نسخه Pdf

قهرمان آینده‌ات باش

گفت‌وگو با آرمیتا رضایی‌نژاد، سفیر پویش «از ۲۰»

قهرمان آینده‌ات باش

آدم از فردای خودش هم خبر ندارد چه برسد به بیست‌سال دیگر. تازه خیلی از آدم‌بزرگ‌ها که اصلا با این عملکرد و تنبلی‌ها و بیماری واگیردار اعتیاد به فضای مجازی اصلا در باورشان نمی‌گنجد که نوجوانان امروز، سازنده‌های فردای کشور باشند. اما از بیستی‌ها به این باور هیچ اعتقادی ندارند.

ایده «از20» چطوری شکل گرفت؟ (این که آینده رو  پیش‌بینی کنین و...)
مسابقه بزرگ «از 20» با چندتا هدف طراحی و برنامه‌ریزی شده و تمرکز اصلی اون رشد و پرورش نوجوونهاییه که قطعا برای داشتن یه ایران قوی باید روشون حساب باز کرد. البته اینکه اتفاقات تعیین‌کننده آینده کشور عزیزمون به دست ما نوجوونا رقم می‌خوره بر هیچ فردی پوشیده نیست. متولیان از بیست هم به همین باور دارن و معتقدن باید از الان برای نوجوان ایرانی کار کرد و برنامه داشت تا اون آینده مورد نظر رقم بخوره. از طرفی دقیق که نگاه کنیم می‌بینیم همه دنیا سعی دارن وقتی صحبت از آینده میشه، خودشون رو به‌عنوان تعیین‌کننده در همه امور نشون بدن و رسانه‌هاشون هم، دائما در تلاش برای القای این باور به همه مردم جهان هستن. اما «از 20» قصد داره تا یک واقعیت نزدیک و شدنی رو نشان بده و از شعارزدگی و هیجانات و تخیلات به دور باشه. آینده ای که به دست نوجوون های امروز شکل می‌گیره.
چرا اسمش از بیسته، و مثلا از ۱۸ نیست؟
چون ماجرای این داستان، از سال 1420 طراحی شده. یعنی همون زمانی که ما خیلی قوی هستیم. مثلا توی صنایع دفاعی و امنیتی جزو اولین‌های دنیاییم، در بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای همه جهان‌رو انگشت به دهن نگه داشتیم و به امید خدا تا سال 1420 رژیم صهیونیستی هم نیست و نابود شده. برای همین اسم مسابقه رو «از 20» گذاشتیم.
چرا سال 1420 انتخاب شد؟
همون‌طور که گفتم، این سال همون زمانیه که بیش از نیمی از گام دوم انقلاب اسلامی طی شده. یعنی تمام قله‌های پیشرفتی که در اون پیش‌بینی شده توسط جوانان اون روزگار فتح ‌شده انشاا... و همه اهداف محقق شده. خب جوانان اون روز همین ما نوجوان‌های 1399 هستیم دیگه.
به نظرت میشه به آینده‌ای که نوجوونا قراره بسازنش ؛ اینقدر خوشبین بود؟
حالا چون من خودم یکی از همین نوجوونام جواب این سوال رو باید با استدلال بدم نه احساسی. پس به چند نکته اشاره می‌کنم؛ نکته اول این‌که هیچ فردی به جز خودمون دلش برای کشورما نمی‌سوزه، نکته دوم اینکه راهی جز تکیه به نوجوونا نداریم و چه بخواهیم و چه نخواهیم تعیین‌کننده آینده ایران ما نوجوون های امروز هستیم. اما از تمام اینها که بگذریم، «از20» اینجاست تا همین نگاه رو تغییر بده. تصوری که برای ما نوجوان امروز هویت خوبی قائل نیست، و نوجوون ها رو بی‌دغدغه، بی‌حوصله و بی‌نظم معرفی می‌کنه. ما آماده‌ایم تا همراه با بقیه هم سن و سالهامون ثابت کنیم که ایران سرزنده پر از نوجوان‌های پراستعداده که با مسؤولیت، با تلاش و با برنامه برای ساختن ایران قوی داوطلب و آماده هستن.
