وقتی کـــــرونا رفت، یادت باشـــــــه که...

8 درسی که صاحبان کسب‌وکارها از همه‌گیری کووید-19 باید به خاطر بسپارند

وقتی کـــــرونا رفت، یادت باشـــــــه که...

نزدیک به یک سال است که شیوع بیماری کووید-19 تمام کسب‌وکارها به‌ویژه کسب‌وکارهای نوپا را تحت‌تأثیر خود قرار داده و حتی باعث تغییراتی بنیادی در شیوه هدایت کارآفرینان یا طرح و اهداف کسب‌وکارها شده است. اگر پای درددل کارآفرینان حوزه‌های مختلف بنشینیم هر یک می‌توانند ساعت‌ها از اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی و مشکلاتی که در این مدت با آن روبه‌رو شده‌اند و رشد کسب‌وکارشان را تحت تأثیر قرار داده بگویند. اما واقعیت این است، با وجود تمام روزهای تلخی که شیوع کرونا با خود به همراه داشت، درس‌های زیادی هم به ما آموخت. یاد گرفتیم بیشتر قدر لحظه‌ها و کنار هم بودن‌ها را بدانیم، همدلی و همراهی با یکدیگر در شرایط سخت را فراموش نکنیم و همیشه درصدی هم به از راه رسیدن مهمانی ناخوانده مانند کووید-19 در برنامه‌ریزی‌ها و تعیین اهدافمان اختصاص دهیم. صاحبان کسب‌وکارها نیز از این قاعده برای برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌های کسب‌وکارشان مستثنا نیستند. حالا که یک‌سالی از این فراز و فرود گذشته است، شاید وقت خوبی باشد به جای ابراز ناراحتی از روزهایی که پشت سر گذاشته شد، نگاهی بیندازیم به مهم‌ترین درس‌هایی که از این روزهای غیرقابل پیش‌بینی گرفتیم تا از آنها برای ایجاد فرصت‌های بیشتر در آینده استفاده کنیم. در ادامه هشت درس مهمی را که تحولات دنیای کسب‌وکار در ماه‌هایی که گذشت برای کارآفرینان به همراه داشت، بررسی می‌کنیم تا با نگاه جدیدی مسیر کسب‌وکار را دنبال کنیم. برگرفته از: Inc

 به نقش سلامت روان بر عملکرد کارکنان توجه کنید
پیش از این در بیشتر محیط‌های کاری، خوب بودن یا نبودن حال کارکنان بر اساس بیمار بودن یا نبودن جسمشان در نظر گرفته می‌شد و هیچ‌وقت در محیط کار، حال روحی افراد مورد توجه قرار نمی‌گرفت. اما با اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر به دنبال دورکاری یا تعطیلی و خانه‌نشینی برخی مشاغل روبه‌رو شدیم، متوجه شدیم سلامت روح و روان ما تا چه حد می‌تواند بر عملکرد ما در محیط کارمان تأثیرگذار باشد. برخی دچار افسردگی و خشم شدیم و برخی دیگر گوشه‌گیر و بی‌انگیزه. بنابراین حالا که در حال گذر از این شرایط سخت هستیم نباید این تجربیات را با جارو کردن‌شان به زیر فرش تا وقتی با بحران دیگری روبه‌رو شویم، فراموش کنیم و مشکلات روحی را جدا از دغدغه‌های کاری بدانیم.
به عنوان صاحب یک کسب‌وکار، این موضوع را از شرکت خودتان شروع کرده و راه را برای صحبت در مورد این موضوع باز کنید که چطور اتفاقات مختلف در دنیا و کشورمان و مشکلاتی که در مسیر کسب‌وکارها به وجود می‌آید می‌تواند بر روح و ذهن فرد سلامت روانش و توانایی‌اش برای انجام کارها اثر بگذارد. دغدغه‌ها و مشکلاتتان را با اعضای تیم کاری‌تان در میان بگذارید و از آنها نیز بخواهید از دغدغه‌هایشان بگویند و حمایت لازم را دریافت کنند. علاوه بر این، بخش نیروی انسانی شرکت را نیز برای رسیدگی درست به چنین مواردی توجیه کنید تا امکان استفاده از خدمات سلامت روان را به نحوی برای افرادی که با مشکلی روبه‌رو هستند، فراهم کنند.




