انتخابات جنجالی در کوزوو

انتخابات جنجالی در کوزوو


در آستانه انتخابات سراسری در کوزوو، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که حزب اصلی مخالف دولت در این رقابت پیروز خواهد شد.
به گزارش یورونیوز، کوزوو ۱۳سال است که استقلال خود را از صربستان اعلام کرده و اهمیت این انتخابات پارلمانی در آن است که احتمالا کار غرب را برای حل اختلافات ارضی این کشور با صربستان پیچیده‌تر خواهد کرد. استقلال کوزوو در سال ۲۰۰۸، یعنی ۹سال پس از آن به دست آمد که ناتو با بمباران صربستان، به سرکوب مخالفان به دست دولت اسلوبودان میلوسویچ پایان داد. محبوبیت روزافزون حزب چپگرای «تعیین سرنوشت» به رهبری نخست وزیر، آلبین کورتی تاکنون باعث تغییر در موازنه سیاسی در کوزوو شده و ناظران، پیروزی احتمالی این حزب را نشانه زلزله سیاسی در کشور می‌دانند.
بنا بر آخرین نظرسنجی‌ها،  این حزب در میان آلبانیایی‌تبارها که ۹۰درصد جمعیت
9/1میلیون نفری کوزوو را تشکیل می‌دهند، بین ۴۵ تا ۵۵درصد آرا را به دست خواهد آورد. این آمار تقریبا دو برابر میزان محبوبیت این حزب در سال ۲۰۱۹ است. با این همه، احتمال این هم وجود دارد که حزب «تعیین سرنوشت» برای پیروزی قطعی و به دست گرفتن اداره امور کشور به ائتلاف با یک گروه دیگر به ویژه «اتحادیه حزب دموکراتیک کوزوو» به رهبری ویوسا عثمانی، رئیس پارلمان و
رئیس جمهوری موقت ائتلاف کند.
هاشم تاچی، رئیس جمهوری پیشین در ماه نوامبر ۲۰۲۰ از سمت خود استعفا داده و از آن زمان رئیس پارلمان، موقتا ریاست کشور را بر عهده دارد. تاچی و چند نفر دیگر از شخصیت‌های نزدیک به او در دیوان بین‌المللی لاهه به جنایت جنگی در جریان جنگ بالکان متهم شده‌اند.