راهزنی هوایی ترامپ و نتانیاهو

اقدام واشنگتن و تل آویو علیه هواپیمای ایرانی ماهان بازتاب گسترده‌ای داشته است

راهزنی هوایی ترامپ و نتانیاهو

اقدام مشترک واشنگتن و تل آویو علیه هواپیمای مسافربری ماهان مورد توجه اکثر رسانه های دنیا قرار گرفته است. دو جنگنده اف-15 آمریکا با پرواز بر فراز منطقه التنف در مرز عراق و سوریه برای هواپیمای مسافربری ایران که از سوریه به‌سمت لبنان در حرکت بود، مزاحمت ایجاد کردند. به دنبال این حادثه ، خلبان هواپیما مجبور به کاهش ارتفاع ناگهانی شد که در نتیجه آن تعدادی از سرنشینان زخمی شدند. در اینجا، ضمن مروری بر بازتاب این ماجرا در رسانه‌های غربی، نظر برخی سیاستمداران و تحلیلگران منطقه و آمریکا را در خصوص آن جویا شده ایم. شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارش خود به نقل از ارتش آمریکا می‌نویسد : ارتش آمریکا تایید کرد یکی از جت‌های جنگنده‌اش به یک هواپیمای تجاری ایرانی در آسمان سوریه نزدیک شده تا آن را بررسی کند.یک مقام نظامی آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت دو جت جنگنده اف-15 در آسمان بودند، اما فقط یکی از آنها برای شناسایی بصری به نزدیکی هواپیمای ایرانی فرستاده شد.

