سلام به آبادی

گزارشی از مجموعه مستند «روستاهای موفق» که به‌زودی از شبکه یک پخش خواهد شد

سلام به آبادی

سال‌هاست به دلیل مشکلات اقتصادی و عمدتا به خاطر بیکاری روستاییان و ساکنان شهرهای کوچک شاهد مهاجرت جوانان به شهرهای بزرگ از جمله تهران هستیم. اما در این میان روستاهایی هستند که آمار بیکاری‌شان در سطح پایینی قرار دارد و به نوعی مهاجرت معکوس با این روستاها تعریف می‌شود.به‌تعبیری خودشان تولید کننده و حتی صادر کننده هستند،از این رو در زمره روستاهای موفق قرار می‌گیرند.محسن تربیت دوست، تهیه کنندگی مجموعه‌ای با عنوان «روستاهای موفق» را به‌عهده گرفته که به‌زودی از شبکه یک پخش خواهد شد. در این مجموعه با تعدادی از روستاها آشنا می‌شویم که افراد توانسته اند ایجاد شغل کرده و از مهاجرت عده‌ای به شهرها جلوگیری کنند. بنابراین درباره کم و کیف کار با تهیه کننده صحبت کرده‌ایم که به نکات مهمی در این باره اشاره کرد. پس با ما همراه باشید:

 ایده اصلی برنامه از کجا و چگونه شکل گرفت؟
 یکی از سیاست‌های گروه اقتصاد شبکه یک همین موضوع است که در زمینه مهاجرت معکوس و ایجاد اشتغال در روستاها کارهایی را تولید کند. بنابراین همین سیاست‌ها باعث می شود در این راستا فکر کرده و برنامه طراحی کنیم. ایده اصلی این مجموعه نیز به همین ترتیب شکل گرفت.
 هدف شما از ساخت این مجموعه چه بود؟
 هدفمان این بود که از خوبی‌ها بگوییم و منفی‌ها را برجسته نکنیم. البته مثبت گویی شاید کار آسانی نباشد،اما می توان با مثبت اندیشی و مثبت‌گویی، خوبی و انگیزه را ایجاد کرد.ما نیز قصد داریم با ساخت این مجموعه مستند انگیزه را در جوانان روستایی ایجاد کنیم که برای کار به شهرها مهاجرت نکنند.
 هم اکنون این مجموعه در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
 مدتی است پیش تولید آن آغاز شده و روستاها را نیز برای تصویربرداری شناسایی کرده‌ایم و به‌زودی وارد تولید خواهیم شد تا پیش از پاییز کار روی آنتن برود.
 فکر می کنم کرونا روی کار شما هم تاثیر گذاشته و به همین دلیل تصویربرداری را هنوز آغاز نکرده اید.
 به هر حال به خاطر این‌که فضای جامعه ملتهب است و کرونا همه چیز را تحت تاثیر قرار داده، فعلا امکان سفر به این نقاط نیست. البته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم،اما منتظریم شرایط کمی بهتر شود تا بتوانیم تولید را آغاز کنیم. گرچه نقاطی را که برای تصویربرداری انتخاب کرده ایم،جزو مناطق قرمز محسوب نمی‌شود، اما به هر حال باید رعایت کرده و از سفر به این مناطق خودداری کنیم.
مجموعه مستند «روستاهای موفق» در چند قسمت طراحی شده؟
 فصل اول آن 20 قسمت است که 20 روستای شاخص را شناسایی کرده‌ایم و به زودی فیلمبرداری را در آن روستاها آغاز خواهیم کرد.
 منطقه خاصی را برای تولید در نظر گرفتید یا این مجموعه متعلق به همه جای ایران است؟
 تلاش کردیم روستاهایی را از همه نقاط ایران انتخاب کنیم که در کسب و کار جزو روستاهای موفق هستند.
 دقیقا روستاهای موردنظر شما از چه نظر باید موفق باشند که سوژه مجموعه‌تان قرار بگیرند؟
 روستاهایی که در کسب و کار موفق باشند و به نوعی کسی در آنجا بیکار نباشد. ضمن این‌که گردش مالی در این روستاها زبانزد باشد و حتی روستاهایی که تولید و صادرات داشته باشند، مورد نظر ماست. در این میان روستاهایی هم هستند که بخش اعظمی از مردم آن مشغول کار هستند و تعداد بیکاران آن‌قدر محسوس نیست. مثالی در این باره برایتان می‌زنم. ما فردی روستایی را می‌شناختیم که در تهران در یک کارگاه تولیدی لباس کار می‌کرد،اما بعد از مدتی به روستای خودش برگشته و در خانه خودش چند چرخ خیاطی خریده و همین کار را در آنجا انجام داده. عده‌ای هم به همین دلیل به روستای خود برگشته‌اند و همین کار را انجام می‌دهند. یعنی به نوعی در روستای‌شان ایجاد اشتغال کرده‌اند و به قدری توانسته‌اند در این زمینه موفق باشند که نیروی کار کم داشتند و از روستاهای اطراف برای کار به آنجا می‌روند و همین باعث مهاجرت معکوس می‌شود.
 همین موضوع باعث می‌شود تا روستاییان از زندگی در شهرها و مشکلاتی که برایشان به همراه دارد، منصرف شوند.
 بله و در کنار خانواده‌های‌شان زندگی و کار می‌کنند و به خاطر کار از آنها دور نمی‌شوند. به این ترتیب از هزینه های سرسام آور زندگی در شهر هم پرهیز می‌کنند.
 منظورتان از ایجاد اشتغال، کار آفرینی است؟
 کارآفرینی تعریف دیگری دارد و گسترده تر از آن چیزی است که موردنظر ما بود. شاید ایجاد اشتغال واژه بهتری برای این امر است.
 تعداد روستاهاچشمگیر بود  یا به سختی توانستید آنها را پیدا کنید؟
 تا جایی که ما تحقیق کردیم، توانستیم حدود 30 روستای موفق را پیدا کنیم که البته سعی داریم از بین آنها گزینش و  معرفی کنیم.ضمن این‌که روستاهایی که تصویری‌تر هستند هم مد نظر ما قرار می‌گیرند.
 زمان پخش دقیقی برای این مجموعه در نظر گرفته شده است؟
 فقط می دانیم پیش از اخبار ساعت 14 شبکه یک در جدول برنامه‌ها قرار خواهیم گرفت و این‌که قطعا پیش از پاییز روی آنتن خواهیم بود. البته می‌کوشیم هر چه زودتر شرایط را برای فیلمبرداری مهیا کنیم.