مرور و عبور

مرور و عبور

پائولو كوئلیو در ایران
پائولو كوئلیو، نویسنده برزیلی سفر به ایران را رویای دیرینه خود دانست كه سال‌ها منتظر تحقق آن بود.
وی روز گذشته در جمع صد‌ها نفر از خوانندگان ایرانی كتاب‌هایش در تالار وحدت گفت: شما تنها خوانندگان آثار من نیستید شما را دوستانی می‌دانم كه در یك راه و عشق مشترك برای صلح و دنیای مقدس می‌جنگیم.این نویسنده برزیلی افزود: فكری كه در كتاب متجلی می‌شود مسافری است كه به سرزمین‌های مختلف سفر می‌كند، ‌ولی تنها كسانی كه با نویسنده تشابه فكری دارند انعكاس روحی او را درك می‌كنند.
وی در ادامه گفت: یك كتاب تنها از سوی نویسنده نوشته نمی‌شود، بلكه نویسنده با خوانندگان خود به طور مشترك به وجود می‌آورند.
مهاجرانی هم در این مراسم، آثار كوئلیو را سرشار از مهر، صلح و نوعدوستی توصیف كرد و از ابتكار انتشاراتی كاروان برای دعوت این نویسنده به ایران قدردانی كرد. ( صفحه 1)


محمود بصیری: فیلمسازان مرا فراموش نكنند
محمود بصیری؛ بازیگر كمدی كه پیش از این او را در مجموعه‌های آرایشگاه زیبا، هتل و ورثه آقای نیكبخت دید‌ه‌ایم مدتی است، فعالیت جدیدی در زمینه بازیگری نداشته است.وی دراین باره می‌گوید: از آبان ماه گذشته به علت تصادف و ضربه مغزی حدود شش ماه در بستر بیماری بودم و به تازگی بهبود پیدا كرده‌ام. در این مدت به دلیل خستگی فراوان و ناراحتی در چند كار كوتاه بازی كردم. یكی شازده كوچولو به كارگردانی رضا نامور و دیگری سریال ورثه آقای نیكبخت در نقش راننده تاكسی. چند پیشنهاد دیگر هم دریافت كرده‌ام كه چندان دلچسب نبوده، اما برای كار خوب آماده‌ام و امیدوارم دوستان فیلمساز مرا فراموش نكنند. (‌صفحه 12)



خاطرات حجت‌الاسلام دعایی درباره امام‌(ره)
«روزی امام داشتند به رادیو گوش می‌كردند و اتفاقی رادیو فارسی بغداد را می‌شنیدند كه هتاكانه به امام ناسزا می‌گفت. عروسشان افسرده می‌شود و می‌گوید: چرا اینها را گوش می‌كنید؟ امام(ره) می‌فرمایند: بس كه رادیو و تلویزیون در تمجید من مبالغه می‌كنند اینها را گوش می‌دهم تا نفسم تعدیل شود.» یك خاطره دیگر هم كه نقل شده این است كه ایشان به بستگان نزدیكشان توصیه كرده بودند جوك‌ها و طنزهایی كه در جامعه نسبت به روحانیت و مسؤولان نقل می‌شود با دقت برای امام(ره) تعریف كنند. نظر ایشان این بود كه همه اینها نشان‌‌دهنده واكنش‌های اجتماعی بود و امام تاكید داشتند از این واكنش‌ها باخبر باشند. (‌صفحه 5)


نظر رامین پرچمی درباره آثار جنگی
«اینجا خانه من است» فیلمی است با موضوع جبهه و جنگ كه چند روز قبل از شبكه دو پخش شد. این فیلم نگاهی دارد به زندگی پسری كه پدرش شهید شده است. روزنامه جام‌جم با رامین پرچمی، بازیگر نقش اول این فیلم گفت‌وگویی انجام داده كه می‌خوانید:
از فیلم‌هایی كه درباره جنگ ساخته می‌شود، گاهی استقبال نمی‌شود، علت را چه می‌دانید؟ در این فیلم‌ها یكسری مسائل به صورت شعاری مطرح می‌شود كه به جای جذب بیننده او را دفع می‌كند.
آیا فیلم اینجا خانه من است، به حل مشكلات خانواده شهدا كمكی می‌كند؟ مشكلات را به نوعی نشان می‌دهد، ولی راه‌حل ارائه نمی‌شود.
شما ساخت چنین فیلم‌هایی را لازم می‌دانید؟ اگر درست ساخته شوند، بله‌! ولی اگر با عدم تعادل اصل قضیه را تحت پوشش قرار دهیم و باعث شویم كه مردم بگویند وای باز هم فیلم جنگی، بهتر است فیلمی نسازیم. اما كلا معتقدم باید سال‌های سال در این زمینه فیلم‌های خوب ساخته شود. (‌صفحه 3)


كره شمالی؛ فعالیت هسته‌ای ندارد
سخنگوی وزارت خارجه آمریكا اعلام كرد: تیم تحقیقاتی آمریكا در بازدید از تاسیسات هسته‌ای كره شمالی مدركی دال بر فعالیت‌های هسته‌ای در این كشور به دست نیاورده است.این تاسیسات در مرحله نیمه تمام قرار دارند كه در بازدید گذشته در ماه می ‌گزارش شده و مقام‌های كره شمالی همكاری كاملی در این بازدید‌ها داشته‌اند. (صفحه 9)