شبکه سی ان ان در گزارش خود کمترین اشاره‌ای به حضور غیرقانونی آمریکا در خاک سوریه نداشته و اعتراضی نیز نسبت به اقدام اخیر جنگنده های اف-15 نکرده است. با این حال سی ان ان اقرار کرده در جریان این حادثه، مسافران ایرانی وحشت‌زده شده اند.
شبکه الجزیره نیز ماجرا را این گونه روایت می کند: خلبان پرواز ایرانی(پرواز ماهان که از تهران راهی بیروت می‌شود) برای جلوگیری از برخورد با جت آمریکایی مسیر خود را تغییر داد و ارتفاعش را به سرعت کم کرد. با این حال مقامات آمریکایی مدعی هستند جت اف -15 فاصله امن را با هواپیمای مسافربری ایرانی حفظ کرده بود.
شبکه الجزیره تاکید کرده است این اتفاق در بحبوحه تنش تهران و واشنگتن رخ داد که از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم های علیه ایران تشدید شده است. شبکه رویترز نیز ضمن اشاره به کلیت اقدام جنگنده‌های آمریکایی در قبال هواپیمای ایرانی تاکید کرده است :تصاویر منتشر شده از هواپیمای ایرانی نشان می‌دهد چگونه سر برخی مسافران هنگام تغییر مسیر به سقف هواپیما برخورد کرده و برخی مسافران مسن نیز کف هواپیما دراز کشیده‌اند. در نهایت تمام آنها از هواپیماپیاده شدند، اما برخی‌شان جراحت‌هایی برداشتند.
 اقدام جنگنده‌های آمریکایی برای ایجاد امنیت بود!
شبکه بی‌بی‌سی نیز بدون این‌که کمترین اشاره‌ای نسبت به حضور غیرقانونی جنگنده های آمریکایی در اطراف هواپیمای مسافربری ایرانی و تهدید علنی مسافران این پرواز داشته باشد، بیانیه ارتش آمریکا را پوشش داده است. ارتش آمریکا در مورد گزارش رسانه‌‌های ایران از مانور جنگنده‌های آمریکایی در اطراف یک پرواز خطوط ماهان در آسمان سوریه گفته هدف بررسی بصری این هواپیما برای اطمینان از امنیت نیروهایش بوده است.
این شبکه در قسمتی دیگر از اخبار خود،زخمی شدن عده‌ای از مسافران و عملیات خطرناک جنگنده‌های آمریکایی را محصول روایت رسانه‌های ایرانی از حادثه دانسته و می‌نویسد: تلویزیون دولتی ایران گزارش داده است‌با مانور خطرناک دو جنگنده آمریکایی در کنار یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی ماهان در آسمان سوریه، خلبان این پرواز برای پرهیز از برخورد به سرعت ارتفاع کم‌کرده و تعدادی از مسافران زخمی شده اند.پرواز شماره ۱۱۵۲ ماهان ایر که از تهران به بیروت انجام می شد در پایتخت لبنان به زمین نشست.اما کاپیتان بیل اربن، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیه ای نوشت:یک جنگنده اف-۱۵ آمریکا در جریان یک ماموریت عادی در مجاورت پادگان محل استقرار نیروهای عملیات عزم راسخ در تنف سوریه اقدام به بررسی بصری و استاندارد یک هواپیمای مسافربری ماهان ایر از فاصله‌ای ایمن یعنی تقریبا هزار متری کرد.
به گفته بی‌‌بی‌‌سی‌، این بررسی‌ برای‌ اطمینان از ایمنی‌ خدمه ائتلاف در پادگانی‌ در تنف انجام شد و بعد از شناسایی‌ آن به عنوان هواپیمای‌ مسافربری‌ ماهان‌ایر از آن فاصله گرفت. او گفت این كار با رعایت استانداردهای‌ بین‌المللی‌ انجام شده‌است.
 آمریكا رسما امنیت هوانوردی‌ را به چالش كشید
 عدنان منصور، وزیر خارجه سابق لبنان در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن محكوم كردن اقدام جنگنده‌های‌ آمریكایی‌ در آسمان سوریه می‌‌گوید:
 آنچه مسلم است این‌كه آمریكا امنیت هوانوردی را با اقدام غیرقانونی و خطرناك اخیر خود به چالش كشیده‌است. این اقدام، تخلف از اصل آزادی پرواز هواپیماهای غیرنظامی محسوب می‌شود. نباید فراموش كرد كه مسافران این پرواز، غیرنظامی بوده‌اند. حتی اگر این پرواز نظامی بود، آمریكا حق نداشت در خاك كشوری دیگر، یعنی سوریه یا لبنان علیه آن دست به عملیات بزند. بنابراین، ادعای مقامات آمریكایی مبنی بر این‌كه چنین عملیاتی برای شناسایی و تامین امنیت نیروهای (آمریكایی) مستقر در مرز عراق و سوریه صورت گرفته‌است وقیحانه بوده و سندیتی ندارد.
عدنان منصور تاكید كرد: سوال اصلی اینجاست كه اساسا نیروهای آمریكایی در خاك سوریه چه اقدامی می‌كنند؟  بدیهی است كه سوریه دارای حكومت مستقل است و حكومت این كشور، راضی به حضور حتی یك نیروی آمریكایی در خاك خود نیست. فراتر از آن، نقض قوانین و اصول امنیتی در دریا، زمین و هوا به رویه مستمر از سوی آمریكا و رژیم صهیونیستی تبدیل شده‌است. واشنگتن و تل‌آویو هردو درصددند تا با نقض حدود قلمرو دریایی، زمینی و هوایی كشورهای لبنان و سوریه، جریان‌های مقاومت و ضدآمریكایی و صهیونیستی در منطقه را تحت فشار قرار دهند. با این حال كشورهایی مانند لبنان، سوریه و ایران اجازه چنین مانوری را به واشنگتن و تل‌آویو نخواهند داد.
 تهدید هواپیمای ایرانی مصداق عملی تروریستی است
 فادی بودیه، مدیرمسؤول نشریه لبنانی مرایا نیز در تحلیل خود از اقدام اخیر در قبال هواپیمای مسافربری ایرانی و مانور جنگنده‌های اف-15 در اطراف آن به جام‌جم می‌گوید: تهدید یك هواپیمای مسافربری در آسمان، آن‌هم از سوی جنگنده‌های نظامی اف-15، مصداق بارز یك اقدام تروریستی محسوب می‌شود. این اقدام علیه مسافرانی صورت گرفته كه عادی بوده و مسلح نیز نبوده‌اند. بنابراین، اقدام آمریكا تنها غیرقانونی نیست، بلكه در مرحله‌ای بالاتر، تروریستی محسوب می‌شود. اگر مهارت خلبان نبود، این اقدام جنگنده‌های آمریكایی می‌توانست به سقوط هواپیما و كشته‌شدن همه مسافران منجر شود. این ماجرا، ما را یاد هدف‌قرارگرفتن هواپیمای مسافربری ایرانی توسط ناو وینسنس در سال 1988 میلادی می‌اندازد. در آن زمان نیز مقامات آمریكایی با اقدام تروریستی خود، صدها مرد، زن، كودك و حتی نوزاد ایرانی را قربانی كردند و درنهایت، فرمانده تروریست این ناو، مدال شجاعت از سوی مقامات آمریكایی دریافت كرد.
این تحلیلگر لبنانی ادامه داد: فارغ از این مساله، سوال دیگری نیز به ذهن خطور می‌كند. این‌كه آمریكا اساسا چه حقی دارد كه در حریم هوایی لبنان و سوریه یا هر كشور دیگری در منطقه، مانور دهد و به بهانه تامین امنیت یا هر چیز دیگر، هواپیماهای غیرنظامی و حتی نظامی را مورد تهدید قرار دهد؟ متاسفانه نهادهای بین‌المللی نیز در برابر حضور غیرقانونی آمریكا در خاك كشورهای دیگر، خصوصا در كشور سوریه سكوت كرده و با این سكوت، زمینه را برای استمرار این حضور اشغالگرایانه و خطرناك فراهم ساخته‌اند. بنابراین، علاوه‌بر آمریكا و رژیم‌صهیونیستی كه بانی این ماجرا بوده‌اند، سازمان‌های بین‌المللی نیز باید پاسخگوی جنایت اخیر آمریكا و دیگر جنایات گذشته و آینده این كشور باشند.
 اقدام آمریكا وضعیت این كشور  را در منطقه بحرانی‌تر می‌كند
 شیخ صهیب حبلی، عضو ارشد اتحادیه علمای لبنان، اقدام اخیر جنگنده‌های آمریكایی را نشان‌دهنده بی‌معنابودن قواعد و مقررات قانونی برای مقامات این كشور دانسته و در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: آمریکا و رژیم صهیونیستی هرگونه رفتار نامتعارفی را برای
ضربه زدن به ایران و مقاومت صورت می‌دهند؛ اقداماتی مانند آنچه در قبال هواپیمای مسافربری ایران صورت گرفت، محصول سردرگمی و وحشت کاخ سفید و رژیم صهیونیستی در قبال تحولات منطقه است. گفتمان مقاومت و اضلاع آن، مانع از تحقق اهداق واشنگتن و متحدانش در منطقه شده و در مقابل، مقاومت روز‌به‌روز قدرت بیشتری در منطقه پیدا می‌کند. بدون‌شک، هرگونه اقدام آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه، دارای بازتاب و تبعاتی برای آنهاست. جریان مقاومت نشان داده است که هرگز در برابر جنایات دشمنان امنیت منطقه سکوت نکرده و نخواهد کرد. بهتر است آمریکا جهت درک این ماجرا، نگاهی به اقدامات داعش و دیگر مهره‌های خود در سوریه و عراق بیندازد. در آنجا آمریکا و رژیم صهیونیستی با تمامی اراده خود و با بهره‌گیری از ابزارهای مختلف تسلیحاتی و نظامی به حمایت از داعش پرداختند اما در‌نهایت شکست سختی را در مقابل محور مقاومت پذیرفتند. آنچه مسلم است این‌که اقدام اخیر جنگنده‌های ایرانی، نه‌تنها منجر به بهبود موقعیت متزلزل آمریکا و متحدانش در منطقه نخواهد شد، بلکه وضعیت این کشور و متحدانش را ( در غرب آسیا) بحرانی‌تر خواهد کرد.‌
 نگران اقدامات بی‌حساب آمریکا هستیم
رابرت دیوید استیل، افسر سابق سازمان سیا و تحلیلگر برجسته موضوعات امنیتی در آمریکا نیز در گفت‌و‌گو با جام‌جم در‌خصوص حوادث اخیر در منطقه از جمله اقدام جنگنده‌های آمریکایی علیه هواپیمای مسافربری ایرانی می‌گوید :‌به نظر می‌رسد تصمیم‌های خطرناکی که ما در حوزه سیاست خارجی و در منطقه می‌گیریم  وارد فاز تازه‌ای شده است. من نگران این عملیات‌های بی‌حساب و کتاب و تصمیمات غیر‌منطقی هستم. این موارد نشان می‌دهد واشنگتن برآورد صحیح و دقیقی از واقعیات جاری در منطقه ندارد. یکی از واقعیات این است که اوضاع بیشتر از آن‌که به سود واشنگتن پیش رود، به سود ایران، فلسطین و سوریه پیش می‌رود. بدیهی است که در چنین شرایطی بهترین راه، پرهیز از اتخاذ تصمیم‌های خطرناک و تعطیلی پایگاه‌های آمریکا در منطقه است.

