حکیم باشی تلویزیون

گفت‌وگو با مجری و مدیر تولید «طبیب» که سه سال است از شبکه 3 پخش می‌شود

حکیم باشی تلویزیون

اطلاع‌رسانی و پیشگیری در حوزه سلامت این روزها به دلیل کرونا بیش از گذشته مورد توجه برنامه‌سازان تلویزیونی قرار گرفته. اما شبکه سه چند سالی است برنامه «طبیب» را در حوزه سلامت و پزشکی با اجرای پیمان طالبی و به تهیه‌کنندگی علی زاهدی روی آنتن دارد. طبیب در این چند سال توانسته به یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های شبکه سه تبدیل شود و به دلیل محتوای برنامه و نوع اجرای طالبی، مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار بگیرد. یکی از ویژگی‌های این برنامه، پرداختن توامان به طب سنتی و مدرن است و نگاه سازندگان آن که به موضوعات و دغدغه‌های روزمره مردم در این حوزه می‌پردازد و از زیاده‌گویی پرهیز می‌کند. از این رو با پیمان طالبی، مجری و بهنام آسایش، مدیر تولید آن گفت‌وگویی در این زمینه داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

 معمولا برنامه‌های پزشکی به دلیل محتوایی که دارند، مستلزم اجراهای خشک و رسمی هستند. اما شما در این برنامه اجرای گرمی دارید. در مشورت با تهیه‌کننده به این نوع اجرا رسیدید یا به دلیل تجربیاتی که در رادیو داشتید، پیشنهاد خودتان بود؟
وقتی برنامه پزشکی پیشنهاد شد و به واسطه این‌که برنامه از دل گروه اجتماعی شبکه سه بیرون می‌آمد و همه ما یعنی من به عنوان مجری و گروه تهیه و تولید و عوامل کسانی بودیم که برنامه اجتماعی کار کرده بودیم، بنابراین خواستیم تفاوتی با سایر برنامه‌های پزشکی داشته باشیم. به همین دلیل گفتیم بهتر است وجه اجتماعی یک برنامه پزشکی را هم مدنظر بگیریم و از این رو یک برنامه اجتماعی- پزشکی را روی آنتن بردیم. یکی از شرط‌هایمان هم با مهمانان و کارشناسان همین بود که از اصطلاحات تخصصی پزشکی پرهیز و با زبان ساده با مردم صحبت کنیم. در خواست‌مان از مهمان‌ها و توقع‌مان از خودمان هم این بود که خیلی مقدمه‌چینی‌نکنیم.
 منظورتان درباره تاریخچه برخی بیماری‌ها در علم پزشکی است که در اغلب برنامه‌های سلامت و پزشکی مدام توسط کارشناسان مطرح می‌شود؟
 بله. ما می‌خواستیم بدون این مقدمه‌چینی‌ها سراغ اصل مطلب برویم. چون معتقدیم اگر به عنوان مثال کسی کمردرد دارد و مخاطب برنامه است، می‌خواهد بداند چه کار کند یا نکند یا چه چیزی بخورد یا نخورد که برایش مفید باشد. این‌که کمردرد چیست و کمر از چه اجزایی تشکیل شده و این نوع مقدمه‌چینی‌ها به کارش نمی‌آید. بنابراین با توجه به ادبیاتی که در این برنامه به کار بردیم و فرمی که آقای زاهدی پیشنهاد داد و من اجرا کردم، فکر می‌کنم به همین دلیل طبیب توانسته به مردم نزدیک شود.
 فکر می‌کنم طبیب توانسته به نوعی مرجع سوالات پزشکی مردم باشد. این را در برخوردهایی که در مجامع عمومی دارید، احساس کرده‌اید؟
 بله ما معمولا از برخورد و لطف مردم متوجه می‌شویم برنامه دیده شده یا نه. خوشبختانه این اتفاق برای ما افتاده و سوالات مردم در مواجهه با من معمولا پزشکی است. این روزها تا به من می‌رسند می‌پرسند کرونا تمام شد یا این‌که چه زمانی تمام می‌شود. فکر می‌کنند من پزشک هستم. خیلی این اتفاق برایم افتاده که تا من را می‌بینند از مشکلات پزشکی‌شان می‌گویند.
 در طول این چند سال به قدری در زمینه پزشکی مقابل دوربین مسلط بودید که این تصور برای مخاطب به وجود آمده که شما در این زمینه تبحر دارید. خودتان برای اجرای این برنامه تا چه حد مطالعه دارید؟
 این لطف مردم را می‌رساند. اما وقتی من و تهیه‌کننده قرار شد این برنامه را شروع کنیم، یکی دو ماه قبل از میدان انقلاب کلی کتاب پزشکی خریدم و یکی دو ماه زمان برای مطالعه آنها گذاشتم. گرچه خیلی از مطالبش را هم متوجه نمی‌شدم؛ چون خیلی تخصصی بود. اما می‌خواستم بدون مطالعه و آگاهی این برنامه را اجرا نکنم. اما تا امروز که حدود  سه سال است برنامه روی آنتن رفته، به اطلاعات نسبی درباره پزشکی در هر زمینه‌ای دست پیدا کرده‌ام و فکر می‌کنم این موضوع خیلی می‌تواند به من و مهمان برنامه و مخاطبان کمک کند. ما سوالات مردم را به صورت مستقیم از مهمان‌ها می‌پرسیم. چون هر روز کلی سوال برای ما می‌فرستند و به قدری از دغدغه‌های مردم باخبریم که دیگر می‌دانیم از مهمان‌ها چه بپرسیم که برایشان مفید‌باشد.
از سال 95 که اجرای این برنامه را برعهده گرفتید تا امروز چقدر به اطلاعات خودتان افزوده شده؟
 فکر می‌کنم تشخیصم خیلی زیاد شده، البته نمی‌توانم درمان کنم (با خنده). در کل اطلاعاتم خیلی زیاد شده. به هر حال اگر از روز اول من از هر مهمان دو نکته هم یاد گرفته باشم تا امروز اطلاعات خوبی از برنامه گرفته‌ام.
 به‌خصوص درباره کرونا که همه چیز را تحت تاثیر قرار داده و همچنین روی برنامه طبیب که تقریبا هر روز به این موضوع می‌پردازد.
می‌توانم بگویم از وقتی اسم کرونا را شنیدیم و می‌گفتند در چین چنین اتفاقی افتاده و امکان دارد کشور ما هم درگیر این بیماری شود، ما در برنامه جسته‌گریخته هشدار می‌دادیم. اما از وقتی از طرف وزارت بهداشت رسما اعلام شد بیماری در کشور ما هم وجود دارد، دو ماه به صورت اختصاصی هر روز به کرونا پرداختیم. جزو برنامه‌هایی بودیم که تعطیل نکردیم و روز تحویل سال هم برنامه داشتیم. حتی در ایام نوروز و پایان هفته هم روی آنتن بودیم و سعی کردیم اخبار درست را به مردم منتقل کنیم. یعنی نه سعی کردیم مردم را بترسانیم و نه این‌که خواستیم مردم را بی‌خیال بیماری کنیم. تلاش کردیم اخبار درست را به مردم انتقال بدهیم. این اتفاق باعث شد برنامه ما در ایام نوروز برای مردم مرجع باشد. ضمن این‌که پزشکانی به برنامه ما می آمدند که به نوعی با این بیماری درگیر بودند. نه این‌که در خانه‌هایشان نشسته باشند و درباره کرونا صحبت کنند.
 از آنجا که این برنامه با اجرای شما شناخته شده، قرار است تا چه زمانی مجری این برنامه باشید؟
 فکر می‌کنم یک ماه دیگر تغییراتی در دکور و آیتم‌ها و تیتراژ داشته باشیم و من همچنان در خدمت دوستان هستم.
 و احتمالا خواننده تیتراژ جدید برنامه شما خواهید بود. این طور نیست؟
احتمالا با همکاری یکی از دوستان تیتراژ جدید سریال را بخوانیم.



