم برای فضای مجازی آماده شده و در آپارات و فضای مجازی دست به دست می‌چرخد. همچنین رادیو سلامت برنامه‌های اختصاصی هم برای اقشاری كه ریسك‌شان برای گرفتن چنین بیماری بالاست مثل مادران باردار، شیرده و كودكان برنامه‌های اختصاصی آماده كرده است.



چطور به اخبار اعتماد كنیم؟
این روزها با علامت سؤال‌های زیادی رو به رو می‌شویم و وقتی خبری را درباره كرونا می‌شنویم، نمی‌دانیم می‌توانیم اعتماد كنیم یا نه. رسانه ملی سعی دارد نیازهای دانستنی مردم را برآورده كند. به همین دلیل سامانه ارتباطی در رادیو سلامت راه اندازی شده كه پاسخگوی سؤالات مردم است و كارشناسان با پاسخ به سؤالات مردمی تلاش دارند تشویش ذهنی مردم را برطرف كنند. در واقع رادیو سلامت به گفته مدیر شبكه تلاش دارد صادقانه با مردم صحبت كند.




100 آیتم كرونایی!
رادیو سلامت بعد از انتشار ویروس كرونا تصمیم گرفت نه‌تنها برنامه‌هایی با این محوریت برای پخش از این شبكه رادیویی آماده كند، بلكه 100 آیتم كوتاه هم با محوریت بیماری كرونا آماده كرده كه از رادیو سراسری و مراكز استان‌ها در حال پخش است. این بسته محتوایی را رادیو سلامت آماده كرده است. محور این بسته‌ها درباره پیشگیری و اطلاع‌رسانی در حوزه مواردی است كه مردم نیاز دارند درباره ویروس كرونا بدانند، حتی در این بسته‌ها مسؤولیت‌های اجتماعی نسبت به خودمان و جامعه آموزش داده می‌شود.




به دنبال آمار باشیم یا نباشیم؟
پیشنهاد مدیر رادیو سلامت این است كه مردم  به دنبال آمار نباشند،  بلكه هر فردی احساس كند به‌عنوان یكی از حلقه‌های زنجیره انتقال ویروس، مسؤولیت دارد و باید با رعایت بهداشت فردی در پیشگیری سهیم باشیم. حال این سؤال مطرح می‌شود كه آیا صحیح هست چند نفر از پرستاران هم خودشان درگیر كرونا شده‌اند یا نه و آیا در این‌باره رادیو سلامت برنامه‌هایی هم تهیه و روانه آنتن كرده است یا نه؟ دكتر اعتماد سعید
در‌این ‌باره می‌گوید: ما برنامه تخصصی برای پزشكان و پرستاران نداریم و در قالب همان برنامه‌هایی كه برای مردم پخش می‌شود. آمار فقط منجر به حس یاس و نا امیدی می‌شود و ما این كار را انجام نمی‌دهیم.



پاسخگویی مسؤولان اجرایی؟!
دو برنامه در كنداكتور رادیو سلامت به چشم می‌خورد كه از شنبه تا چهارشنبه ساعت 8 و 15 دقیقه و 15 پخش می‌شود كه پاسخگوی سؤالات مردمی در حوزه كرونا هستند. در این برنامه اساتید دانشگاه و مسؤولان اجرایی حضور دارند و به شبهات مردم پاسخ می‌دهند.



تجربه موفق
رادیوهای فصلی
تابستان 91 بود كه رادیو فصلی با عنوان رادیو تابستانه كارش را آغاز كرد؛ افتتاح رادیو تابستانه كه در مدت زمان كوتاهی رخ داد برای رادیویی‌ها به تعبیر خودشان نقطه‌ عطفی بود. رادیو فصلی رادیویی نوپدید معرفی شد كه حول محور موضوعات فصل پخش برنامه‌های خود را از تابستان 91 در فركانس اف‌ام ردیف 5/105 شروع كرد. بعد از آن در مناسبت‌های مختلف رادیوهای فصلی راه‌اندازی شد. مثل رادیو انقلاب، رادیو اربعین و... هر یك از این رادیوهای فصلی در مقطع زمانی خودشان موفق بودند، به ویژه رادیو اربعین كه با توجه به سفر زیاد ایرانیان به عتبات عالیات بسیار مثمر ثمر بود و راه‌های پیشگیری از بیماری را به مردم آموزش داد. حال از اول بهمن ماه  رادیو  سلامت اختصاص به موضوع کرونا پیدا کرده است. گرچه این شبکه فصلی نیست و سراسری است، اما با توجه به موضوع کرونا در جامعه همچون یک رادیو فصلی عمل کرده و 80 درصد از برنامه های این شبکه رادیویی اختصاص به کرونا پیدا
کرده است.



تنفس ذهنی چه زمانی است؟
ممكن است عده‌ای در حال حاضر معتقد باشند در این شرایط بهتر است رادیو سلامت تبدیل به رادیو كرونا شود و 24 ساعته برنامه‌های این شبكه درباره این موضوع باشد. اما مدیر رادیو سلامت اعتقاد دارد در حال حاضر 80درصد برنامه‌ها با موضوع كرونا بوده و 20درصد دیگر اختصاص به تنفس‌ذهنی مخاطب دارد. در واقع این شبكه رادیویی به لحاظ مهندسی، كنداكتور را به گونه‌ای طراحی كرده كه فضای تنفس هم برای مخاطبان بگذارد.