نسخه Pdf

برای فینال آسیا ظرفیت فنی را 2 برابر کردیم

مدیرعامل تلوبیون: قصد رقابت با vod‌ها را نداریم

برای فینال آسیا ظرفیت فنی را 2 برابر کردیم

محمد وفایی خبرنگار

 احمد خورشیدی، مدیرعامل تلوبیون متولد ۱۳۶۹ است و از مدیران جوان تلویزیون محسوب می‌شود. او کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات است و حدود یک‌سال است که مدیریت تلوبیون را به‌عهده دارد. با او درباره مأموریت‌ها و اهداف تلوبیون، آینده این سامانه و رکوردزنی‌اش در پخش فینال لیگ قهرمانان آسیا صحبت کرده‌ایم. احمد خورشیدی در طول  مصاحبه تاکید دارد جذب  این تعداد مخاطب در عین حالی که رکورد شکنی محسوب میشده، اصلا خارج از توقع تیم تلوبیون 
نبوده و حتی توقع و توان بیشتری برای میزبانی از مخاطبان داشتند.

 وقتی این سمت را به‌عهده گرفتید، چه مأموریت‌هایی به شما داده شد؟
سامانه تلوبیون بزرگ‌ترین iptv کشور است که ذیل معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما تعریف می‌شود. قاعدتا نخستین مأموریت کسی که می‌خواهد آن را مدیریت کند، تعامل با لایه‌های مختلف سازمان است که بتواند از این ظرفیت بزرگ در حوزه فناوری اطلاعات استفاده کند. اولین مأموریت من این بود که بتوانم با  لایه‌های فنی، اداری و محتوایی و برنامه‌ریزی سازمان صداوسیما ارتباط برقرار کنم و مأموریت‌هایی که از سمت سازمان می‌آید، برنامه‌ریزی و اجرا کنم.
 تلوبیون در سال‌های گذشته بیشتر یک آرشیو و پشتیبان برای کسانی بود که نتوانسته‌اند در زمان پخش برنامه مورد علاقه‌شان، آن را از تلویزیون ببینند. اما به نظر می‌رسد اخیرا هویت مستقلی برای تلوبیون تعریف شده و حتی به فکر رقابت با ‌vod‌ها افتاده است. در این باره چه نظری دارید؟
از ابتدا هدف از راه‌اندازی تلوبیون، پشتیبانی و آرشیو نبود. مأموریت تلوبیون از آغاز قرار بوده تلویزیون اینترنتی باشد که بتواند نه بر مبنای سیگنال، بلکه براساس دیتا برنامه‌های صداوسیما را پخش کند. پشتیبانی و آرشیو هدف و مأموریت بعدی بود. پخش زنده، مهم‌ترین بخش مد‌نظر تلوبیون است. البته این‌که بتواند امکانی فراهم کند که همه شبکه‌هایی که روی آنتن تلویزیون هستند، در بستر اینترنت به نمایش در بیایند. گام بعدی این بود که یک آرشیو ساعتی به تلوبیون اضافه شود که شما بتوانید آرشیو را براساس ساعت ببینید. گام بعدی آرشیو برنامه‌ای بود که بتوانیم برنامه‌های صداوسیما را به صورت تقطیع شده و بدون آگهی‌های بازرگانی در اختیار کاربر قرار دهیم. درباره رقابت با vod همچنین قصدی نداریم، چون ما vod هستیم و نیستیم. Vod هستیم چون video on demand هستیم و محتوای صداوسیما را آرشیو و ارائه می‌کنیم. vod نیستیم، چون هدف اصلی ما پخش زنده است و تلوبیون با استریم لایو معنا پیدا می‌کند.
 درباره رکوردزنی تلوبیون در پخش زنده بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا هم توضیح بدهید. چنین توقعی داشتید؟