طبیب در شرایط سخت کنار مردم بوده
بهنام آسایش، مدیر تولید برنامه طبیب درباره دلیل موفقیت برنامه و پرمخاطب بودن آن به جام‌جم گفت: تمام تلاش ما این بود که مباحث مهم را خیلی راحت به مخاطب منتقل کنیم؛ به‌خصوص این‌که درباره مسائل مهم و کاربردی مخاطبان بیشتر صحبت کنیم. فکر می‌کنم میزان رضایتمندی مردم از برنامه به خاطر تعامل خوبی است که با آنها داریم و مسائل مهم و کاربردی پزشکی را که به صورت روزمره با آن درگیر هستند، به زبان ساده بیان می‌کنیم. چون هدف اصلی برنامه همین است که نکات مطرح شده به درد همه مخاطبان به‌خصوص آنها که در مناطق محروم هستند و دسترسی راحتی به پزشک ندارند، بخورد.  وی همچنین افزود: طبیب در شرایط سخت کنار مردم بوده.
به عنوان مثال در زلزله کرمانشاه و در سیل سیستان بودیم. درباره کرونا هم خیلی برنامه رفتیم و تلاش کردیم در لحظه اطلاع‌رسانی کنیم. ضمن این‌که تلاش کردیم به کرونا از زوایای مختلف بپردازیم. به عنوان مثال متخصص قلب به برنامه دعوت کردیم که درباره ارتباط قلب و کرونا صحبت کند یا متخصص مغز و اعصاب دعوت کردیم تا درباره ارتباط آن با کرونا بگوید. البته خواستیم به کرونا کمتر بپردازیم، اما متاسفانه نمی‌توانیم این کار را بکنیم و موج دوم بیماری در راه است. با این حال نوع اجرای آقای طالبی هم متمایز از مجری‌های دیگر است و او را از خودشان می‌دانند. حتی کارشناسانی هم که در برنامه حضور پیدا کردند، اظهار می‌کنند این برنامه متفاوت از برنامه‌های پزشکی دیگر است. همین دلایل باعث شده برنامه مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.