نسخه Pdf

صندلی بر پا

چند نكته برای خرید پاپوش تابستانی

صندلی بر پا

تابستان كه می‌شود، كفش‌ها هم رنگ و روی دیگری پیدا می‌كنند و شكل و شمایل آنها هم عوض می‌شود. معمولا كفش‌های روبسته جای خود را به صندل‌های جلوباز و روباز می‌دهند تا كمی هم كه شده بتوان گرمای این فصل را راحت‌تر تحمل كرد. اما خلاصی از گرما نباید به قیمت از دست رفتن سلامت پاها شود. مثل هر چیز دیگری، خرید صندل هم راه و روش خاص خودش را دارد و با رعایت نكاتی می‌توانید صندل بهتر و استانداردتری را بخرید.

ندا اظهری / روزنامه نگار

   حمایت خوبی داشته باشد
یكی از نكات مهمی كه هنگام خرید صندل باید به خاطر داشته باشید، حمایتی است كه از پاها، قوزك و پاشنه پا به عمل می‌آورد. صندل‌هایی كه كفی، پشت پاشنه و كناره‌های محكمی دارد، بهترین گزینه برای خرید هستند. هیچ‌وقت صندل‌هایی كه از وسط یعنی از انگشتان به سمت پاشنه خم می‌شوند نخرید. 
   به پوشش‌دهی پاها دقت کنید
معمولا پاشنه پا در برابر سنگ یا موانع مختلف آسیب‌پذیر است و این موانع ممكن است آسیب جدی به پاها وارد كند. صندل‌ها برخلاف كفش‌های ورزشی و كفش‌های عادی پد مخصوصی در قسمت پاشنه ندارند كه البته این مشكل بیشتر در صندل‌های ارزان قیمت‌تر مشاهده می‌شود. صندلی كه می‌خرید باید در قسمت انگشتان و پاشنه، ضربه‌گیر داشته باشد تا از ضربات وارد به این نواحی از پا جلوگیری كند. صندل مناسب همچنین باید لبه‌هایی داشته باشد كه از كف پا محافظت كند. اگر می‌خواهید از نرم بودن و پوشش كافی پاشنه صندل مطمئن شوید، انگشتتان را داخل پاشنه فرو كنید، اگر پد قسمت پاشنه بعد از پایین رفتن؛ دوباره به حالت اولیه خود برنگشت، به دنبال صندل دیگری باشید. 
   راحتی را هم در نظر بگیرید
هنگام خرید صندل به دنبال جنسی باشید كه علاوه بر راحتی، به اندازه كافی محكم باشد تا از پای شما محافظت كند. صندل‌های چرمی در عین نرمی، انعطاف‌پذیر بوده و ضربات وارده به پا را كاهش می‌دهد. این نوع از صندل‌ها همچنین از تعریق پاها جلوگیری می‌كند. به خاطر داشته باشید پاشنه صندلی كه می‌خرید به اندازه پاشنه پایتان پهن باشد تا به‌خوبی بتواند مانع احساس فشار در این ناحیه شود. 
   صندل اندازه پایتان بخرید
اگر قسمت پنجه‌های صندل بسته است، مطمئن شوید به اندازه پهنای انگشتان پای شما پهنا دارد تا پا داخل آن احساس راحتی كند. علاوه بر این به اندازه كافی عمق داشته باشد كه پنجه‌های پا آزادانه داخل صندل حركت كند و بتوانید پنجه‌ها را به‌راحتی باز و بسته كنید. 
فضای بین بزرگ‌ترین انگشت پا و لبه كفش باید به اندازه پهنای انگشت شست باشد. علاوه بر این، پاشنه صندل باید اندازه باشد به طوری كه موقع قدم برداشتن پاشنه از كفی صندل جدا نشود. پوشیدن صندل‌های غیراستاندارد باعث می​شود پا هنگام راه رفتن از صندل خارج شود، بنابراین مجبور می‌شوید برای جلوگیری از خروج پا از صندل، انگشتان پا را جمع نگه دارید كه به مرور باعث خستگی شدید پاها و حتی گرفتگی عضلات و در نهایت تورم پاها و احساس درد در آنها می‌شود. اگر هم صندلی كه می‌خرید بزرگ‌تر از سایز پایتان باشد، پیچ‌خوردگی پا در انتظارتان است. 
