مرور و عبور

مرور و عبور

واکنش آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی به مهاجرت متخصصان
آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته در مراسم آغاز به کار همایش «علم و فناوری آینده و راهبردها»  از اجرا نشدن طرح‌های تحقیقاتی به عنوان یکی از مشکلات موجود در جامعه نام برد و بر لزوم سرعت بخشیدن به اجراهای طرح‌های تحقیقاتی تاکید کرد.
ایشان در این همایش گفت: اگر فضایی برای تحقیق ایجاد شود دیگر شاهد پدیده فرار مغزها نخواهیم بود و حتی برای پیشبرد اهداف خود به دانشمندان خارجی نیز نیازمند نمی‌شویم. با فعال شدن فضای داخل کشور بسیاری از نخبگان ایرانی مقیم خارج تمایل پیدا می‌کنند که به ایران برگردند. (صفحات 1 و 2)‌




تاثیر مصرف بی‌رویه انرژی بر صادرات
وزیر نیرو گفت: چنانچه ظرف 20 سال آینده در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور تدبیری اندیشیده نشود کشور در بخش صادرات انرژی با مشکلات جدی رو‌به‌رو خواهد شد و ایران از ردیف صادرکنندگان بزرگ انرژی خارج و به صف وارد‌کنندگان خواهد پیوست. حبیب‌ا... بیطرف گفت: بهینه‌سازی مصرف انرژی به لحاظ آثار مفید و موثر آن ازجمله کنترل مصرف انرژی‌های فسیلی و الکتریکی، ‌کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و سالم‌سازی محیط‌زیست مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته است. برای اجرای این طرح در ایران ارتقای سطح فرهنگ عمومی به منظور استفاده بهینه و منطقی انرژی و آموزش و ایجاد انگیزه از ضروریات است. (صفحه 4)  




نصب ضریح جدید حرم امام‌رضا(ع)
رهبر معظم انقلاب با درخواست آیت‌ا... واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوی برای نصب ضریح جدید حرم امام هشتم(ع) موافقت کردند.
در متن تولیت آستان قدس آمده: با توجه به گذشت بیش از چهار دهه از ساخت ضریح امام‌رضا(ع) و سایش و فرسودگی بخش‌هایی از آن و مجروح شدن دست و صورت تعدادی از زائران و دشواری تطهیر آن ضرورت ساخت ضریح جدید با پیش‌بینی‌های لازم از حیث دوام، استواری و استحکام در عین حال با رعایت نهایت زیبایی، جذابیت و جلوه‌های هنر اسلامی احساس می‌شود ... . (صفحه‌2)



زنگنه: ما آمریکا را تحریم نکرده‌‌ایم
بیژن زنگنه، وزیر نفت در جمع خبرنگاران مجلس در پاسخ به این سوال که آیا ایران در حال مذاکره با شرکت‌های نفتی آمریکاست؟ گفت: هیچ‌وقت مذاکره با شرکت‌‌های نفتی آمریکا قطع نشده است. ما آنها را تحریم نکرده‌‌ایم دولت خودشان آنها را تحریم کرده است. ما با شرکت‌های مختلف مذاکره می‌کنیم. آنها می‌گویند امیدواریم تحریم‌ها برداشته شود. ما هم می‌گوییم خودتان تلاش کنید تحریم‌ها برداشته شود. مشکل ما نیستیم دولت خودتان است. (صفحه 16)


اورژانس در تهران دیر می‌رسد!
محدودیت امکانات، پرسنل و پایگاه‌‌های اورژانس باعث شده امدادرسانی در تهران با استانداردهای جهانی فاصله قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.
دکتر محمودرضا فیاضی، رئیس اورژانس تهران گفت: در حال حاضر اورژانس در کمتر از 15دقیقه بر بالین بیمار حاضر می‌شود. این در حالی است که استاندارد جهانی در شهرها هشت دقیقه و در جاده‌ها
20 دقیقه است. خدمات اورژانس رایگان است اما ما تاکنون نتوانسته‌ایم پایگاه‌های امدادرسانی را افزایش دهیم چون بودجه کافی و امکانات مورد نیاز را نداریم. (صفحه 13)