فرود و صعود خودكار هواپیمای مسافربری

فرود و صعود خودكار هواپیمای مسافربری


شركت ایرباس برای اولین بار یك هواپیمای ایرباس ای ۳۵۰ - 1000 (A350-1000) خود را به سیستم فرود و صعود خودكار مجهز كرد تا این كار بدون دخالت خلبان انجام شود.
‌به گزارش مهر و به نقل از نیواطلس، استفاده از سیستم‌های نشست و برخاست خودكار در هواپیماهای مسافربری احتمال وقوع خطای انسانی در این دو مرحله حساس را به حداقل می‌رساند و مدیریت این امور در فرودگاه‌ها را نیز تسهیل می‌كند.
سیستم یادشده هواپیما را در زمان بلند شدن تا ارتفاع ده هزار پایی هدایت می‌كند و در زمان تصمیم‌گیری برای فرود نیز از اولین لحظه كاهش ارتفاع مدیریت پرواز را در دست می‌گیرد. سیستم مذكور برای مدیریت این فرآیندها از سیگنال‌های جی‌پی‌اس، تجهیزات ناوبری و هدایت خود هواپیما و غیره استفاده می‌كند. سیستم ایرباس برای نشست و برخاست خودكار هواپیماها به اختصار ATTOL نام گرفته و با توجه به دو برابر شدن ترافیك فرودگاهی جهان تا سال ۲۰۳۷ می‌تواند به كمك كادر پرواز و برج مراقبت بیاید. سیستم یادشده برای افزایش دقت از یك فناوری دید بصری رایانه‌ای، هوش مصنوعی و مجموعه‌ای از دوربین‌ها و رادارها و سیستم لیزری لیدار بهره می‌گیرد و می‌تواند بر روی همه ایرباس‌های ای ۳۵۰ هزار كه بیش از ۴۰۰ مسافر حمل می‌كنند، نصب شود. ایرباس می‌گوید در ماه‌های آتی به تلاش‌های خود برای افزایش دقت این سیستم ادامه می‌دهد.