  تعاملات اجتماعی را فراموش نکنید
قطعا همه‌گیری کرونا نکات زیادی را به ما یادآور شده است؛ اما یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این دوران با آن روبه‌رو شدیم این بود که تا چه حد همدلی و تعامل افراد جامعه با یکدیگر می‌تواند بر عبور از روزهای سخت، به دست آوردن منافع جمعی و در پی آن منفعت تک به تک افراد جامعه اثرگذار باشد. بنابراین تلاش کنید بعد از به پایان رسیدن این همه‌گیری نیز همدلی و تعامل با جامعه را کنار نگذارید.
نقاطی که شرکت‌تان می‌تواند در آن با جامعه تعامل ایجاد کند و بر جامعه اثرگذاری داشته باشد را شناسایی کنید و وقت و منابع بیشتری را به آن اختصاص دهید تا این بخش از فعالیت‌های شرکت گسترده‌تر شود.



 وقت بیشتری با کارمندانتان بگذرانید
چه خودتان بپذیرید یا نپذیرید، واقعیت این است که کارمندانتان دنبال راهنمایی‌های شما هستند و از بسیاری از دیدگاه‌ها و خصوصیات رفتاری‌تان الگوبرداری می‌کنند. به جای احساس شکسته نفسی یا نادیده گرفتن این موضوع آن را بپذیرید و سعی کنید با تشویق‌شان به دنباله‌روی از دیدگاه‌ها و نحوه عملکردتان در راهبری شرکت به تقویت تجربیات و بینش‌شان از کسب‌وکار و ایجاد انگیزه برای تحقق مأموریت‌های شرکت کمک کنید.
چطور؟ تشکیل گروه‌های کوچک برای برگزاری جلسات بحث در مورد ایجاد تحول در جنبه‌های مختلف شرکت، ارتباط منظم نوشتاری با اعضای تیم و به‌روزرسانی منظم شرایط حاکم بر کلیت کسب‌وکار، بررسی عملکرد فردی کارمندان در به دست‌آوردن موفقیت‌ها و دستیابی به نقاط عطفی در کارشان، راه‌اندازی پویش‌های مختلف هم درون شرکت و هم در تعامل با جامعه که می‌تواند در ایجاد فضای کاری پویا و صمیمانه‌تر مؤثر باشد، همگی از جمله مواردی هست که می‌تواند در ایجاد انگیزه‌های سازنده در جهت پیشبرد اهداف کاری مؤثر باشند.



  نگاه دوباره‌ای به گزینه دورکاری و فواید آن برای خود و کارمندانتان داشته باشید
اگرچه در یک‌سالی که گذشت در بسیاری از موارد، چاره‌ای جز دورکاری کسب‌وکارها وجود نداشت، اما این اجبار فرصتی فراهم کرد که صاحبان بسیاری از کسب‌وکارها در سراسر دنیا، حتی شرکت‌های بزرگ و شناخته شده‌ای مانند گوگل، آمازون، اپل و... متوجه شوند این شیوه کاری، آینده غیرقابل اجتناب کسب‌وکارها خواهد بود. این دوره اجباری نشان داد کارمندان نه تنها می‌توانند از راه دور عملکردی به خوبی عملکردشان در دفتر کار (و چه بسا بهتر از آن) داشته باشند، بلکه آزادی و انعطاف‌پذیری بی‌سابقه‌ای در کار کردن برایشان به وجود آورد که پیش از این امکان‌پذیر نبود.
اما این تنها منفعت دورکاری نبود. بسیاری از شرکت‌ها توانستند از زیر بار هزینه‌های سرسام‌آور اجاره دفتر کار و هزینه‌های جاری دفتر خارج شوند یا حداقل آن را به میزان چشمگیری کاهش دهند.
پس شاید بد نباشد در گوشه ذهنتان به این موضوع هم فکر کنید که ادامه این دورکاری‌ها بعد از همه‌گیری کرونا چه مزیت‌هایی برای شما و کارمندانتان به دنبال خواهد داشت.



