هیچ وقت دنبال بازارگرمی نبوده‌ام

شجاع خلیل‌زاده: خارج از ایران پولی که ما می‌گیریم شوخی است

هیچ وقت دنبال بازارگرمی نبوده‌ام

سعید اکبری ورزش

 شجاع خلیل‌زاده برای ساعتی هواداران پرسپولیس را نگران کرد ولی دوباره حرف‌هایی زد که نگرانی‌ آنها رفع شد. بحث درباره جدایی‌اش بود که انگار منتفی شده است. خلیل‌زاده ظاهرا پیشنهاد خوبی دارد ولی می‌خواهد در پرسپولیس بماند. او که همیشه رک و صریح حرفش را می‌زند، این بار هم در گفت‌و‌گو با جام‌جم به پرسش‌های ما پاسخ صریح می‌دهد. 

  در روزهای اخیر شایعاتی درباره جدایی تو مطرح بود ولی ظاهرا تصمیم گرفتی بمانی. 
من پرسپولیس را دوست دارم و همیشه اولویت اولم این باشگاه بوده است. سال گذشته هم پیشنهاد خوبی از قطر داشتم ولی در‌نهایت با دلم، پرسپولیس را انتخاب کردم و ماندم. الان هم اولویت اول من پرسپولیس است. 
 گفتی سال گذشته. یادمان افتاد آن زمان از مسائل مالی خیلی شاکی بودی. چرا؟
من جزو اولین بازیکنانی بودم که قراردادم را با پرسپولیس تمدید کردم. هیچوقت برای خودم دنبال بازارگرمی نبوده‌ام. روزی که به پرسپولیس آمدم تصمیم قلبی گرفتم. در این چند سالی که لباس قرمز می‌پوشم اتفاقات بسیار خوبی برایم افتاده. طرفداران همیشه من را شرمنده کرده‌اند. واقعا کجا بهتر از پرسپولیس؟ فصل قبل من می‌توانستم رقم قراردادم را چند برابر کنم. می‌توانستم با ادا و اطوار این کار را کنم ولی دوست داشتم بمانم و خیلی زود تمدید کردم. 
 یعنی از نظر مالی ضرر زیادی کردی؟
من هیچ وقت از حضور در پرسپولیس ضرر نکردم چون در این باشگاه برایم مسائل مالی در اولویت نبود. 
 امسال شرایط چطور است؟ ظاهرا نمی‌خواهی اشتباه فصل قبل را تکرار کنی. چون آن موقع می‌گفتند شجاع معتقد است یکجورهایی سرش کلاه رفته است. 
نه اصلا بحث این حرف‌ها نبود. گفتم چرا زود قراردادم را بستم. امسال هم شرایط باشگاه متفاوت است. ما باید تیمی قدرتمند ببندیم. بعد از چهارمین قهرمانی کار پرسپولیس سخت شده است. طرفداران توقع دارند. نایب قهرمان آسیا هم شدیم. می‌خواهند پرسپولیس را بهتر ببینند. وضعیت زندگی را هم که می‌دانید. بازیکن مگر چند سال در سطح حرفه‌ای بازی می‌کند؟ 
 منظورت این است انتقاداتی که درباره رقم قراردادها می‌شود درست نیست؟ 
من اصلا موافق این حرف‌ها نیستم. امسال هم دوباره یکسری بحث‌ها راه افتاد که فوتبالیست‌ها زیادی می‌گیرند. دهه 70 هم می‌گفتند فلان فوتبالیست چند ده میلیون گرفت. الان سراغ همان بازیکنان بروید. بعضی از آنها زندگی سختی دارند. فوتبالیست یک دوره‌ای دارد. من شجاع خلیل‌زاده مگر از فردایم خبر دارم؟ مگر می‌دانم تا چند سال بازی می‌کنم؟ شما پادوانی را دیدید. بنده خدا بلند شد یک ضربه سر بزند و آن اتفاق برایش افتاد و الان روی ویلچر می‌نشیند. این چیزها را هم باید دید. فوتبالیست چند سال عمر حرفه‌ای دارد. باید به اندازه حقش پول بگیرد. نمی‌دانم چرا فوتبال را با شغل‌های دیگر مقایسه می‌کنند. الان چیزی در جهان جذاب‌تر از بازی‌های فوتبال هست؟ چرا روزنامه‌ها در ایران اکثر تیترهای روزشان را به فوتبال اختصاص می‌دهند؟ اینها یک چیزهای بدیهی است. همه می‌دانند فوتبال چیست و چه جایگاهی دارد، ولی گیر داده‌اند که چرا بازیکن پول می‌گیرد؟ پول‌هایی که ما در ایران می‌گیریم در جهان شوخی است. خود من سال گذشته به دلار چقدر پول گرفتم؟ زیر 100‌هزار دلار. همین امسال پیشنهاد خارجی دارم چند برابر این. حتی به پرسپولیس هم پول خوبی می‌رسد. بعد می‌گویند چرا شما فلان قدر می‌گیرید. 
 منظورت این است که کلا فوتبال روی جامعه اثرگذار است. 
بله، با یک صعود به جام‌جهانی مردم چقدر شاد می‌شوند؟ 4‌سال است پرسپولیس قهرمان شده، هواداران واقعا چه حس و حالی دارند؟ با چقدر می‌خواهید این نشاط را به مردم تزریق کنید؟ فوتبال واقعا بحثش متفاوت است. 
 ترابی و علیپور هم از پرسپولیس رفتند و انتقاداتی هم از آنها شد. 
من گفتم. بازیکن از آینده‌اش خبر ندارد. بازیکن قرارداد می‌بندد. بندهایی در قراردادش دارد که برای استفاده کردن است. این بچه‌ها واقعا خوب هستند ولی به هر حال باید به فکر آینده خود باشند. نباید به آنها خرده‌ای گرفت. من درک می‌کنم هوادار ناراحت می‌شود ولی او هم باید بازیکن را درک کند. از طرفی همیشه بازیکن رفته و آمده. این نام پرسپولیس بوده که باقی مانده است.