نسخه Pdf

همه سرورها برای یکی!

بررسی زیرساخت‌های پخش فینال آسیا از تلوبیون در گفت‌وگو با محمدرضا فاضلی، کارشناس مسائل فنی

همه سرورها برای یکی!

وجود زیرساخت کافی برای آنکه بتواند نیاز کاربران بسیار را در یک زمان مشخص تامین کند اصلی‌ترین موضوعی است که باعث می‌شود کاربران از خدمات اینترنتی ارائه شده احساس رضایت کنند. پخش فینال آسیا از جمله زمان‌هایی بود که کاربران بسیاری می‌خواستند به صورت آنلاین این بازی را به تماشا بنشینند، اما این زیرساخت چطور فراهم می‌شود و چطور می‌تواند به صورت مستمر چنین خدماتی را در زمان‌های شلوغ و پرترافیک مهیا کند؛ موضوع تخصصی است که با احمد فاضلی، کارشناس فنی به گفت‌وگو پرداختیم.

 چطور زیرساخت ارائه خدمات به کاربران بی‌شمار در یک زمان مشخص صورت می‌گیرد؟ 
برای آنکه پخش زنده یک رویداد حالا در این زمان مسابقه فوتبال است به صورتی مهیا شود که بتوان بدون قطعی و کندی پخش شود نیاز به زیر ساخت دارند. زیر ساخت برای مشتری‌هایی که یا نمی‌خواهند از تلویزیون و سینگنال‌های رادیویی آن برنامه را ببینند یا در فضایی هستند که دسترسی آنلاین داشته و می‌خواهند برنامه را به‌صورت آنلاین و امکاناتی که در اختیار دارند تماشا کنند لازم است تا چنین ظرفیتی فراهم شود. چون در ارتباط هر فرد، برای تماشای برنامه یک کانال از ظرفیت سرور را اشغال می‌کند. وقتی تعداد بیننده برای یک مراسم، رویداد یا بازی و... افزایش پیدا می‌کند باید منابعی وجود داشته باشد تا به صورت اتوماتیک و متناسب آن را افزایش دهد. چنین اتفاقی تنها در زمان پخش یک برنامه صورت نمی‌گیرد بلکه برای هر فعالیت دیگری مانند دانلود یک نرم افزار یا هر فعالیت دیگری این اتفاق رخ می‌دهد. برای همین وقتی یک نفر می‌‌خواهد محتوایی را از اینترنت ببیند کانالی را اشغال خواهد کرد و به نسبت کاربری که اضافه می‌شود باید میزان کانال‌ها افزایش پیدا کند. 
 پس برای بازی فینال آسیا نیز اقدامی که صورت گرفت افزایش کانال‌ها بود. 
میزان استقبال استفاده از فضای اینترنت برای تماشای بازی فینال آسیا پیش‌بینی می‌شد، چون افراد زیادی ممکن بود به دلیل عدم دسترسی به تلویزیون مانند کادر درمان که بر سر خدمت‌رسانی بودند نیاز به استفاده اینترنت و تماشای آنلاین بازی از طریق گوشی همراه‌شان داشته باشند. در بازی‌های قبلی هم تست شده بود برای همین هم برای چنین رویداد مهمی پیش‌بینی می‌شد که میزان کاربرانش افزایش یابد.
 چه زیرساختی باتوجه به پیش‌بینی صورت گرفته شده در نظر گرفته شد؟ 
این زیرساخت با سرورهایی به وجود می‌آید که این محتوا را از سرور اصلی در اختیار تلوبیون یا پخش‌کننده اصلی قرار می‌دهد که به آن اورجین سرور گفته می‌شود. این شبکه لزوما شبکه پرظرفیتی با تعدد سرورهاست. نکته دیگر پراکندگی جغرافیایی این سرورهاست. شما به یک شبکه اینترنتی چه از طریق شبکه‌های اینترنتی اپراتورهای گوشی همراه چه ای دی اس ال وصل هستید. این محتوا برای آنکه کیفیت مناسبی داشته باشد و زیرساخت های کشور را تامین کند باید در نزدیک‌ترین نقطه به شما نمایش داده شود. پراکندگی‌ها در دیتا سنترها به خوبی انجام شده بود و تامین‌کننده‌های اینترنت سرورها را فراهم کرده و آماده ارائه آن کانال ارتباطی به یوزرها بودند. برای همین یوزرها برای مشاهده بازی، به نزدیک‌ترین سروری که وجود دارد در خود دیتا سرور همان تامین کننده اینترنت وصل می‌شود و همین موضوع خود باعث صرفه‌جویی شده است. 
پس اگر سرورها در نزدیک‌ترین نقطه به آنها پیاده‌سازی شود با کیفیت و ظرفیت بیشتر و راحت‌تر می‌توانند دسترسی پیدا کنند. این توزیع‌ سرورها در کل کشور و در اپراتورهای اینترنت چند مزیت ایجاد کرد که یکی از آنها صرفه‌جویی در زیرساخت‌های اصلی کشور بود که آن زیرساخت‌ها در جایی مانند شرکت زیرساخت تجمیع می‌شود. 
از همین رو پایداری و طراحی فنی این سرورها و اینکه از چه مشخصات سخت‌افزاری استفاده تا یک سرور بتواند به کاربرهای بیشتری سرور بدهد به صورتی بود که توانست این موضوع را به خوبی مدیریت کند و نام چنین تکنولوژی و شبکه‌ای که محتوا را توزیع می‌کند یعنی CDN (CONTENT NETWORK) به خوبی توانست از پس آن برآید.
ضمیمه قفسه کتاب