پیگیری حقوقی ماجرا

پیگیری حقوقی ماجرا


الهام امین‌زاده، استاد حقوق بین‌الملل
براساس اسنادی كه به صورت مستقیم و غیرمستقیم، امنیت مسافران را حین پرواز تضمین می‌كند، از جمله كنوانسیون شیكاگو كه امنیت مسافران را در هر شرایطی ضروری و لازم دانسته است در صورتی كه كشوری بخواهد این امنیت را به خطر بیندازد باید پاسخگو باشد.
برهمین اساس جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به لحاظ حقوقی به ایكائو شكایت كرده و درخواست برخورد مناسب و قاطع با آمریكا را داشته باشد.
طبق بند 4 ماده 2 منشور سازمان ملل هم هر نوع تهدید و توسل به زور از سوی كشورها منع شده است و هیچ‌یك از هواپیماهای نظامی مجاز به تردد در كریدورهایی كه هواپیماهای غیرنظامی در آن اجازه تردد دارند نیستند و در صورتی كه حضور یابند به معنی نقض قواعد بین‌المللی است.
همچنین در این ماجرای اخیر به‌واسطه ایجاد رعب و ترس برای شهروندان، حق حیات و امنیت مسافران به خطر افتاد بنابراین آنچه می‌توانیم مطالبه كنیم، برخورد مناسب و محكوم كردن آمریكا در سازمان ملل (شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر) همچنین ایكائو است.
موضوع دیگر این است كه دستگاه دیپلماسی كشورمان باید از طریق سازمان‌های بین‌المللی پیگیر خسارات مادی و معنوی باشند كه به مسافران وارد شده است. چراكه مسافران شرایط بسیار وحشتناكی را سپری كرده‌اند. همچنین سازمان‌های بین‌المللی باید آمریكا را محكوم به پرداخت خسارت كنند.