نسخه Pdf

آنتی‌کرونا

درباره نوجوان مدافع سلامتی که فضای مجازی را با پویش بین‌المللی‌اش پر کرده است

آنتی‌کرونا

«استعدادهای کشف نشده» یا «عدم استفاده درست از استعدادها» از آفت‌های نوجوونی ما هستن که اگر دست‌کم بگیریم‌شون، 10‌سال دیگه وسط زندگی روزمره، لب به دندون می‌گیریم و دست رو دست می‌کوبیم که‌ای داد بیداد! شد عمر گرامی همه در غفلت ما صرف... ولی از اونجایی که ما اهل ناامیدی نیستیم و افق‌های دور و دراز رو می‌بینیم؛ به همه این افکار پشت‌ می‌کنیم و با یه دید وسیع به آینده نگاه می‌کنیم! بارزترین ویژگی مهمون یکی مثل مای امروز، امیدوار بودنشه! دختر نوزده‌ساله‌ای که با توجه به مسائل سخت زندگیش امیدوار و قوی مونده و پا‌به‌پای مشکلات جنگیده و اگر جزئیات داستان پرفراز و نشیب نازنین سعادت رو بشنوین، حتما از این حجم از فعالیت و مفید بودنش به وجد میاین! می‌گین نه؟ مصاحبه رو بخونین عزیزان!

عطیه‌ ضرابی / با تشکر از مینو آقایی‌نژاد

  ششگانه گویی!
نازنین، اهل زرند همدانه و دانشجوی رشته زبان روسی دانشگاه اصفهان. وقتی صحبت‌می‌کنه چشماش از ذوق برق می‌زنه و جنب و جوش خاصی داره. اصلا یه جا نمی‌شینه و هی از این شاخه به اون شاخه می‌پره! نازنین کلی حرف داره و منم همین‌جام برای ثبت کردن حرفاش! شاید باورتون نشه ولی نازنین می‌تونه در آن واحد شیش برابر ما صحبت بکنه! نه این‌که خدا سیستم پیشرفته تند صحبت ‌کنی (مِید این ضرابی) روش نصب کرده باشه‌ها، نه! اون به شیش زبان زنده دنیا، بلکه هم بیشتر، مسلطه و همین مساله نعمت سلیس و روان صحبت‌کردن زبان زیبای فارسی رو ازش گرفته و گاهی وقتا وسط صحبت کردن مکث می‌کنه تا زبان اصلیش رو تشخیص بده! (اندر مصایب چند زبانگی!)

  ماه سرخ
اما تسلط به این همه زبان، دلیل اصلی ما برای مصاحبه و همنشینی با نازنین نبود! بلکه یه عامل به نام انسان، بشر، آدم، همنوع، اشرف مخلوقات و خلیفه خدا مارو بهم متصل کرد! 
نازنین از اعضای خفن و پای کار سازمان داوطلبانه هلال احمر و طی شیوع ویروس کرونا یه پویش بین‌المللی برای توصیه‌های بهداشتی راه انداخته که کلی هم بازخوردای خوب و مثبت به همراه داشته. جون انسان‌ها برای نازنین خیلی مهمه و به قول خودش از همه فعالیت‌های بشردوستانه استقبال می‌کنه، اما به سبک خودش!

  سبک‌شناسی
نازنین از اوایل نوجوونی دوست داشته که وارد فضای هلال‌احمر بشه، ولی به‌خاطر سن کمش اونو جدی نمی‌گرفتن تا این‌که با توجه به استعدادی که داشته؛ دیده میشه و مسؤولان از ایده‌ا‌ش استقبال می‌کنن. کار نازنین تولید محتواست! محتوایی که ما امروز توی فضای مجازی خیلی بهش نیازمندیم و افرادی هستن که به طور خاص این حرفه رو دنبال می‌کنن. نازنین میگه: یه روز نشستم و با خودم فکر کردم که چرا از استعدادم استفاده نکنم؟ من که این همه زبان بلدم؛ پس چرا از اونا برای تحقق اهدافم کمک نگیرم؟ و این شد که تولید محتوا برای هلال احمر و حتی سازمان آتش‌نشانی به زبان‌های مختلف دنیا، مخصوصا انگلیسی، شروع شد و الحمدا... تا الان هم ادامه داشته. 

  زمین گرده! 
پرسیدم: داوطلبانه بودن کار هلال احمر، زحمتای تورو بی‌ارزش نمی‌کنه؟ لبخند زد و گفت: معلومه که نه! خدا همه اینارو می‌بینه و من معتقدم به هرکسی مهربونی کنی چندبرابرش به سمت تو میاد و زمین هم کاملا گرده! یعنی هرکار خوب یا بدی کنی به سمت خودت برمی‌گرده! یاد این حرف خدا افتادم: و من یعمَل مِثقالَ ذَرَّه خیرَ یرَه و بالعکس! نازنین به قدری این کارو دوست داره که حتی اوقات فراغتش رو هم با یادگیری زبان می‌گذرونه البته لازم به ذکر خوندن رمان‌های مختلف و اسکیت‌بازی جزو تفریحاتش محسوب می‌شه و مثل این‌که توی این ورزش هم حرف نداره! خلاصه  ما با یه دختر خیلی خفن و حرف‌ندار طرفیم!