رابرت استیل در ادامه می‌گوید: تصمیمات نادرستی که در آمریکا اتخاذ می‌شود و خروجی آنها، انجام عملیات‌هایی بدون محاسبه و خطرناک است و معلول پاشنه‌آشیل‌هایی است که در حوزه امنیت و سیاست خارجی آمریکاست.به نظر من، یکی از اصلی‌ترین ارگان‌هایی که در این معادله، اطلاعات غلط به رئیس‌جمهور( ترامپ) می‌دهد، وزارت خارجه و شخص مایک پمپئو است. پمپئو کارگزار اسرائیل در آمریکاست و اساسا منافع آمریکا به‌عنوان یک کشور مستقل را مورد توجه قرار نمی‌دهد.  سازمان‌ها و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا نیز در این‌خصوص، برآوردها و اطلاعات درستی را به کاخ سفید ارائه نمی‌کنند. در ماجراهایی مانند ترور ژنرال (‌سردار) سلیمانی یا حوادث دیگری که شاهد هستیم، روسای دستگاه‌های امنیتی آمریکا از جمله جینا هاستل، رئیس سازمان سیا‌، هشدارهای لازم را به کاخ سفید در‌خصوص تبعات عملیات‌های خطرناک صورت نمی‌دهند. غیر از این موارد، پنتاگون و شخص مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نیز در این موارد منفعلانه برخورد می‌کنند.