نسخه Pdf

الكام استارز كرونا‌زده

فرزند كوچك، چراغ نمایشگاه الكامپ امسال را روشن نگه‌داشت

الكام استارز كرونا‌زده

سال ۹۹ با خبر برگزارنشدن نمایشگاه الكامپ در این سال شروع شد. در شرایطی كه محدودیت‌های كرونایی بسیاری از رویدادها را به تعطیلی كشانده، انتظار نمی‌رفت كه الكامپ مستثنی باشد. اما در روزهای پایانی دی و در شرایطی كه انتظار تعطیلی الكامپ را می‌كشیدیم، فرزند الكامپ یعنی الكام استارز كه در حوزه استارت‌آپ‌ها فعالیت می‌كند، با حضور ۸۰ استارت‌آپ این نمایشگاه را برگزار كرد تا چراغ الكامپ خاموش نشود. این رویداد كه به میزبانی موزه ارتباطات به جای نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد، برعكس هر سال مخاطبان و بازدیدكنندگان به‌صورت آنلاین و با پوشش زنده «لحظه‌نگار» آن را دنبال كردند. در حقیقت این رویداد آنلاین، مكملی برای رویداد فیزیكی بود كه در موزه ارتباطات برگزار می‌شد.

در بخش الكام‌پیچ رویداد امسال نزدیك به ۷۰ تیم استارت‌آپی در حوزه‌های مختلفی شامل رایانش ابری، خدمات بانكی، آموزشی و توانبخشی با هم رقابت كردند.
در روز اول الكام‌پیچ، تیم‌های استارت‌آپی شامل توربیت، چمدون زنجیر، حل‌‌یاب، آسانیسم و فروگانیك، یوآیدی، راورو،‌ كانكتیت، كارفیت، ویدابیا و كارجو با ارائه ایده‌های خود به داوران از طریق پلتفرم لحظه‌نگار رقابت را آغاز كردند. 
روز دوم رویداد با رقابت بین تیم‌های متنوعی از نظر حوزه فعالیت آغاز شد. حوزه‌هایی مانند موقعیت مكان‌یابی، بازی‌های رایانه‌ای، خدمات پرداخت، ترجمه، موسیقی، بورس و.. ایده‌های خود را ارائه كردند.
 استارت‌آپ‌های حاضر در روز دوم الكام استارز، تیم‌های سپاركس (سامانه داد و ستد ایمن)، تلبورس ( پلتفرم بورس)، لیگ جهانی موسیقی (پلتفرم شبكه‌ اجتماعی در زمینه موسیقی)، پلنو (پلتفرم برنامه‌ریزی و رزرواسیون وقت ملاقات)، هوشمند افزار نوین راهبرد (فناوری اطلاعات)، ترنج (پلتفرم ترجمه) و بهشت‌یار (سامانه اینترنتی خدمات خاكسپاری و ترحیم) بودند. 
نكته جالب الكام استارز امسال حضور شركت‌كنندگان سال‌های قبل به عنوان داور در نمایشگاه امسال بود. این یك اتفاق خوب است كه بدنه اكوسیستم استارت‌آپی ایران از بازیگران اصلی آن ساخته شده است. 
الكام استارز آنلاین را می‌توان یك اتفاق جدید در نظر گرفت كه تا حدودی سختی‌های آن را كاهش می‌دهد و شاید بتواند باعث بیشتر برگزارشدن این نوع رویدادها شود.
 اما مقایسه الكام استارز سال گذشته با امسال نشان می‌دهد به غیر از كرونا و محدودیت‌های رفت و آمد، می‌توان گفت اتفاقات اقتصادی سال گذشته نیز روی استارت‌آپ‌ها تاثیر مستقیم گذاشته و این اكوسیستم را چه در شكل‌گیری ایده‌های جدید و چه در ادامه كار كم‌فروغ كرده است.