نسخه Pdf

با نظم و ترتیب یکجا نشسته

اصولی ساده برای دکوراسیون بهتر وسایل خانه

با نظم و ترتیب یکجا نشسته

راز زیبایی خانه‌ها و آرامش دهنده بودنشان در بزرگ یا کوچک بودن خانه یا مثلا قیمت و جنس وسایل آن نیست. خیلی وقت‌ها دکوراسیون درست خانه به آرامش بیشتر افراد کمک می‌کند. درست است که چیدمان اثاثیه به سلیقه افراد بستگی دارد، اما طراحان داخلی سال‌هاست اصولی ساده، قابل اجرا و کاربردی برای آن ارائه کرده‌اند. بخشی از این اصول را در این مطلب می‌خوانید.

ندا اظهری روزنامه نگار

 نقطه‌ای کانونی را انتخاب کنید
هرگز قدرت نقطه کانونی را در اتاق نادیده نگیرید. این نقطه کانونی می‌تواند یکی از پنجره‌های اصلی خانه یا شومینه‌ای باشد که در دل دیوار تعبیه شده است. گاهی هم نیاز است خوتان این نقطه کانونی را در خانه ایجاد کنید. یکی از بهترین نقاط، محل قرار گرفتن تلویزیون است. با درنظر گرفتن آن به عنوان نقطه کانونی می‌توانید بقیه وسایل خانه را نسبت به آن و دور آن بچینید. 
 وسایل را خیلی نزدیک به دیوار قرار ندهید
اندازه اتاق به شما می‌گوید چقدر باید وسایل و اثاثیه را از دیوار فاصله بدهید. به خاطر داشته باشید حتی در فضاهای کوچک هم باید چند سانتی متری را بین دیوار و اثاثیه فاصله گذاری کنید. 
کارشناسان طراحی معتقدند لحاظ کردن این فاصله می‌تواند فضا را بزرگ‌تر نشان دهد. البته اگر بزرگ است، سعی کنید فاصله وسایل را با دیوار به حداکثر برسانید و تا حد امکان اثاثیه را در وسط اتاق بچینید. 
 فضای صحبت کردن افراد را فراهم کنید
در چیدمان وسایل دقت کنید مبلمان و صندلی را روبه‌روی هم قرار دهید تا افراد موقع نشستن، بتوانند رودرروی هم حرف بزنند. در چیدن مبل‌ها حتما نباید آنها را به طور ردیفی کنار هم قرار دهید، بلکه آنقدر باید نزدیک به هم و در ارتباط با هم جانمایی شوند که افراد بدون بالا بردن صدای خود بتوانند با هم حرف بزنند. 
اگر فضای اتاق نشیمن بزرگ است، می‌توانید با تعدادی مبل دیگر هم همین کار را انجام دهید و چند فضای متفاوت برای دور هم جمع شدن افراد تعبیه کنید.  مراقب باشید اگر خانه بزرگی دارید و به بیشتر از یک دست مبل برای پر کردن فضا احتیاج دارید، یکی از آنها را حتما مبل راحتی انتخاب کنید. در چنین خانه بزرگی، هرگز مبل‌ها را دورتادور خانه نچینید؛ چون این طوری افراد ارتباط نزدیکی با هم ندارند بلکه سعی کنید مبل‌ها را در قسمت‌های مختلف خانه قرار دهید. 
 مبلمان را متناسب با محیط انتخاب کنید
همیشه در خرید مبلمان به ابعاد اتاق دقت کنید. مبل‌های بزرگ و جاگیر برای فضاهای کوچک و جمع و جور مناسب نیستند و باعث می‌شوند اتاق کوچک‌تر جلوه کند. برای خانه‌های کوچک‌تر می‌توانید مبل‌های ال (L) یا حتی نیم ست بخرید. اگر مبل‌ها را وسط اتاق قرار می‌دهید، این مبل‌ها نباید پشتی بلندی داشته باشند تا مانع ارتباط افراد نشوند. در چنین چیدمانی، سعی کنید از مبل‌های پشت کوتاه نهایت استفاده را کرده و مبل‌های پشت بلند را کنار دیوار قرار دهید.
 هرگز کاناپه‌ها و مبل‌های تک را به هم نچسبانید؛ قرار دادن فاصله‌ای هر چند اندک میان آنها به بهتر دیده شدن مبلمان بیشتر کمک می‌کند. 
 به دنبال هماهنگی و تعادل باشید
