هواداران دیروز، مخالفان امروز

هنرمندان جمهوری‌خواه آمریکا، اعتراضات خود علیه ترامپ را علنی کردند

هواداران دیروز، مخالفان امروز

هنرمندان آمریكایی و به‌ویژه بازیگران سرشناس آن همیشه در كارزارهای انتخاباتی شركت كرده و معمولا رای خود را به نفع نامزد دموكرات‌ها می‌ریزند، اما این بار قضیه كمی فرق می‌كند. ندانم كاری‌ها و اقدامات خارج از عرف و ارتجاعی كاخ سفید‌نشین این روزهای آمریكا، صدای اعتراض بسیاری را در اردوگاه موافق هم درآورده است. این موضوع، بسیاری را به این نتیجه رسانده كه باید شركت و حضور فعال‌تری در انتخابات پیش روی آمریكا داشته و مانع پیروزی ترامپ برای دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش شوند.

اگر تا چندی قبل این فقط رابرت دنیرو بود كه بی‌ملاحظه علیه ترامپ سخن می‌گفت و او را فاقد لیاقت‌های لازم برای احراز پست ریاست‌جمهوری می‌دانست، حالا تعداد بیشتری از همكاران او این موضوع را با صدای بلند اعلام می‌كنند.
به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، شوری آش به قدری است كه صدای متحدان حزبی ترامپ را هم درآورده است! كلینت ایستوود كه سال‌هاست از حزب جمهوریخواه و نامزدهای آن در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت می‌كند، علنا علیه ترامپ موضع گرفته است. این بازیگر رسما اعلام كرد در دور جدید انتخابات از این شومن پرمدعا حمایت نخواهد كرد.
انتخابات 2020 در راه است و تعدادی از اعضای هر دو حزب دموكرات و جمهوریخواه خود را نامزد پست‌ریاست‌جمهوری كرده‌اند. رقابت‌ها در هر دو حزب جریان دارد و نامزدها تلاش دارند با ارائه برنامه‌های مدون خود، نظر دیگر همقطاران خویش را جلب كرده و به عنوان نامزد رسمی حزب به جامعه معرفی شوند. اما خبرهایی كه از داخل حزب جمهوریخواه به بیرون درز كرده، حكایت از آن می‌كند كه حتی خود هم حزبی‌های ترامپ هم علاقه چندانی به حضور و موفقیت او در انتخابات پیش رو ندارند.
نگاه فراگیر
به همین دلیل است كه ناظران سینمایی و سیاسی می‌گویند اظهارات ایستوود به نوعی دیدگاه و نظر غالب در درون حزب جمهوریخواه است. بازیگر    89ساله سینما كه در وسترن‌ها و اكشن‌های زیادی دست به كشتار آدم‌ها زد، حالا برای این كه دنیا مكان بهتر و آرام‌تری برای اهالی آن باشد می‌خواهد كه ترامپ به دور دوم ریاست‌جمهوری خود نرسد! گرچه ایستوود در دور قبلی انتخابات همراه مادر پیرش پای صندوق رای حاضر شد و به ترامپ رای داد، اما حالا دست از حمایت او برداشته و دیگر برای او در تبلیغاتی شركت نمی‌كند. بازیگر كهنسال سینما این روزها به این نتیجه رسیده كه زمان برای انجام تغییرات در سیستم رای‌گیری فرا رسیده و سیاستمدار باشعورتر و معقول‌تری را باید به كاخ سفید فرستاد.
تغییر دیدگاه
این دیدگاه در تضاد كامل با نقطه نظرات سال 2016 ایستوود دارد، كه می‌گفت مردم نباید به دیدگاه‌ها و اظهارات نژادپرستانه ترامپ توجه كنند و كافی است به او رای بدهند. منتقدان سینمایی و تحلیلگران سیاسی، تغییر دیدگاه بازیگر را به اقدامات اراتجاعی و غیرقابل پیش‌بینی ترامپ ربط می‌دهند. به گفته آنها، ترامپ به‌قدری اقدامات غیرقانونی و ارتجاعی انجام داد كه داد طرفداران خود را هم درآورد.
ایستوود در مصاحبه مفصلی كه با نشریه وال‌استریت ژورنال كرده، بیشتر از سینما و هنر درباره سیاست حرف زده است. او رسما می‌گوید برای دور جدید انتخابات، به یك نامزد دیگر فكر کرده و اضافه می‌كند: «فكر كنم انتخاب فردی دیگر می‌تواند گزینه بسیار بهتری برای همه ما باشد. حتی به كسی مثل مایك بلومبرگ(یکی از نامزدهای حزب جمهوریخواه در دور رقابت‌های جدید انتخاباتی) فكر كنم. كسی مثل او خیلی بهتر از ترامپ می‌تواند مشكلات را حل و از اضافه شدن بر مشكلات جلوگیری كند.»
بی‌سواد و خودشیفته!
هریسون فورد یا همان ایندیاناجونز محبوب گونه اكشن، دیگر هنرمندی است كه زبان به انتقاد از رئیس‌جمهور گشوده است. او طی دو هفته قبل و به مناسبت اكران عمومی فیلم تازه‌اش «آوای وحش»، وقت را مغتنم شمرد و علیه ترامپ صحبت كرد. او بی‌پروا از ترامپ به عنوان «آدمی بیسواد و خودشیفته» یاد كرد. فورد 77 ساله در برنامه پربیننده تلویزیونی جیمی كیمل، دوباره نسبت به برنامه‌های ترامپ در‌ارتباط با محیط‌زیست هشدار داد و آنها را بلای جان كشور دانست. او گفت: «بزرگ‌ترین تهدید این روزهای ما نه تغییرات زیست‌محیطی و آلودگی هوا و آتش‌سوزی‌های نابهنگام، بلكه سیاستمدارانی هستند كه الفبای كار را نمی‌دانند و بر این تصورند كه برای تمام مشكلات راه‌حل‌هایی دارند.»
رسانه‌های گروهی اظهارات جدید ایستوود و فورد را در كنار دیگاه‌ها و گفته‌های اخیر رابرت دنیرو قرار داده و می‌گویند به نظر می‌رسد موج تازه‌ای علیه ترامپ در بین دست‌اندركاران سینما به راه افتاده است. حدود یك ماه قبل، واكین فونیكس هم هنگام دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد اسكار برای «جوكر»، بدون نام بردن از ترامپ انتقادهای شدیدی به اوضاع و احوال اجتماعی و زیست‌محیطی كشورش كرد و از همگان خواست به اقلیت‌های قومی، دینی و فرهنگی احترامی برابر گذاشته شود. اهل فن و منتقدان این اظهارات بازیگر را، واكنش او به سیاست‌های نژادپرستانه و ضد‌زیست‌محیطی ترامپ ارزیابی كردند.