روش‌های مصرف پیرتروم

روش‌های مصرف پیرتروم


در تمام بخش‌های گیاه پیرتروم، پیرترین وجوددارد، اما در گل و تخمدان آن مواد مؤثر حشره‌کش بیشتر است. در روش خانگی می‌توان گل‌ها را آسیاب کرد و بعد از حل کردن پودر در آب، از آن برای از بین بردن حشرات استفاده کرد. اکنون ماده مؤثر پیرترین به صورت پودر، مایع و اسپری فرآوری و به بازار عرضه می‌شود.
به طور کلی، دو روش برای استفاده از پیرتروم وجود دارد؛ پودری و اسپری. جالب است بدانید اثر حشره‌کشی به این دو روش در هوای خنک و سرد افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود از این حشره‌کش در عصرهای خنک استفاده شود تا کارایی بالاتری داشته‌باشد و از طرفی در معرض نور و گرما تجزیه نشود. در روش‌های سنتی از گل‌های خردنشده به تنهایی یا به صورت مخلوط با خاک اره با سوزاندن یا به اصطلاح دود کردن برای دورکنندگی و آفت‌کشی استفاده می‌کنند.
پودری
استفاده از پودر پیرترین روی برگ گیاهان آنها را در برابر حشرات و آفات محافظت می‌کند. فرمولاسیون‌های تجاری آن به صورتی است که میزان چسبندگی‌شان را به سطح برگ را افزایش می‌دهد. به همین منظور پیرترین را با پودر تالک، سنگ گچ و آهک مخلوط می‌کنند.
 اسپری کردن
برای اسپری کردن، ماده موثر از گل استخراج می‌شود. محلول باید بلافاصله بعد از تهیه استفاده شود تا بیشترین میزان اثر بخشی را داشته‌باشد.
استخراج پیرترین از گل گیاه پیرتروم
برای این کار روش‌های گوناگونی وجود دارد؛ اما با توجه به حساس بودن ماده موثره گیاه پیرتروم به حرارت و نور از روش خیساندن استفاده می‌شود. البته روش‌های استخراج بسیار زیاد است که به توضیح ساده و مختصر چند روش آن اکتفا می‌کنیم.
 عصاره آبی
20 گرم پیرتروم را که شامل گل‌های خشک‌شده و پودر شده آن است در شش لیتر آب گرم به مدت سه ساعت ریخته تا عصاره آن کاملا خارج شود. بعد آن را روی شاخ و برگ گیاهان مورد حمله آفات اسپری کنید. می‌توان از گل‌های تازه به جای گل خشک استفاده کرد، اما در این حالت مقدار مصرف گل به سه تا چهار برابر افزایش می‌یابد.
 عصاره نفتی
در روش تجاری پیرترین‌ها با یک حلال نفتی مثل نفت سفید استخراج می‌شوند. برای سم‌پاشی در شرایط خانگی نیم‌کیلو از گل خشک‌شده در چهار لیتر نفت سفید به مدت کمتر از یک روز مخلوط می‌شود. نفت سفید طی دو روز حدود دو سوم پیرترین را حل می‌کند. بعد از صاف کردن، محلول آماده استفاده است.
عصاره پارافینی
در این روش گل خشک‌شده در پارافین به مدت یک روز خیسانده شده و هر از گاهی هم زده می‌شود. محلول قبل از استفاده حتما باید صاف شود.‌