نسخه Pdf

نکات کلیدی قبل از معامله ملک

بیشتر بدانیم

نکات کلیدی قبل از معامله ملک

محمد غمخوار کارشناس ارشد حقوق

فقط کافی است گشتی در دادگاه‌های حقوقی بزنید و با افرادی رو به رو شوید که قربانی عجله در معامله ملک شده و تمام پس‌انداز خود را از دست داده اند. پای حرف‌هایشان که می نشینید، طمع و ناآگاهی از مسائل حقوقی دو دلیل اصلی فریب خوردن آنهاست. در مورد طمع که بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که هیچ ارزانی بی حکمت نیست. اما در مورد مسائل حقوقی بهتر است قبل از معامله به نکات زیر توجه کنید.
نخستین مورد سند ملک است. با بررسی سند می توانید مشخصات ملکی که قصد خرید آن را دارید به دست بیاورید. متراژ، پارکینگ، انباری و... مواردی است که در سند قید می شود. 
در صورتی که ملک ورثه ای باشد در هنگام معامله توجه داشته باشید گواهی انحصار وراثت و مفاصا حساب مالیات بر ارث ملك را فروشنده یا فروشندگان داشته باشند.
برخی املاک در رهن هستند که معامله این املاک غیرقانونی است. هنگام معامله بررسی کنید که سند در رهن نباشد.با مراجعه به اسناد رسمی می توانید از در رهن نبودن ملک مطلع شوید؛ زیرا در صورتی که سند در رهن باشد اجازه تنظیم آن در دفترخانه وجود ندارد. همچنین پیگیری کنید که ملک توقیف نباشد. ممکن است ملک با دستور دادگاه یا اجراییه اداره ثبت توقیف شده باشد.
قبل از خرید بهتر است تحقیقات محلی هم انجام دهید و از اهالی درباره این ملک و وضعیت آن سؤال کنید. از سوی دیگر بررسی کنید ملک در طرح‌های عمرانی قرار نگرفته باشد. اگر ملک در اختیار مستاجر است از توافق مستاجر با فروشنده درباره زمان تخلیه و میزان رهن 
مطلع شوید.
در آخر منافع افراد دیگر به خصوص در املاک تجاری را مدنظر قرار دهید. ممکن است فردی نسبت به ملک موردنظر حق انتفاع داشته باشد.