ام‌ابیها در شبکه قرآن به مناسبت ایام فاطمیه

ام‌ابیها در شبکه قرآن به مناسبت ایام فاطمیه


شبکه قرآن و معارف سیما برنامه‌های متنوعی را برای ایام فاطمیه تدارک دیده که یکی از آنها ویژه‌برنامه ام‌ابیها (س) شامل سخنرانی، مداحی، معرفی کتاب و شعرخوانی است.
به گزارش روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، همزمان با ایام شهادت بانوی بزرگ اسلام، حضرت فاطمه زهرا (س)، ویژه‌برنامه ام‌ابیها، کاری از گروه علوم قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما در هشت قسمت ۵۰ دقیقه‌ای از یکشنبه ۲۱ دی هرشب ساعت 21و۱۰دقیقه از این شبکه پخش می‌شود.
میثم ریاحی، تهیه‌کننده برنامه است و هر برنامه شامل روایتگری الهام غفاری، پخش سخنان مرحومه طوبی کرمانی با موضوع شخصیت حضرت زهرا (س) از منظر اهل تسنن و سخنان مریم حاجی عبدالباقی با موضوع شرح خطبه فدک است.
همچنین انسیه خزعلی درباره قرآن و حضرت زهرا (س) مطالبی بیان می‌کند و شعرخوانی بانوان شاعره آیینی در مزار شهدای گمنام بهشت‌زهرا (س) نیز پخش می‌شود.
فرازخوانی زیارت‌نامه حضرت زهرا (س) بانوای احمد زین‌العابدین و فرازخوانی آیات مرتبط با حضرت صدیقه طاهره (س) بانوای قاریان مشهور از دیگر بخش‌های برنامه است.
مداحی اختصاصی مداحان اهل‌بیت (ع) نظیر حمید منتظر، حاج غفور جعفری اردبیلی و حاج مهدی عزیزیان ویژه ایام فاطمیه پخش خواهد شد.
حضرت فاطمه (س) در سال پنجم پس از بعثت و در روز۲۰جمادی‌الثانی در مکه به دنیا آمد. سراسر زندگانی صدیقه طاهره (س)، مملو از مکارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی است. ایشان با حضرت علی(ع) ازدواج کرد و در تمام برهه‌های حساس زندگی در کنار آن حضرت بود و از او حمایت می‌کرد.
درباره زمان شهادت حضرت زهرا (س) روایات و نقل‌های تاریخی مختلفی وجود دارد.در ایران روزهای ۱۳ جمادی‌الاول و سوم جمادی‌الثانی به‌عنوان روزهای احتمالی شهادت آن حضرت دانسته می‌شود. این دو روز و روزهای قبل و بعدازآن به فاطمیه اول و فاطمیه دوم مشهورند. شیعیان عراق و به‌ویژه نجف روز هشتم ربیع‌الثانی را به‌علاوه دو روز دیگر برای شهادت حضرت زهرا (س) عزاداری می‌کنند. از میان احتمالات موجود درباره روز شهادت فاطمه‌(س)، سوم جمادی‌الثانی در میان شیعیان مشهورتر است. این روز در ایران تعطیل رسمی است و بعضی از مراجع تقلید در قم به‌صورت پیاده‌روی در عزاداری
شرکت می‌کنند.