قراره مسابقه از ۲۰ رو نوجوون ها چه تاثیری بذاره؟
توی این مسابقه می‌خوایم یه الگوی مناسب و تراز پیدا کنیم و نوجوون امروز رو با توانایی‌های خودش آشنا کنیم. روحیه امید رو به همدیگه هدیه بدیم و با ایمان و باور به توانایی‌های فردی‌مون، برای رسیدن به آینده‌ درخشان، خودمون رو آماه کنیم. 
از ۲۰ چقدر برای نوجوون‌ها جذاب بوده؟ 
تا الان فقط  4 مرحله از مسابقه پیش رفته و برای اظهار نظر زوده. منم نمی‌خوام از خودمون تعریف کنم ولی خدا رو شکر تا همین مرحله هم بازخوردهای خیلی مثبتی از سمت مخاطب به دست ما رسیده که نشون‌دهنده استقبال بالای مخاطبانه. عدد و رقم اگه بخوام بدم؛ خوبه بدونین که تا الان بیش از 100 هزار نوجوون ثبت نام کردن.
مسابقه مخصوص به طیف و گروه خاصیه یا هر نوجوونی می‌تونه واردش بشه؟
مسابقه «از 20» برای همه نوجوونای ایرانی طراحی شده. طیف‌بندی و گروه‌بندی‌ مال ما نوجوونا نیست. اصلا به نظر ما ازبیستی ها، نوجوونی دوران وابستگی نیست؛ بلکه دوران کشف و تجربه است.
مهم‌ترین هدف از 20 چیه؟
این رو مجبورم کتابی و یکم رسمی بگم: آشنایی نوجوون‌ها با الگوی تراز برای رسیدن به آرمان ایران قدرتمند و تجربه یک مشارکت هوشمند و رقابتی هدفمند
به نظرت نوجوون‌های امروز چه فرقی با نوجوونای قدیم کردن؟
همه ما نوجوونای امروز، یه جورایی به دنبال دید‌ه شدنیم و دوست داریم توی معادلات آینده نقش ویژه‌ای داشته باشیم. از طرفی زندگی نوجوون امروزی با تکنولوژی و فضای مجازی عجین شده. نوجوونای نسل‌های گذشته وقت زیادی داشتن اما نوجوانان امروزی اصلا وقت ندارن. خب خیلی مهمه که اون هایی که دغدغه ما رو دارن کمک کنن بتونیم برنامه ریزی بهتری داشته باشیم و از زمانمون به بهترین شکل استفاده کنیم. اینجوری خیلی زود می تونیم به راحتی اثر رفتار و تلاش خودمون رو در کوتاهترین زمان ممکن حس کنیم.
مهمترین ویژگی نوجوونای از بیستی چیه؟
ما نوجوونای ازبیستی، می‌خوایم آینده رو بسازیم. وقتی یه نفر به سال 1420 یعنی 20 سال بعد فکر می‌کنه قطعا یه فرد امیدواره و برای داشتن ایران و آینده قوی آماده است. و یک کم قلمبه سلمبه ترش این میشه: امیدواری و موثر بودن از امروز تا فردای 1420 مهمترین ویژگی نوجوون‌های از بیسته.
چرا این رویداد توی فضای مجازی داره اتفاق میفته؟
اولین دلیل اجرای مسابقه در بستر آنلاین، شرایط کرونای حاکم برکشور بود. ولی خب بدون تعارف نوجوونا وقت بیشتری رو توی فضای مجازی صرف می‌کنن. پس بهتره همین جا بتونیم با داشتن یه برنامه قوی و حساب‌شده، نقش خودمون رو در این فضا تعریف کنیم.
چطوری میشه به این کمپین اضافه شد؟
«از۲۰» یک رویداد پویا و بدون وقفه است، همیشه می‌شه به جمع از ۲۰ اضافه شد، مسابقه «از20» رقابت هر فرد با ماموریتشه  و اصلا قرار نیست کسی با کس دیگه مقایسه بشه بلکه توانایی هر فرد در ارائه بهتر ماموریت‌هاش ارزیابی می‌شه. پس همه نوجوونای ایران می‌تونن با مراجعه به سایت az-bist.ir در مسابقه ثبت‌نام کنن. منتظرتونیم!

