پیوند سواد و صدا

پیوند سواد و صدا

حمید شاه‌آبادی معاون صدای رسانه ملی


 برای رادیو توفیقی است كه از یكی از فرزندان سرافراز خود تجلیل می‌كند. مراسم تجلیل از بهروز رضوی یك ویژگی بارز دارد و آن این است كه اگر در طول 80 سال حضور رادیو در كشورمان نگاه كنیم، معدود افرادی را در این تراز پیدا می‌كنیم. رادیو باید به خود ببالد كه درونش شخصیت‌هایی همچون بهروز رضوی پرورش یافتند و منشأ خیر و بركت برای این رسانه هستند. این رسانه به وجود چنین شخصیت‌هایی افتخار می‌كند.
امروز برای من كه مدت محدودی است خدمتگزار اصحاب رادیو هستم این توفیق یك ارزش مضاعف دارد. افتخار دارم در كنار این چهره‌های ارزشمند كه عمر و وقتشان را صرف اعتلای فرهنگ و هنر كشور كردند و با دانش، مهارت، توانایی و خرد خود رادیو را معرفی كردند، حضور داشته باشم. رادیو با وجود اینها رادیو شد. اگر امروز رادیو در سپهر رسانه‌ای كشور موثر است، اگر رادیو در عرصه رسانه‌ای كشور یك مجموعه خدمتگزار است، اگر رادیو در شكل‌گیری سبك زندگی مردم نقش دارد، اگر رادیو در میزان فرهیختگی مردم تاثیرگذار است، اگر رادیو وسیله‌ای برای آموزش، سرگرمی و افزایش مهارت است و صدها ظرفیت دیگر دارد به‌خاطر دانش نویسندگان،‌ حضور پیشكسوتان و چهره‌های فرهیخته‌ای است كه درون خود دارد.
رادیو امروز از یكی از سرمایه‌های خود تقدیر كرد. واقعیت این است كه ما و جامعه ما بهروز رضوی را با صدایش می‌شناسیم. اما صدا تنها ظرفی است كه ما از این شخصیت می‌بینیم.
مظروف آن دانش، توانایی و فرهیختگی این استاد است. ما ادیب و خردمند بودن و تسلط ایشان به ادبیات كهن را در ظرفی به اسم صدا دریافت می‌كنیم. پشت صدا درجه والایی از سواد، مهارت و دانش وجود دارد. اینها با هم جمع شده كه چنینی شخصیتی در عرصه فرهنگی كشور تاثیرگذار شده است و رادیو به وجود او می‌بالد.
طبیعی است اگر ما بخواهیم به درستی عمل كنیم باید راه را باز نگهداریم تا به شیوه‌های نوین این چهره‌ها برای همه اقشار جامعه شناخته شوند. چرا كه آثار آنان از ضریب نفوذ بالاتری برخوردار است و بدیل و جایگزینی ندارد. از بهروز رضوی تشكر می‌كنم كه در چنین جایگاهی همچنان با رادیو همراه و همدل هستند و برای رادیو وقت می‌گذارند. امیدواریم همه اعضای رادیو بتوانند از وجود ایشان بهره‌مند بشوند.