   طبق فعالیتی كه دارید خرید كنید
وقتی می‌خواهید صندل بخرید به فعالیتی كه می‌خواهید با آن انجام دهید، دقت كنید. صندل‌های سبك وزن معمولا برای پیاده روی 
مناسب‌ترند. 
علاوه بر این، صندل‌های جلوبسته برای گردش ساده یا پیاده‌روی در سطح شهر مناسب‌تر هستند و دوام بالایی هم دارند. 
نكته بسیار مهم این است كه تنها از روی ظاهر، صندل خریداری نكنید، بلكه بیشتر كاربرد خود را مدنظر قرار دهید. برای راه رفتن در ساحل یا مناطقی كه گل و لای دارد، صندلی بخرید كه از مواد سخت‌تر و مقاوم‌تری ساخته شده و حتی عاج عمیق‌تری داشته باشد. 
این ویژگی باعث می‌شود از پای شما در چنین نقاطی محافظت و تعادل شما را 
حفظ كند. 
   كمیت را فدای كیفیت نكنید
همیشه خرید صندلی گران قیمت دلیلی بر خوب بودن كیفیت آن نیست. بلكه بهتر است هنگام خرید به كیفیت و دوام صندل دقت كنید تا در طول تابستان بتوانید به راحتی از آن استفاده كنید. 
   بندهای صندل را چک کنید
صندلی كه می‌خواهید بخرید، باید بندهای كافی برای محافظت از پا داشته باشد. این بندها نقش مهمی در برقراری تعادل پا هنگام راه رفتن ایفا می‌كند و مانع از جلو و عقب شدن پا داخل صندل می‌شود. البته باید مراقب باشید بندهای روی صندل فشار اضافی بر پاها وارد نكند. بندهایی كه باعث ایجاد تاول و زخم روی پا، انگشتان و پشت پاشنه پا شود، نشانه غیراستاندارد بودن و مناسب نبودن صندل است. استاندارد نبودن بندها و فشار وارده به پا گاهی حتی می‌تواند باعث سیاه شدن ناخن و آسیب جدی به آن شود. 
   پاشنه استاندارد را فراموش نکنید
ارتفاع پاشنه صندل نباید بیشتر از 4 سانتی‌متر باشد. به خاطر داشته باشید پاشنه​های كوتاه، كمترین فشار را به پا، ران و كمر وارد می‌كند و پا داخل صندل در راحت‌ترین حالت ممكن قرار می‌گیرد. اگر ارتفاع پاشنه بیشتر از این مقدار باشد، فشار وارده به پا هفت برابر بیشتر می‌شود. این فشار چند برابری نیروی مضاعفی را به مفصل داخلی زانو وارد می‌كند كه آسیب‌هایی را به همراه دارد. همچنین صندل‌های پاشنه بلند با اعمال فشار نابرابر به پاها، عضلات ساق پا را به مرور كوتاه و تاندون‌های آشیل را ضخیم‌تر می‌كنند. زمانی كه ارتفاع پاشنه صندل بیشتر از این حد باشد، فشار وارده به پنجه و انگشتان باعث هل دادن پا به سمت جلو و بیرون آمدن انگشتان از جلوی صندل می‌شود. قرار گرفتن انگشتان پا در این حالت منجر به انحراف انگشتان پا، میخچه، ایجاد تاول و خم شدن انگشتان پا، بروز دردهای كمر، زانو و پاشنه پا می‌شود. 
   جنس خوب بخرید
بهترین نوع صندل، آنی است كه مواد رویه آن مانند بندها از مواد قابل تنفس كه گردش هوا در آن به‌خوبی انجام شود و نیز مواد بادوام مانند پلی اورتان ساخته شده باشد. برای كفی صندل، ابرهای نرم و انعطاف‌پذیر پوشش خوب و راحتی را برای پاشنه پا فراهم می‌كند. علاوه بر این، مواد استفاده شده در تولید این صندل‌ها ضدآب هستند. بهترین جنس برای قسمت میانی پاشنه صندل، مواد اسفنجی است كه هم حمایت خوبی از پا می‌كند و هم از نظر ارتوپدی، پوشش بسیار خوبی برای پاهای شما به شمار می‌رود.
ضمیمه کلیک
تیتر خبرها