حتما توقع بیشتری داشتیم. مطمئن بودیم روز شنبه ۲۹ آذر ساعت ۱۵ و 30 دقیقه با آن همه محدودیت رفت و آمد به‌خاطر کرونا و ترافیک شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ و فینال لیگ قهرمانان آسیا که بزرگ‌ترین اتفاق ورزشی امسال برای ایران است، ما تعداد مخاطب بسیار بالایی خواهیم داشت. به‌خاطر همین اسم پروژه را گذاشته بودیم «شب بیست و نهم» که اسم یک فیلم ترسناک قدیمی است. تعداد مخاطبی که پیش‌بینی می‌کردیم برایمان ترسناک بود و برای نمایش این مسابقه، ظرفیت فنی را تقریبا دو برابر کردیم. از زمانی که بازی نیمه‌نهایی انجام شد تا فینال، شبانه‌روزی کار کردیم و این ظرفیت را افزایش دادیم.
. کمی از جزئیات این اتفاق بگویید؛ این که بازدید از تلوبیون و رکوردشکنی که رخ داده به چه شکل و با چه تعداد مخاطب و بازدید بوده؟
 بازی نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا اولین تست جدی ما بود که حدود 600 هزار نفر با کیفیت کمتر از SD توانستند بازی را از طریق تلوبیون تماشا کنند. بعد از آن بازی تا بازی فینال با کار شبانه‌روزی تیم تلوبیون این ظرفیت به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرد و 29 آذر و در روز فینال لیگ قهرمانان آسیا بیش از یک میلیون نفر به صورت همزمان بازی را مشاهده کردند. بیش از شش میلیون کاربر منحصربه‌فرد به تلوبیون مراجعه و دقایقی از بازی را در آن مشاهده کردند.
از حدود شش ماه قبل ارتقای سیستم توزیع محتوا در سامانه تلوبیون توسط متخصصان زیرساخت پلتفرم آغاز شد. بازی نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا اولین تست جدی این سامانه بود که حدود 600 هزار نفر با کیفیت کمتر از SD توانستند بازی را از طریق تلوبیون تماشا کنند. بعد از آن بازی تا بازی فینال با کار شبانه‌روزی تیم تلوبیون این ظرفیت به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرد و 29 آذر و در روز فینال لیگ قهرمانان آسیا بیش از یک میلیون نفر به صورت همزمان بازی را مشاهده کردند. بیش از شش میلیون کاربر منحصربه‌فرد به تلوبیون مراجعه و دقایقی از بازی را در آن مشاهده کردند.
برخی‌ها معتقد هستند چنین آماری ساختگی است یا بخشی از آن بزرگنمایی محسوب می‌شود که با انجام کارهای فنی صورت گرفته است. نظر شما چیست؟
آمارهای زیرساخت کشور پاسخگوی این ادعاهاست. ما با حجم زیادی از درخواست‌ها مواجه بودیم که از درون لینک‌های ارتباطی کشور عبور کرده و شرکت‌های مهم و بزرگ حوزه آی‌تی کشور شاهد این جریان اطلاعات بوده‌اند اتفاقی که معاون محترم وزیر ارتباطات در توییتی آن را تأیید کردند و به‌درستی ثمره شبکه ملی اطلاعات خواندند.ضمن آن‌که اپراتورهای مهم سرویس‌دهنده اینترنت میزبان سرورهای تلوبیون هستند و آنها نهایت تلاش‌شان را کردند که بتوانند سرویس باکیفیت‌تری به مردم ارائه کنند. این حجم در آینده حتما بیش از این خواهد شد.
 برای آینده تلوبیون چه مسیری پیش رو دارید؟
تلوبیون در آینده به یک social tv تبدیل می‌شود، به این معنی که کاربر بتواند با برنامه تلویزیونی تعامل کند. کامنت بدهد، در نظرسنجی شرکت کند، محتوا بفرستد، کنداکتور شخصی ببندد و... آینده تلوبیون چنین چیزی است، این‌که هر کسی بتواند از مجموع برنامه‌های صداوسیما چیزی که مطلوبش است، در یک کنداکتور برای خودش  بچیند.
ضمیمه قفسه کتاب