پس لرزه‌های یک استعفا

استعفای دولت لبنان شرایط سیاسی و اقتصادی بیروت را پیچیده‌تر ساخته است

پس لرزه‌های یک استعفا

سرانجام همان‌گونه که بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند،حسان دیاب نخست وزیر لبنان استعفای رسمی خود و کابینه‌اش را به میشل عون،رئیس جمهور و مردم کشورش اعلام کرد. استعفای دیاب، مولد دغدغه‌های تازه‌ای در بیروت بوده و شرایط جاری در این کشور را پیچیده‌تر ساخته است. طی سال‌های گذشته  واشنگتن، تل آویو، پاریس، ریاض و اعضای جریان 14‌مارس سعی کرده بودند از بی‌دولتی در بیروت بیشترین استفاده را برای پیشبرد اهداف کلان و حتی کوتاه مدت خود صورت دهند. با این حال بازی جریان‌های مخالف مقاومت، با واکنشی قاطعانه و هوشمندانه از سوی حزب‌ا... و دیگر گروه‌های وابسته به جریان 8مارس همراه شده است.
گرچه حسان دیاب از سمت خود به عنوان نخست وزیر لبنان استعفا داده است، اما به عنوان رئیس دولت پیشبرد امور و تا زمان مشخص شدن تکلیف سیاسی این کشور در راس معادلات اجرایی بیروت حاضر خواهد بود.میشل عون،رئیس جمهور لبنان با تشکر از نخست وزیر و وزیران کابینه حسان دیاب از آنان خواست تا زمان تشکیل دولت جدید به فعالیت‌های خود ادامه دهند.دیاب بعداز سخنرانی تلویزیونی دوشنبه شب خود و اعلام استعفای دولت لبنان با ژنرال عون در  بعبدا، کاخ ریاست جمهوری این کشور ملاقات کرد. در این دیدار، آخرین وضعیت امنیتی و سیاسی لبنان مورد بررسی قرار گرفت.
تلاش جریان 14 مارس برای برکناری میشل عون
در حالی که جریان مقاومت وحامیان آن در حال تلاش برای ساماندهی امور این کشور و جلوگیری از وخامت اوضاع بیروت است،جریان 14 مارس به رهبری سعدالدین حریری و سمیر جعجع درصدد اعمال فشار بر میشل عون برای استعفا از سمت ریاست جمهوری هستند.
ایلی فرزلی،معاون رئیس پارلمان لبنان در این باره می‌گوید:براندازی میشل عون یا به معنای آغاز جنگ‌های داخلی  يا سنگربندی منطقه به منطقه خواهد بود. تشدید تنش‌ها در میان مردم لبنان، مسلما طرحی برای براندازی میشل عون و هدف اصلی آن ضربه وارد کردن به مسیحیان است که قدرت‌های تاثیرگذاری نیز در آن مشارکت دارند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد به معنای فروپاشی سازمان‌ها و نهاد‌های لبنانی خواهد بود. در صورت فروپاشی اين نهاد‌ها نوعی سنگربندی منطقه به منطقه در داخل لبنان صورت خواهد گرفت.
تلاش غرب برای تکرار سناریوی لیبی در لبنان
آمریکا و متحدان آن معتقدند راه‌اندازی جنگ داخلی در لبنان، مقدمه‌ای برای تبدیل این کشور به صحنه منازعه دائمی خواهد بود.عبدالباری عطوان،سردبیر روزنامه رای الیوم و مقاله‌نویس مشهور عرب در توییتی نوشت: تحقیقات بین‌المللی درباره انفجار بندر بیروت به معنای منحرف کردن تحقیقات از روند واقعی آن است.آیا تیم بازرسی در عراق را فراموش کرده‌ایم؟ یادداشت‌های اسکات ریتر، جاسوس آمریکایی را بخوانید تا واقعیت را دریابید. ارتش لبنان برای انجام این مأموریت مقبول‌تر و بهتر و از صلاحیت بیشتری برخوردار است. کسانی که به دنبال تحقیقاتی غیر از این باشند، خواهان تکرار فاجعه عراق یا ناتو در لیبی هستند.
حزب‌ا... ،بازی دشمنان لبنان را رصد می‌کند
سید حسن نصرا...،دبیر کل حزب‌ا... لبنان پس از سخنرانی اخیر و تاثیرگذار خود همچنان با رصد هوشمندانه و در نظر گرفتن خط قرمز همیشگی به نام حفظ تمامیت ارضی و امنیت داخلی لبنان، از سرزمین سروها صیانت می‌کند. سخنان اخیر سیدحسن نصرا... نشان داد مقاومت نه‌تنها یک نقطه ثقل امنیتی،بلکه اصلی‌ترین عامل ایجاد ثبات داخلی و سیاسی در لبنان محسوب می‌شود. این همان رمز پیروزی و پایداری جریان مقاومت اسلامی لبنان، به‌خصوص از  سال ۲۰۰۰ تاکنون محسوب می‌شود.سید مقاومت با سخنان دیروز خود، باردیگر نشان داد حزب‌ا... همان‌گونه که سال ۲۰۰۶ و در عرصه نظامی توانست دشمن صهیونیستی و حامیان آن را شکست دهد، این بار نیز آماده است درعرصه سیاسی هرگونه فداکاری، مجاهدت و ابتکاری را برای عبور از بحران‌های ایجاد شده در لبنان صورت دهد.