نسخه Pdf

گفت‌وگو با محمد جهانبخش، مدیر بازاریابی تلوبیون

تعاملی شدن تلویزیون هدف آینده تلــوبیــون

گفت‌وگو با محمد جهانبخش، مدیر بازاریابی تلوبیون

تلوبیون یکی از بزرگ‌ترین رسانه‌های دیجیتالی فارسی‌زبان است که توانسته در میان مخاطبان جای خود را به‌خوبی باز کند. به‌طوری که در حال حاضر گفته می‌شود 12 میلیون کاربر داشته و در نسخه‌های وبسایت، اپلیکیشن Android، اپلیکیشن iOS و... قابل استفاده است و تاکنون آمارهای اعلام شده نشان می‌دهد نسخه اپلیکیشن تلوبیون روی 9 میلیون دستگاه موبایل نصب شده است. حالا نیز رکورد جدیدی را برای خود ثبت کرده و آن هم شکستن رکورد شش میلیون کاربر یکتا در طول بازی فینال آسیا، بیش از یک میلیون و 50 هزار کاربر همزمان و عبور 420 گیگابیت بر ثانیه پهنای باند مصرفی کاربران تلوبیون بوده است. اما چطور شد که تلوبیون شکل گرفت و چه کسانی آن را به این مرحله رساندند که برنامه آینده‌شان هم افزایش میزان کاربران به 20 میلیون تا پایان سال 1400 است. محمد جهانبخش، مدیر مارکتینگ تلوبیون است و در همین زمینه با او به گفت‌و‌گو نشستیم.

آزاده باقری خبرنگار

 آقای جهانبخش چطور شد که تلوبیون شکل گرفت؟ از چه سالی ایده شکل‌گیری چنین رسانه‌ای در فضای دیجیتال کلید خورد و با چه اهدافی ادامه پیدا کرد؟ 
تلوبیون از سال 1389 استارت خورد. استارت‌آپی که با استفاده از محتوای صدا و سیما جای خود را میان کاربران باز کرد و از قضا مورد استقبال قرار گرفت و این موضوع همزمان شد با قطع دسترسی سازمان صدا و سیما با ماهواره‌های خارج از کشور.  
پس از آن معاونت فضای مجازی تمهیدی در نظر گرفت تا سرویسی را در فضای مجازی به‌وجود آورد و این امکان را برای کاربران خارج از کشور از این طریق فراهم کند. در واقع یکی از اقدامات سازمان صدا و سیما توسعه استارت‌آپ تلوبیون بود. 
در حال حاضر با استفاده از دانش فنی و ارائه محتوای صدا و سیما رشدی پایدار داشته و توانسته موفقیت‌های خوبی را رقم بزند.
 با توجه به آن‌که گفته می‌شود تلوبیون بستری برای فارسی‌زبانان خارج از کشور در نظر گرفته شده چطور این استقبال داخلی از تلوبیون به‌وجود آمده است؟ 
در حال حاضر به‌ جز سرویس تلوبیون سرویس‌های دیگری نیز وجود دارد که چنین خدماتی را به کاربران خود می‌دهند و صدا و سیما در آنها سهم بزرگی دارند. آنها این فرصت را دارند تا مانند تلوبیون به ارائه خدمات بپردازند. علت موفقیت تلوبیون در برابر باقی سرویس‌های اینچنینی در فضای مجازی تنها به‌دلیل آن است که تلوبیون متکی به ارائه سرویس خوب است. سرویسی که رشدش کاملا به‌صورت استارت‌آپی بوده و توانست موفقیت‌های خوبی نیز در این میان به‌دست آورد.
 معرفی تلوبیون به مخاطب‌ها از چه طریق‌هایی صورت گرفته شده که بیش از 10 میلیون کاربر دارد؟ 
همان‌طور که اشاره شد ماهیت شکل‌گیری تلوبیون برای کاربران خارج از کشور در ابتدای امر بود. اما دو رویکرد نیز برای توسعه محصول در نظر گرفته شده بود که باعث شد هم مخاطب‌های خارج از کشور و هم مخاطب‌های داخلی از آن استقبال کنند. رویکرد نخست آنتن زنده و پخش مستقیم برنامه‌های مختلف شبکه‌های تلویزیونی بود و رویکرد دوم آرشیوی بود که می‌توانست برنامه‌های پخش شده گذشته را در اختیار کاربران گوناگون در اقصی نقاط مختلف کشور و جهان قرار دهد. اطلاع  کاربران از چنین امکانی در فضای مجازی و افزایش سرعت اینترنت و توسعه زیرساخت‌ها در کشور باعث شد تا استقبال از چنین فضایی نیز روز به روز بیشتر شود.  به طوری که به‌عنوان‌مثال اگر کاربری بخواهد سریال پایتخت را ببیند به‌راحتی می‌تواند در گوگل سرچ کرده و قسمت مورد نظر سریال را جست‌وجو کند و به تماشای آن در هر زمان و هر شرایطی بپردازد. در اصل آن چیزی که تلوبیون را تلوبیون کرد ارزش پیشنهادی درستی بود که به مشتری می‌دهد. یعنی قابلیت جابه‌جایی در هر نقطه و امکان سفر در زمان را خواهند داشت. به صورتی که کاربر می‌تواند به گذشته سفر کند. این دو ارزش پیشنهادی و این اختیاری که به کاربر داده می‌شود موجب شد کاربر استفاده خوبی داشته باشد و به دوستان خود هم آن را معرفی کند. توسعه پیدا کردن تلوبیون به همین شکل بوده و باعث شده به‌سرعت رشد پیدا کند و توانسته امروز با 12میلیون یوزر در خدمت مردم باشد. 
 هزینه‌ای که برای این کار در نظر گرفته شد تا تلوبیون، تلوبیون شود را می‌توانید بگوید؟ 
رقم دقیق را در اختیار ندارم؛ اما بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته شده بودجه کار استارت‌آپی است که تا قبل از پویش‌های تلویزیونی رقم بسیار ناچیزی بود.
 حفظ کاربر را چطور انجام می‌دهید؟ 
وقتی ارزش پیشنهادی به مشتری داده می‌شود مشتری، خودش راه خودش را باز می‌کند. زمانی که کاربر سرویس می‌گیرد و مثلا سریال مورد علاقه‌اش را می‌تواند دریافت کند، وفادار می‌ماند. تلوبیون، جامعه مخاطب‌های گوناگونی دارد. یک جامعه مخاطب بخش ورزشی است که مخاطب ارزشمند و کلیدی است. یک جامعه مخاطب دیگر در حوزه خانواده و زنان خانه‌دار است که برنامه‌های فیلم و سریال را دنبال می‌کنند. جامعه مخاطب دیگر نیز بخش کودک و نوجوان هستند که جامعه مخاطب کلیدی و تعیین‌کننده‌ای محسوب می‌شوند. از طرف دیگر نکته مهمی که آن را همیشه مورد توجه قرار داده و در آن موفق بوده‌ایم و به‌عنوان نقطه‌قوت از آن یاد می‌شود موضوع سئو یعنی بهینه‌سازی موتور جست‌وجو است. 
تلاش شده این بخش به گونه‌ای مدیریت شود که در موتور جست‌وجوی گوگل در رده‌بندی‌های بالا قرار گیرد. پروژه‌های بزرگی در این زمینه صورت گرفته شده و کار حرفه‌ای و جدی انجام داده‌ایم. برای همین یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده تا تلوبیون مورد توجه مردم و مخاطب‌ها قرار گیرد این است تلوبیون به بستری تبدیل شده که خوراک مناسبی را هم در اختیار مردم و هم کاربران فضای مجازی قرار می‌دهد. 
تلوبیون این امکان را به همه داده تا محتوای صداوسیما را به‌راحتی و با اولین جست‌و‌جوی ساده در گوگل به دست آورد. این موضوع نیز از ارزش‌هایی است که در حوزه مارکتینگ به آن توجه شده و کاربران را به سمت استفاده از تلوبیون سوق داده است.