  تا جایی که می‌توانید در کسب‌وکارتان صادق باشید
بحران‌ها، به‌ویژه بحران‌های وسیع در سطح جهانی باعث می‌شود میزان آسیب‌پذیری ما، حتی در برابر عواملی که قبلا آنها را محدود کرده یا از بین برده بودیم، بیشتر شود. این موضوع با همه‌گیری ویروس کرونا، این مساله برای همه ما ملموس‌تر و قابل درک شده است. برای مثال در همین بحران جهانی کرونا که هنوز رهایمان نکرده، دیدیم تعداد افرادی که با بیماری، تعهدات مالی عقب افتاده و سایر مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند، افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.
در این بین آن دسته از کسب‌وکارهایی موفق‌تر هستند که برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر بر مخاطبان‌شان، اصول و شرافت اخلاقی را زیر پا نگذاشته و صادق باشند. در همین دوران بسیاری از کسب‌وکارهایی که بر اثر شیوع کووید-19 دچار آسیب شدند، مشکلات به‌وجود آمده برای تجارتشان را پذیرفته و ضمن اطلاع‌رسانی به مخاطبان‌شان، از آنها برای کمک به حفظ کسب‌وکار خود درخواست صبر و شکیبایی بیشتری کرده‌اند. این روش تعامل دوسویه می‌تواند برای همه ما، حتی در زندگی شخصی نیز الهام‌بخش باشد و ثابت کند فقط در سایه این‌چنین همدلی‌ها و پشتیبانی‌های دوطرفه (میان صاحبان کسب‌وکار و مخاطبان‌شان) است که می‌توان به امنیت و آسایش رسید.



  نقش الگوی امنیت، مهربانی و خوش‌بینی را ایفا کنید
همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، تغییری که برای شرکت و کسب‌وکارتان مدنظر قرار داده‌اید از خود شما آغاز می‌شود. وقت خود را در انتظار از راه رسیدن پویش‌های بخش نیروی انسانی و اقدامات داوطلبانه و خیریه که در اصناف مختلف شکل می‌گیرد تلف نکنید. خودتان همان تغییری باشید که منتظر رخدادش در فضای کسب‌وکارتان هستید و به دنبال ایجاد فضای همدلی و صمیمیت در محیط کار باشید. اینها همان جرقه‌هایی است که انگیزه را در دل اعضای تیم روشن خواهد کرد.



  زمانی را به مطالعه نظریه‌های شناخته شده کسب‌وکار اختصاص دهید
به منظور عبور از هر مرحله و ایده‌پردازی برای ایجاد تحول در کسب‌وکار خوب است که با ایده‌ها و دیدگاه‌های سایر افراد به‌ویژه شخصیت‌های موفق که به آنها در پیشبرد اهداف کسب‌وکار و موفقیتشان کمک کرده است، آشنا شوید و حتی آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. اگر به‌زودی بتوانیم از این دوران همه‌گیری گذر کنیم، قطعا در یکی از همین نقاط عطف کسب‌وکارتان قرار خواهید گرفت و باید برای آن با درکی درست، ایده‌پردازی‌های دوباره‌ای داشته باشید.
 خواندن کتاب و دیدن سخنرانی‌های انگیزشی افراد موفق را به یکی از عادت‌های منظم کاری‌تان تبدیل کنید. در بین آثار مختلفی که می‌توانید در این زمینه جست‌وجو کنید، بد نیست سری هم به کتاب‌ها و سخنرانی‌های انگیزشی و الهام‌بخش سیمون سینک (Simon Sinek) و برنه‌براون (Brene Brown) بزنید. این دو نظریه‌پرداز، نگاه قوی‌ای به بعد انسانی در کسب‌وکار دارند و می‌توانند دیدگاه جدیدی را در کسب‌وکارتان به وجود بیاورند.



 یادآور روزانه‌ای برای لحظه‌ای تأمل روی میزتان قرار دهید
سعی کنید یادداشت یا وسیله‌ای را برای این که صبح به صبح به شما یادآور شود که لحظه‌ای کار را متوقف کنید و فقط بیندیشید روی میزتان قرار دهید. فقط کافی است سه چیز را هر روز در ذهنتان پیش از شروع کار مرور کنید: مردم در اولویت اول هستند، شما می‌توانید از پس کار بربیایید و فردا روزی دیگر است.