متن معرفی رویداد «از بیست» به نوجوانان
امیرحسین علی‌نیافرد
مقدمه

«قهرمان» یه کلیدواژه است که از بیستی‌ها خیلی بهش توجه دارن. شاید برای همینه که وقتی می خوان نوجوونها رو مورد خطاب قرار بدن بهشون می‌گن:سلام قهرمان!
البته ممکنه بعضی نوجوونها با دیدن این عبارت به خودشون بگن لابد با ما نیست ولی چرا دقیقا مخاطب از 20 همه شما نوجوون‌ها هستین. به قول خودشون «سلام بر دوست قهرمان خودم!» بله، قهرمان! درست شنیدی. می‌دونم تعجب کردی! می‌دونم داری با خودت فکر می‌کنی که حتما اشتباهی شده، شاید هم داری به افتخاراتی که تا حالا داشتی، فکر می‌کنی یا شاید هم رفتی متر آوردی تا دور بازوهاتو اندازه بگیری! نه! صبر کن، به خاطر این چیزها بهت نگفتم قهرمان. من  به دلیل افتخارات ارزشمندی که در آینده کسب‌می‌کنی، به تو گفتم قهرمان! چون می‌دونم در آینده قراره چه مسیرهایی رو طی‌کنی، چه کارهای فوق‌العاده‌ای انجام بدی و چه اتفاقات بزرگی رو رقم بزنی ....
معرفی
خیلی‌ها وقتی کاری رو شروع می‌کنن فقط دنبال اینن که به همه بفهمونن کار، کار اونا بوده. به قول معروف دوست دارن پزبدن که ما چقدر خفن و باحالیم. ولی تیمی که داره این کمپین و جریان رو حمایت می‌کنه اصلا دنبال چهره کردن خودش نیست. برای همینم هست که کارشون رو این طوری معرفی می‌کنن :من «از بیست» هستم! یعنی اسمم اینه. مسافرم و الان مهمان توام. راستش را بخواهی، من یک مسافر معمولی نیستم، ؛ یعنی از یک شهر و یا کشور دیگه نیومدم، از جاده​ها و مرزها هم نگذشتم! من در زمان سفر کردم و به اینجا رسیدم؛ یعنی از آینده شما اومدم!
مسیر
خب البته این تعریف خیلی ابهام توی ذهن هر کسی می تونه ایجاد کنه. اما قطعا اگر مصاحبه و یادداشت این پرونده کوچیک رو بخونی حتما متوجه میشی که ماجرا از چه قراره. اصل مطلب، اينه که «از بيست» اومده تا شما نوجوون​ها رو دعوت کنه به شرکت در یک رویداد. با شرکت در توی این رویداد میتونی کلی اطلاعات به دست بیاری و با کلی آدم معروف و باحال همراه بشی. 
قدم اول اینه که بلیت بخرین. نه! صبر کنین. لازم نیست شال و کلاه کنید و با یک بغل پول راه بیفتین دنبال خرید بلیت زمان! برای همسفر شدن با از بیست، کافیه گوشی​تون رو بردارین و با لینک​ها و آیدی‌های اختصاصی  Az_bist@  اون رو در شبکه‌های مجازی دنبال کنین. حالا شما هم، مسافر زمان شدين. هفته​ای یک بار، در همین آدرس​ها و با یک مسابقه تازه و یک سفر پر رمز و راز و جدید منتظرت هستن ...
همسفر
میگن سفر به داشتن همسفر خوبه که لذت بخش میشه. پس این ماجرا رو برای دوستانتون هم تعریف کنین و سعی کنین اون​ها رو هم با خودتون همراه کنید. راستی هرچقدر که همسفران زیادتری داشته باشین، می​تونید با قدرت بیشتری در این مسیر حرکت کنین. شاید شانس با گروه شما یار بود و دوچرخه و تبلت هم از آن شما و گروه پر تلاش​تون شد.
برای اطلاعات بیشتر می تونید سری بزنید به  www.AZ-bist.ir