​​​​​​​باید تا پایان سال 1400  به 20 میلیون نصب برسیم! 
تلوبیون یک بستر است و باید تلاش شود تا چنین بستری به بهترین شکل در اختیار مخاطبان قرار گیرد. برنامه‌ریزی صورت‌گرفته‌شده بر این اساس است تا پایان سال 1400، 20میلیون نصب داشته باشیم. همچنین تلاش بر این است تا به سمت تعاملی شدن پیش برود. طبق تصمیماتی که در سازمان صداوسیما صورت‌گرفته‌شده تصمیم بر این است تا امکان تازه‌ای به وجود آید و آن هم امکان ارتباط دوطرفه است. امکان گذاشتن کامنت و پاسخ دادن به آنها و همچنین ایجاد نظرسنجی ازجمله اقداماتی است که در آینده آنها به مرحله اجرایی‌شدن خواهد رسید. 
به‌عنوان‌مثال یکی از کارهایی که در آینده آن را مدنظر داریم تا به مرحله اجرایی‌شدن برسد ایجاد شبکه‌های پلاس است. به‌طوری‌که اگر برنامه‌ای 10 دقیقه باشد و فرصت آن نباشد تا مخاطب‌ها بتوانند پاسخ سوالات خود را بگیرند پس از پایان برنامه و با مراجعه به شبکه پلاس می‌توانند سوالات خود را مطرح و به پاسخ مدنظر خود برسند. بنابراین می‌توانیم بگوییم که تعاملی شدن برنامه‌های تلویزیون هدف آینده تلوبیون است. البته این موضوع را هم می‌پذیریم سرویس ارائه‌شده دارای عیب‌‌هایی نیز هست و نیاز به اصلاحات دارد. همچنین می‌دانیم دغدغه‌های کاربر و آنچه نیاز دارد بیش از آن امکاناتی است که تلوبیون در اختیارش قرار می‌دهد. بنابراین تمام تلاش‌مان بر این است تا چنین دغدغه‌هایی را نیز در آینده بهبود بخشیم. چه در لایه محصول، چه در لایه زیرساخت و چه در لایه توسعه؛ تمام سوگیری این است تا به نحو شایسته بتوانیم کاربران خود را راضی نگه داریم.