نسخه Pdf

الماس‌های پنهان 2020

بازی‌های مستقل فوق‌العاده‌ای که بی‌سروصدا آمدند!

الماس‌های پنهان 2020

سال 2021 تازه شروع‌شده و کمی زمان لازم است تا بازی‌های عرضه‌شده در اولین ماه میلادی از آب و گل درآیند و ما فرصتی برای تجربه آنها پیدا کنیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم شمارا با بازی‌هایی آشنا کنیم که بدون هیاهوی معمول رسانه‌ای عناوین «رسمی» در سال2020 منتشر شدند و خیلی خوش‌ساخت، خلاقانه و لذتبخش هستند و به‌احتمال‌زیاد از دید شما پنهان مانده‌اند. پس این شما و این شش بازی مستقل سال2020 که احتمالا ارزش وقت شمارا دارند.

The Pedestrian
سرگردان در دنیای علائم راهنمایی و رانندگی
آدمک روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی را دیده‌اید؟ همان‌که نشان می‌دهد عابران پیاده کی اجازه حرکت‌دارند یا ندارند. در این بازی شما همان آدمک هستید! The Pedestrian یک بازی مستقل در سبک پازل پلتفرمر 5/2بعدی است که در محیطی کاملا سه‌بعدی، مملو از جزئیات و با گرافیکی دلپذیر، شمارا حسابی سرگرم خواهد کرد. بازی، ساختاری مرحله‌ای دارد و برای تمام کردن هر مرحله باید از یک نقطه‌به‌نقطه‌ای دیگر برسید اما انجام این کار چندان هم ساده نیست، زیرا شما باید تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی را به‌گونه‌ای کنار هم قرار دهید تا آواتارتان در بازی بتواند به‌محض خروج از یک تابلو وارد تابلویی دیگر شود و به‌این‌ترتیب کل مسیر مرحله را طی کنید. همین قرار دادن تابلوها کنار هم و مکانیک‌های متنوع و جذابی که به‌مرور در مراحل معرفی می‌شوند، منشأ احساس لذت شما از حل معماها در این بازی خواهند بود. این بازی علاوه بر PC برای PS4 و PS5 نیز در دسترس است.

Necrobarista
داستانی از سوگ و قهوه

خیلی کم پیش می‌آید یک بازی در سبک داستان تعاملی یا همان Visual Novel را معرفی کنیم. دلیل اصلی این موضوع هم خط قرمزهایی است که در بسیاری از آنها زیرپا گذاشته می‌شود. اما Necrobarista با بقیه فرق دارد. ماجرای بازی در یک کافه دنج در کوچه‌های پشتی خیابانی جریان دارد. در این محل حالا به هر دلیل، مردگان فرصت دارند تا 
یک روز دیگر در میان مردم زندگی کنند. بازی شخصیت‌های قوی و داستانی عمیق و تأثیرگذار دارد و در جایگاه یک محصول فرهنگی، ضمن معرفی سبک و سیاق ملبورنی‌ها در قهوه‌خوری، بازیکن را با سؤالات اخلاقی و پندهای روان‌شناختی متعددی مواجه می‌کند. ازجمله این درس‌های آموزنده می‌توان به آشنایی با سوگ از دست دادن و نحوه برخورد با آن اشاره کرد. Necrobarista برای PC، PS4 و Switch منتشرشده است.

Carto
بگذار کمی به آرامش برسم
چه ایرادی دارد بین این‌همه دوندگی و این‌سو و آن‌سو دویدن کمی مکث کنیم و این بار با Carto به آرامش برسیم؟ این بازی که برای PC، PS4، X1 و Switch منتشرشده، عنوانی در سبک معمایی-ماجراجویی با گرافیک دوبعدی دستی و رنگ و لعابی بامزه است که یک ویژگی منحصربه‌فرد در گیم‌پلی خود دارد. در Carto شما می‌توانید تکه‌هایی از نقشه را جابه‌جا کرده، بچرخانید و راهی جدید به سمت مناطق غیرقابل دسترسی قبلی بازکنید. گشت‌وگذار در نقشه بازی و حل معماها اساس گیم‌پلی این بازی است، هرچند شما از اول به تمام نقشه دسترسی ندارید. با پیدا کردن قطعات مختلف می‌توانید در منوی مربوط به نقشه جهان در بازی، قسمت‌های مختلف را مثل قطعات جورچین کنار یکدیگر در جایگاه مناسب قرار دهید و درنهایت راه شخصیت اصلی یعنی کارتو را به مقصد نهایی‌اش که خانه مادربزرگ باشد، درست کنید.

Moving Out
آن سر مبل را بگیر! 1، 2، 3
محال است کسی در زندگی موضوع این بازی را تجربه نکرده باشد. اسباب‌کشی، جابه‌جایی وسایل یا خرید و بار زدن چیزی در وانت از زمان غارنشینی که دست‌ها به دهان‌ می‌رسید، تجربه مشترک همه ما تا همین یکی دو سال پیش بود که حالا تاریخ باستان به‌نظر می‌رسد. بازی Moving Out روی همین موضوع دست گذاشته است. این بازی فوق‌العاده خنده‌دار، کارتونی و بانمک بدون شک یکی از بهترین بازی‌های کو-آپ کاناپه‌ای سال گذشته میلادی برای پلتفرم‌های PC، PS4، Xbox One و Switch بود. فیزیک، نقشی جدی در گیم‌پلی بازی می‌کند و البته خلق صحنه‌های کمدی دارد، ولی می‌توانید کارها را تمیز و حرفه‌ای هم انجام دهید. ماجرا چیست؟ شما در یک شرکت باربری اسباب و اثاثیه استخدام‌شده‌اید و باید با کمک هم دو سر مبل و میز و اشیای بزرگ را بگیرید و از مبدأ به مقصد برسانید. حالا این وسط به‌مرور، چالش‌هایی مثل تراکم جمعیت هم به مسیر اضافه می‌شود تا کار را خنده‌دارتر و سخت‌تر کند. اگر همسر دارید و اهل بازی دونفره هستید، Moving Out برای شماست.

The Prodeus
​​​​​​​نوستالژی با کنسول نسل نهم
بازی Prodeus اولین بار سال2019 سر از بخش Early Access فروشگاه استیم درآورد اما سال 2020 به اوج درخشش خود رسید. بازی Prodeus فرزند خلف Quake، Doom و بازی‌های اکشن تیراندازی اول‌شخص دهه 90 میلادی است؛ زمانی که سرعت درحرکت و عکس‌العمل، رکن اصلی گیم‌پلی بود و دشمنان مثل مور و ملخ بر سر شما می‌ریختند. البته شما هم معمولا چندان دست‌خالی نبودید و سلاح‌هایی در اختیار داشتید که دمار از روزگار هر جنبنده‌ای درمی‌آورد. Prodeus که روی PC، PS4، Xbox One و Switch قابل‌دسترس است، نتیجه ادای دین سازندگان آن به بازی‌هایی است که پای آنها را به صنعت/هنر بازی‌سازی باز کرد. حتی موتور استفاده‌شده برای ساخت بازی نیز نسخه ارتقا یافته از موتور Quake 1 
است. به همین دلیل گرچه دست سازندگان در تصویرسازی و جلوه‌های بصری خیلی باز بوده اما در مورد مدل‌سازی و گرافیک کلی بازی به همان شکل پیکسلی قدیم بسنده کرده‌اند. Doomبازها و آنهایی که اکشن‌های خیلی سریع را دوست دارند، باید سری به Prodeus بزنند.

ضمیمه نوجوانه