  از نگاه آدم‌بزرگ‌ها
همیشه و هرجا و هر زمان و هرمکان، آدمایی هستن که برخلاف عقیده تو هستن و بهترین کار دنیارو هم که بکنی، میگن الا و بلا غلطه! نازنین هم از هجوم نظرات (کامنتای) بد و خوب در امان نیست و در این بین هم آدمای خوبی هستن که اون رو برای کارهای خوبش تحسین و تشویق می‌کنن! 
نازنین تا حالا از خیلیا شنیده که زبان خوندن هیچ آینده‌ای نداره و بهتره این حرفه رو ادامه نده؛ ولی تسلیم حرفای مایوس‌کننده دیگران نشده و راهش رو تا همینجا ادامه داده و برنامه‌های زیادی برای آینده داره.

  در مسیر... 
نازنین خیلی رکه! پرسیدم: 10 سال دیگه کجایی و چه می‌کنی؟ با یه صداقت خالصانه گفت: من حس می‌کنم که خیلی آدم بزرگی میشم و وضعیت خوبی دارم (قانون جذبو دارین دوستان؟!) نازنین آرزوشه که با استفاده از استعدادش بتونه به دیگران کمک کنه و تا می‌تونه مشکلات ریز و درشت بقیه رو برطرف کنه و بره جایی زندگی کنه که بهش احتیاج دارن؛ مثل فلسطین اشغالی! با این شور و شوقی که من از نازنین می‌بینم و مصمم بودنش برای اجرای اهدافش، رسیدن به این آرزوها اصلا دور و محال نیست!

  رنجی که جان فرسود از او 
بشترین مسائلی که فکر نازنین رو به خودش مشغول می‌کنه، میزان برقراری عدالت واقعی بین دختر و پسرا و فقر مالی و فرهنگیه که در جامعه وجود داره، این‌که افراد بدون داشتن دانش دست به کارایی می‌زنن که هیچ اطلاعی ندارن. مساله تحصیل دانش‌آموزانی هم که نمی‌تونن به‌خوبی درس بخونن و تحصیلات جزو آرزوهاشونه هم مشکلیه که ذهنش رو خیلی درگیر کرده و دغدغه ذهنی دیگه‌ا‌ش هم بدرفتاری جوامع ‌بین‌المللی با زنان محجبه ا‌ست که از نظرش موضوع خیلی مهمیه و درباره‌ا‌ش فکر می‌کنه. نازنین جزو انجمن بچه‌های طاقته و به خودش افتخار می‌کنه که با این شرایط، تونسته گلیم خودش رو از آب بیرون بکشه...

  به بی‌عادتی کاش عادت کنیم
همه‌مون می‌دونیم که سلامتی از اون نعمتاییه که تا نباشه حس نمیشه! نازنین در این باره از یه نظر فلسفی کمک می‌گیره و میگه: تو فلسفه یه نظریه‌ای هست به اسم توالی عادت، این نظریه میگه وقتی شما کارها رو مکررا انجام میدین، تبدیل به عادت میشه و دیگه قدرش رو نمی‌دونین و برای همین ما هم تا وقتی بیمار نشیم یا تصادف نکنیم یا هزاران اتفاق بد برامون نیفته، قدر سلامتی و امنیت‌مون رو نمی‌دونیم. پس باید همیشه شکرگزار خدا باشیم.

  اسوه نیکو
نازنین آخرین پیام‌آور خدا رو بهترین الگوی خودش میدونه و این حجم از صبوری و مهربونی رو ستایش می‌کنه و دوست داره در جهت بهبود اخلاق زندگیش از ایشون کمک بگیره! و در عین حال دختر بزرگوارشون رو هم برترین زن جهان می‌دونه و میگه بهترین الگو برای ما هستن! نازنین میگه کم‌کاری از ماست که برای شناختن‌شون تلاش زیادی نمی‌کنیم و باعث شدیم ابعاد زندگی اجتماعی حضرت زهرا(س) خیلی دیده نشه... به نظرم نازنین حرف درستی می‌زنه و الان که تو ایام فاطمیه هستیم؛ بهترین فرصت برای بالا بردن اطلاعات‌مونه! خب بریم دیگه، تا هفته بعد هم خدا نگهدارتون.
ضمیمه قفسه کتاب
تیتر خبرها