عروسک‌ها را به تئاترشهر و تالار وحدت راه نمی‌دهند

خالق عروسک «سنجد»:

عروسک‌ها را به تئاترشهر و تالار وحدت راه نمی‌دهند



«سنگ‌صبور» آخرین اثر خالق عروسک‌های خاطره‌انگیز و ماندگاری چون «سنجد» و «چرا» که بر اساس افسانه‌های کهن آذربایجان ساخته شده و قرار بود در هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران، مبارک روی صحنه برود، حالا از اجرای این نمایش در جشنواره انصراف داده است. اما مشکلات عروسکی‌ها به همین جا ختم نمی‌شود.
محمد اعلمی، یکی از هنرمندان فعال تئاتر عروسکی که با او از «سنجد» تا «چرا» خاطره داریم، درباره مشکلات هنرمندان این حوزه برای گرفتن نوبت اجرای عمومی در مجموعه تئاترشهر و تالار وحدت و همین‌طور وضعیت برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی در فضای مجازی به ایسنا گفته است: قرار بود با نمایش «سنگ‌صبور» در بخش صحنه‌ای- بزرگسال هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران، مبارک حضور داشته باشم. طرح اولیه این نمایش را نوشته بودم ولی بعدا ترجیح دادم در این دوره از جشنواره شرکت نکنم.
اعلمی می‌گوید، اگرچه به لزوم برگزاری جشنواره نمایش عروسکی و بهره‌گیری برگزارکنندگان آن از ظرفیت‌های فضای مجازی در شرایط کنونی واقف است، اما نتوانسته با تغییر در شیوه اجرا ارتباط برقرار کند و می‌افزاید: واقعیت این است که هرچند کاملا به لزوم برگزاری جشنواره و بهره‌گیری برگزارکنندگان آن از ظرفیت‌های فضای مجازی در شرایط کنونی واقفم اما نتوانستم با این تغییر در شیوه اجرا ارتباط برقرار کنم و در این زمینه توجیه نشدم که چه باید کرد.
او که سابقه ساخت عروسک‌هایی خاطره‌انگیز و ماندگار در حافظه تاریخی یک نسل را در کارنامه دارد، در پاسخ به این‌که آیا چنین موفقیتی را برای عروسک‌هایش پیش‌بینی می‌کرده است یا خیر، توضیح داد: شاید این از خوش‌اقبالی من بوده که بعضی عروسک‌هایم مانند «سنجد»، «چرا»، عروسک‌های «شهر بستنی‌ها» و ... در خاطره‌ها مانده و واقعیت این است که هنگام ساخت، چنین ماندگاری‌ای را تصور نمی‌کردم. پیش آمده است که عروسکی را با عشق تمام ساخته‌ام اما به دلایل مختلف چنین استقبالی را تجربه نکرده‌ام. عروسک‌ساز یکی از عوامل ماندگاری اثر است و این مساله با صداپیشه، عروسک‌گردان، نویسنده و کارگردان نیز ارتباطی تنگاتنگ دارد.