نسخه Pdf

500 کشته و مفقود در سیل گلستان

500 کشته و مفقود در سیل گلستان

به گواه تاریخ و رسانه‌هایی که 19 سال پیش قلم‌فرسایی کردند، سیل 20 مرداد 1380، یکی از ویران‌گرترین سیل‌های تاریخ ایران است که در طی آن، 500 نفر  از هموطنان‌مان کشته و مفقود شدند. به گفته کارشناسان، حجم تخریب این سیل، حدود پنج هزار کیلومتر بود و بر اساس اعلام سازمان ملل، سیل گلستان در آگوست 2001 سال، رتبه اول تلفات انسانی سیل در جهان را به خود اختصاص داد. 
علت وقوع سیل از نظر کارشناسان ابتدا بارش باران و سپس از بین رفتن مراتع در استان‌های دیگر بود. در جریان این سیل عرض رودخانه از 10 متر به 400 متر افزایش پیدا کرد. 
بخشی از گزارش روز 22 مردادماه و دو روز پس از وقوع سیل روزنامه‌ها را بخوانید:« به گفته علی اصغر احمدی، رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه و استاندارگلستان، در شرایطی که فرود برای هلیکوپتر امکان پذیر نبوده، امکانات غذایی به میان آسیب‌دیدگان پرتاب شده است. وقوع یک چنین سیلی در یک دوره 500 تا هزار ساله در منطقه بی‌سابقه بوده است. گزارش خبرنگار ما به نقل از دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه استانداری گلستان همچنین حاکیست 5 دستگاه اتوبوس مسافربری در جاده تنگراه به سمت مینودشت در اثر این سیل واژگون شدند که متاسفانه هیچ خبری از احتمال کشته یا ناپدیدشدگان وجود ندارد.»
در ادامه پیگیری روزنامه‌ها در 23 مردادماه از سیل ویران‌گر گلستان آمده است: «آمار کشته‌شدگان سیل فاجعه‌آمیز استان گلستان به 175 نفر و تعداد مفقودان به 135نفر رسید. این آمار به دلیل آغاز عملیات تجسس و کشف مفقودین همچنان رو به افزایش است. گزارشات حاکیست یکی از مشکلات جدی این منطقه، تخریب و ویرانی کامل پل معروف به کوسه است که مسیر و محور تزانزیتی گلستان به خراسان است. به گفته مردم محلی، در این منطقه و بر اثر سیل شدید، در حدود 1000نفر از مردم در مسیر این پل ناپدید شده‌اند. تیم‌های تجسسی بصورت هوایی و زمینی در محورهای تنگراه کلاله، گالیکش تا خروحی جنگل گلستان، عملیات کشف اجساد و مفقودین ادامه دارد.»
در حالی که مسؤولان تلاش می کردند تا شرایط استان گلستان را به حالت عادی برگردانند، اما هنوز بسیاری از اعضای خانواده خود بی‌خبر بودند و نمی‌دانستند زنده هستند یا جان خود را از دست داده‌اند.
روزنامه همشهری در گزارش 27 مردادماه خود این‌چنین نوشت: «باوجود گذشت 8 روز از سیل ویرانگر، هنوز سرنوشت شمار قابل توجهی از مفقودان سیل نامشخص و جست‌وجو و تلاش برای (یافتن) 248 نفر مفقود سیل استان گلستان همچنان ادامه دارد. این در حالی است که فساد اجساد کشته‌شدگان سیل، کار شناسایی را با مشکل مواجه کرده است. بر اساس آخرین خبرهای دریافتی از منطقه سیل‌زده در اثر این سیل، 210نفر کشته، 248 نفر مفقود و 40 نفر مجروح شدند. ‎»