دنیای جدید من و تو؛ از بیست
محمد مرتضوی‌فر / فعال فرهنگی

تصور کنید یک روز از خواب بلند شده‌اید و دور و برتان هیچ شباهتی با قبل ندارد. انگار که در دنیای جدیدی ظاهر شده‌اید که هیچ کدام از وسایل و لوازم اطرافتان مانند قبل از بیدار شدن‌تان نیست. احتمالا همه چیز بسیار جذاب و باحال‌تر از قبل هم شده‌است. در آن لحظه با خود چه فکری می کنید؟ به جز شگفت‌زده شدن و تعجب چه افکاری سراغتان می‌آید. می خواهم در آن احساسات کمی با شما شریک شوم. اولین چیزی که به ذهنم می‌رسد، تغییر است. تغییر و نو شدن، همیشه خوب خوب یا بد بد نیست. اما حتما جدا از خوب یا بد بودن، هر اتفاقی دلیل می‌خواهد. باید حتما برای آن که بخواهیم تغییر‌کنیم یا محیط اطرافمان تغییر کند، دلیلی داشته‌باشیم. به داستان خودمان بازگردیم، یعنی همان خواب و دنیای جدید و تغییر! 
حالا با این پیش فرض اگر بیدار شویم و با محیط جدیدی رو به رو شویم، باید بپرسیم برای چه اطراف ما بعد از یک خواب و بیدار این گونه تغییر کرده است. قرار بود در یافتن احساسات با شما شریک باشم. پس برای این تغییرات هم باید دنبال دلیل بگردم. من و شما در عمر چند ساله مان هر کدام توانسته‌ایم از دنیای اطرافمان چیزهایی ببینیم و بشنویم و یاد بگیریم. همه این‌ها به علت سن مان که خیلی هم بالا نیست، احتمالا نسبت به بزرگترهایمان خیلی کمتر است. یعنی کمتر توانسته‌ایم ببینیم و بشنویم و یاد بگیریم. تعجبی هم ندارد، چون از خدا عمر چندانی نگرفته ایم. امّا، یک امّایی در این بین است که باید بین خودمان بماند. آن امّا هم این است که من و تو می توانیم آن دنیای جدید عجیب و غریب را بسازیم. چون فرصت های زیادی داریم که باید هرچه زودتر از آنها استفاده کنیم تا از دستمان نرود. باید حالا وقت را غنیمت‌شمرده و خوب ببینیم و بشنویم و یاد بگیریم. باید توان و اندازه خودمان را خیلی زود بالا ببریم. باید زود زود قوی شویم. 
همه اینها را گفتم که همانند شما دلیلی برای این نو شدن پیدا کنم. ما نه در خوابیم و نه قرار است راحت بخوابیم. ما در دنیای واقعی اطرافمان قرار است غوغا کنیم و حسابی سر و صدا راه بیندازیم. ما همه از بیستی ها قرار است خیلی زود خودمان را در مسیر قوی شدن قرار دهیم تا بتوانیم خیلی بیشتر و بهتر از گذشته ایران عزیزمان را همانند خودمان قوی کنیم. من هم مثل شما می خواهم برای آینده ای نزدیک که شاید با چشم برهم زدنی به آن برسیم، خودم را قوی کنم. 
برای این تغییر و توانمندی هم دلیلی بالاتر از امید و توکل بر خدای مهربان ندارم. همه امید امروز و فردا به توان و قدرت من و تو بستگی دارد تا در روزگاری شاد و آباد ایرانی قوی و قدرتمند داشته باشیم. ما همه از بیستی‌ها علاوه بر این که در مسیر قوی شدن، تمام تلاش مان را خواهیم کرد، قرار است کلی کیف و حال و هیجان هم تجربه کنیم. پس همین الان بند کفش ‌هایت را سفت کن، که قرار است بدویم. بدویم تا قله‌های ازبیست...
ضمیمه قاب کوچک