در جانمایی وسایل، حتما به اندازه اثاثیه و هماهنگی آنها با ابعاد فضا و نیز قرار گرفتن آنها در قسمت‌های مختلف توجه کنید و مطمئن شوید تمام وسایل بزرگ‌تر یا تمام وسایل کوچک‌تر در یک نقطه از اتاق متمرکز نشوند؛ بلکه از ترکیب آنها در کنار هم برای برقراری تعادل کمک بگیرید. علاوه بر این از شکل‌های مختلف اشیا برای ایجاد تنوع استفاده کنید؛ به عنوان مثال، اگر از چیدمان خطی برای مبلمان استفاده کرده‌اید، می‌توانید میز گردی را برای مبلمان در نظر بگیرید. 
 تراکم ایجاد نکنید
از ایجاد تراکم زیاد وسایل در یک قسمت یا تمام قسمت‌های خانه خودداری کنید؛ این کار باعث می‌شود افراد در تردد در خانه دچار مشکل شوند و موقع حرکت مدام مجبور باشند از لابه‌لای وسایل عبور کنند. به عنوان مثال، همیشه بین میز و مبل‌ها و صندلی‌ها فاصله بگذارید تا بتوان به راحتی از بین آنها عبور کرد. به عبارتی، راه صاف و بدون مانعی را در فضای خانه قرار دهید تا افراد به راحتی بتوانند در فضا حرکت داشته‌باشند. میز پیش‌دستی مبلمان را بزرگ انتخاب کنید. میز بزرگ‌تر هم از نظر زیبایی و هم از نظر عملکرد، کاربردی‌تر است. به خاطر داشته باشید حداقل 45 سانتی‌متر بین میز و مبلمان و صندلی‌ها فاصله بگذارید تا رفت و آمد بین آنها به راحتی انجام شود. به جای یک میز بزرگ می‌توانید از دو میز کوچک تر کنار هم نیز استفاده کنید. 
 از فرش‌هایی اندازه محیط استفاده کنید
در خانه‌های مدرن که کف اتاق‌ها با سرامیک یا پارکت پوشانده شده و حداقل یک دست مبل هم وجود دارد، معمولا تمام سطح اتاق را با فرش نمی‌پوشانند. در چنین خانه‌هایی می‌توانید فرش را به عنوان یک نقطه کانونی انتخاب کرده و در وسط خانه پهن کنید و مبل‌ها را با کمی فاصله دور فرش قرار دهید. دقت کنید اندازه فرش با تمام وسایلی که در اطراف آن قرار گرفته‌اند تناسب داشته‌باشد. مجموعا بهتر است زیر تمام وسایل خانه فرش بیندازید. گاهی هم لازم است کناره‌های اتاق را با فرش پوشاند، اما زمانی که می‌خواهید در قسمتی از خانه از فرش استفاده‌کنید.
 از نور در چیدمان منزل غافل نشوید
نور و روشنایی در هر اتاقی یکی از عناصر اصلی به حساب می‌آید که اغلب نادیده گرفته می‌شود. همیشه سعی کنید از ترکیبی از نورهای سقفی، نورهای کف و نورهای رومیزی برای روشنی بخشیدن به قسمت‌های مختلف خانه استفاده کنید.  
از لامپ‌های تعبیه شده در کف اتاق می‌توانید در انتهای مبل‌ها یا صندلی‌ها استفاده کنید. آباژورها و نورهایی که کنار مبلمان، قفسه‌ها و روی میزها قرار می‌گیرند، فضا را دلنشین‌تر می‌کنند. نورها را در سطوح مختلفی از خانه قرار دهید تا تعادل را در آن ایجاد کنند. 

 جای میز ناهارخوری را درست انتخاب کنید
میز ناهارخوری یا باید جزئی از آشپزخانه باشد، یا بخشی از سالن پذیرایی را به خود اختصاص دهد یا در فضایی بین این دو قرار گیرد. 
اگر در آشپزخانه فضای کافی برای قرار دادن آن ندارید، باید در نزدیک‌ترین فاصله از آشپزخانه قرار گیرد تا امکان دسترسی به آن و سرو غذا راحت‌تر باشد. برای فضاهای بزرگ‌تر، بهتر است از میزی دایره‌ای شکل یا مربع برای پر کردن محیط استفاده کنید. میزهای مستطیلی و کشیده برای فضاهای باریک مناسب‌ترند.
ضمیمه قفسه کتاب